JURGEN LANGERAK NEEMT SUPERMARKT OVER MIDDEN IN BEWOGEN JAAR
In het afgelopen coronajaar zijn supermarkten natuurlijk hot topic geweest. Iedereen herinnert zich nog de hamstermomenten, de lege schappen en we hebben nog steeds te maken met mondkapjes en wasautomaten voor de winkelwagens. Er is gevochten om wc-papier, burgers wijzen elkaar soms scheldend op de juiste looproute en iemand met een kuchje hoeft zich echt niet boven de tomaten te bewegen. Kortom: een bewogen jaar voor de supermarktbranche. Voor de coverstory van OnderNamen Woerden spreken we de eigenaar van Jumbo Langerak; een prachtige supermarkt, die het hart vormt in de wijken Snel & Polanen en Waterrijk. Hoog tijd om Jurgen Langerak te leren kennen.
Werkgeluk
De jonge ondernemer uit IJsselstein wil graag zijn verhaal doen in OnderNamen. Niet alleen om de bedrijven uit de regio kennis te laten maken met zijn zaak, maar ook om bepaalde vooroordelen weg te nemen. ‘Supermarkten staan bekend als krenterige bedrijven, moneymakers. Laat ik dat beeld direct wegnemen. Mijn allerbelangrijkste uitgangspunt is dat mijn medewerkers en onze klanten (werk)geluk in mijn winkel beleven. Het mensgerichte handelen, dat zit heel diepgeworteld in dit bedrijf. Ik ben ervan overtuigd dat de resultaten een gevolg zijn van deze handelswijze.’ Jurgen nam het bedrijf afgelopen januari officieel over van zijn voorganger, Piet Nap, maar daar ging een lange voorbereidingsperiode aan vooraf. ‘Nog voor ik bij Piet kwam werken, wist ik al dat hij een hele goede naam had binnen de toen nog C1000-keten. Hij stond bekend als een betrokken ondernemer. Na een periode waarin ik bij verschillende grote werkgevers zoals Xenos en BP als leidinggevende had gewerkt, wilde ik in 2012 dolgraag terug naar C1000. En dan het liefst bij Piet.’
Vuurtje
Het supermarktbloed stroomt door Jurgens aderen. Dat kan ook niet anders als je opgegroeid bent in een kruideniersfamilie. ‘Mijn opa had een Centra in IJsselstein en mijn ouders woonden boven de zaak. Ik ben dus letterlijk boven de winkel geboren. Mijn vader werkte samen met zijn drie broers, die de zaak als volgende generatie – als C1000 – uitbouwden tot een groter geheel met zes winkels. Zodoende heb ik spelenderwijs alles over het supermarktwezen geleerd.’ Jurgen had als kind al de wens om de winkel van zijn ouders over te nemen. ‘Helaas is dat niet gelukt, omdat mijn ouders wegens gezondheidsproblemen moesten stoppen met de zaak. Vrij snel daarna begon de prijzenoorlog in de supermarktbranche en was er alleen nog maar gezeur om de centen. Mijn droom veranderde in een desillusie. Daarom maakte ik uitstapjes naar andere winkels en branches.’ Door Piet kwam de passie weer helemaal terug. ‘Hij heeft het vuurtje in mij weer aangewakkerd. Ik heb me sinds 2007 binnen deze winkel opgewerkt van teamleider, naar bedrijfsleider, naar supermarktmanager. Uiteindelijk heb ik de winkel een tijdje samen met Piet gerund en sinds begin dit jaar is het bedrijf helemaal van mij.’
Corona
En “het” bedrijf is groot. Met 260 medewerkers in dienst, waarvan ongeveer 45 fulltime en 75fte, en een transactie-aantal van 32.000 per week, is het een complexe puzzel. ‘Met name het logistieke traject en de planning zijn uitdagend. Bedenk je dat het bij ons om ruim 30.000 artikelen gaat, die allemaal een eigen omloopsnelheid en verhaal hebben. We zijn daarnaast ruim honderd uur en zeven dagen per week open. Het proces is gigantisch intensief.’ Corona maakte de organisatie nóg ingewikkelder. ‘Ik kan me het moment van de eerste lockdown een jaar geleden nog goed herinneren. De winkel stond binnen een halfuur helemaal vol. Niemand wist waar ‘ie aan toe was. Er heerste een sfeer van angst en mijn medewerkers moesten drie keer zo hard werken. Het was gekker dan kerst en Pasen bij elkaar.’ Belangrijkste uitgangspunt voor Jurgen was het garanderen van de veiligheid. ‘We hebben heel veel maatregelen genomen en veel moeten ondernemen om alles in goede banen te leiden. Wij waren logistiek natuurlijk ook niet berekend op het massale hamstergedrag. Ik weet nog dat we met z’n allen ‘s nachts om vier uur vrachtwagens stonden te lossen. En binnen 24 uur bouwden we de bedrijfsruimten om, hingen er schermen boven de kassa’s en was het hele pand bestickerd.’
Energie
De positieve keerzijde hiervan is natuurlijk dat het qua omzet een prachtig jaar was. ‘We hebben zeker goed gedraaid en daar ben ik heel blij mee. Maar we hebben ook veel kosten gemaakt. Bedenk dat we ineens honderd uur per week iemand bij de voordeur moeten hebben staan. Terwijl het helemaal niet in ons DNA zit om klanten aan te spreken op hun gedrag. Dat vind ik ook nog wel het meest vervelende aan de hele situatie: wij zijn het gewend om klantvriendelijk te ondernemen met proeverijen, demonstraties en kleurwedstrijden en dat is allemaal gestopt. We willen vriendelijk zijn naar iedereen, maar in het begin was er veel onbegrip en frustratie onder onze klanten, en dat uitte zich ook in nare ervaringen voor mijn medewerkers. Gelukkig zijn wij het gewend om om te gaan met acute situaties. Als het van de zomer veertig graden is, steekt heel Woerden de barbecue aan. Ik ken het team goed en ik weet dat ze in dit soort situaties hun mannetje staan. Daar heb ik in het afgelopen jaar geen seconde aan getwijfeld. Ook niet aan mijn eigen ondernemerschap, trouwens. Ik focus op positiviteit en opereer vanuit die energie.’
Springplank
Jurgen geeft zijn enthousiasme elke dag door aan zijn managementteam en de rest van zijn medewerkers. ‘Ik doe er ook alles aan om hen ultiem werkplezier te bieden. Samen met mijn vrouw, trouwens, die verantwoordelijk is voor personeelszaken en een belangrijke rol speelt in het bedrijf.’ Jurgen steekt ook veel energie in opleidingen. ‘Onze groep varieert van medewerkers tussen de vijftien en 65 jaar; dat is super dynamisch! De één wil intern een cursus doen en de ander kan via een BBL-opleiding binnen het opleidingscentrum van Jumbo zijn diploma van mbo 1 tot aan hbo-bachelor halen. Ook leerlingen vanuit de praktijkschool kunnen hier verder leren. Bovendien hebben we een goede samenwerking met Ferm Werk, omdat ik het heel belangrijk vind om zoveel mogelijk mensen een kans op een mooie baan te bieden. We zijn voor veel mensen vaak een springplank, om vanuit ons door te groeien naar het “grotere werk”.’ Jurgen zou daarin graag nog meer samenwerken met andere Woerdense ondernemers. ‘Wij hebben hele sociale medewerkers, die binnen de supermarkt van alles leren over klantcontact, planning en netheid. Die jongens en meiden zijn een aanwinst voor allerlei soorten bedrijven.’