Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Marlon de Jager-Wessel

RUUD MUIS IS ONDERNEMER IN HART EN NIEREN. HIJ IS GELUKKIG GETROUWD MET ETSKE EN WOONT MET VEEL PLEZIER IN LANGBROEK.
r.muis@aegirmarine.com | 0343432509

Jezelf zijn

30 november 2021 | 2 minuten lezen

We kennen ze allemaal wel: mensen waarbij alles lijkt mee te zitten. Ze zien er goed uit, zijn welbespraakt, hebben een goede uitstraling en altijd prettig gezelschap om erbij te hebben. Het lijkt allemaal vanzelf te gaan bij ze. Iedereen lijkt bij die personen gezien te willen worden, erbij te willen horen en natuurlijk heeft iedereen altijd een luisterend oor als hij of zij wat te melden heeft. Het is in sommige gevallen jaloersmakend, als je zelf niet al die kwaliteiten in je hebt verenigd. 

Je zou kunnen zeggen dat zo’n persoonlijkheid de X-factor heeft of de gunfactor, maar is dat wel echt zo? Natuurlijk, hij of zij heeft een aantal talenten dat slim ingezet kan worden om een doel te realiseren. En die eigenschappen worden dan weer uitgebreid geanalyseerd door slimme lezingen en boekenverkopers, die het minder toegeruste deel van de maatschappij wel eens haarfijn zullen uitleggen hoe je die kwaliteiten kunt trainen, zodat ook jij binnen de kortste keren met eenzelfde flair van succes en volgers door het leven kunt. Maar is dat wel zo? Ik denk van niet. 

 

‘Met het kopen van een paar Messi-voetbalschoenen, heb je nog niet het talent van de balkunstenaar’

Met het kopen van een paar Messi-voetbalschoenen, heb je nog niet het talent van de balkunstenaar. Net zomin als dat het aan te raden is om, na aankoop van een echt Rico Verhoeven trainingspak, de meestervechter ook daadwerkelijk uit te dagen.

Natuurlijk is het nuttig je bewust te zijn van bepaalde eigenschappen in je eigen gedrag. Als jij je er bewust van bent, kun je er soms redelijk eenvoudig wat aan doen. Maar dat is iets anders dan dat je een rol gaat spelen om een ander te pleasen. Wat me daar zelf altijd in helpt is de overtuiging dat geen enkele markt, maar ook ikzelf niet, op zoek is naar een monopolist. Dat betekent automatisch dat ik, als ik een klant niet kan overtuigen, dat niet per se als een afwijzing beschouw. Klaarblijkelijk heb ik hem of haar niet kunnen overtuigen. Past onze aanpak niet bij de visie van de klant. Dus afscheid nemen en door.

Ik geloof heilig in authenticiteit. Als je jezelf bent, gelooft in wat je doet en zegt, overtuigd bent van je product of dienst, er veel kennis over hebt en die wilt delen, dan is er een klantengroep voor. Of die groot genoeg is, kun je alleen zelf of proefondervindelijk bepalen. Een gunfactor is dus meer dan waar ik dit verhaal mee begon. Het is vooral het geloof in jou als partner voor de klant. Maar ook andersom. Ga je vooral niet anders voordoen dan je eigenlijk bent. Want wie denkt dat je de gunfactor kunt trainen, speelt een rol en slaat de plank vrijwel altijd mis.

Lekstroom