Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Marlon de Jager-Wessel

Theo Velis is eigenaar en oprichter van DDM, een bedrijf dat internationaal actief is op het gebied van demontage, relocatie, sloop en asbestverwijdering. Deze bevlogen ondernemer won in 2019 de Gouden Parel Utrecht.

Je weet nooit waar het goed voor is geweest

21 oktober 2021 | 2 minuten lezen

Inmiddels is deze coronaperiode alweer meer dan achttien maanden aan de gang. Ik kan de uitspraak “het is ieders eigen verantwoordelijkheid” niet meer horen. We hebben het afgelopen anderhalf jaar namelijk laten zien dat we daar niet mee om kunnen gaan, als je het mij vraagt.

Voor ons bedrijf, DDM, is de horeca ontzettend belangrijk. Niet per se voor dat biertje op het terras of om een hapje eten met familie of vrienden, maar voor onze jongens! Ongeveer honderd man, en zij zijn regelmatig een week of langer van huis. Ze leven dan in hotels, waar ze lange tijd niet even rustig konden eten. Geen ontbijt, lunch of diner met elkaar, maar een broodje kopen bij een tankstation. Eten bestellen en dit dan opeten in je hotelkamer. Probeer dit maar eens maanden vol te houden, en toch steeds weer met plezier naar je werk te gaan! Of wat te zeggen van de chauffeur die naar Oostenrijk moest en zich niet kon douchen en ook zijn eigen eten mee moest nemen? Om niet te spreken van de plekken waar hij wél naar de wc kon. Daar wil je echt liever niet zijn.

Mijn overtuiging is dat, als we ons met elkaar goed aan de afspraken en regels hadden gehouden, veel dingen eerder mogelijk waren geweest, zoals in Oostenrijk en Duitsland. Dat mensen zich hier niet aan de regels houden, waardoor de teugels weer aangetrokken worden, is iets waar niet alleen DDM, maar vooral branches als de horeca- en evenementensector, detailhandel en de reiswereld problemen van ondervinden. Daarom kan ik niet begrijpen dat er mensen zijn die denken dat ze alleen op de wereld zijn en geen rekening houden met anderen. 

 

‘Je kunt van een koe geen chocoladepaashaas maken’

Ik heb veel respect voor de ondernemers die erg onder deze periode hebben geleden. Maar het inventief zijn, iets anders zoeken en je aanpassen houdt een keer op. Je kunt van een koe geen chocoladepaashaas maken. Ik zie veel ondernemers die zich nog steeds staande houden en positief blijven, ondanks dat ze alles verloren hebben. Dat doen ze niet voor zichzelf, maar ook voor hun medewerkers. Niets dan respect daarvoor. Bij DDM zijn we deze periode redelijk tot zelfs goed doorgekomen. Internationaal hebben we veel laten liggen, maar persoonlijk vond ik het ook prima om niet elke week in het vliegtuig te zitten. Maar dat hoort wel bij DDM, dus dat gaan we weer oppakken, we laten onze internationale klanten niet in de steek.

Ik vind OnderNamen in deze periode heel belangrijk. Niet alleen nu maar ook voor de toekomst! Wij ondernemers moeten elkaar steunen, door goed naar elkaar te luisteren en elkaar wat te gunnen. OnderNamen is met haar leden een goed team, ze zijn er voor elkaar, en dat is best wel weer mooi! Hopelijk zijn we snel uit deze periode. Ik wens iedereen een mooie, en misschien wel nieuwe toekomst toe.

Utrecht