KAASWINKEL, LUNCHROOM
EN CATERAAR INEEN

In winkelcentrum Hoogzandveld in Nieuwegein zijn we uitgenodigd door de jonge ondernemer Vincent van Dijk. Sinds twee jaar is hij eigenaar van Alexanderhoeve Hoogzandveld. Ondanks zijn jonge leeftijd – Vincent is 25 – gaat het ondernemen hem goed af. Hij zag in korte tijd zijn omzet verdubbelen en breidde dit jaar uit met een cateringconcept. Onder het genot van diverse hapjes vragen we Vincent naar zijn ervaringen als ondernemer.

Het is lunchtijd wanneer we aankomen bij de winkel, dus de timing voor de proeverij is perfect. Wanneer we de kaaswinkel instappen, zien we overal lekkers. Planken vol grote kazen prijken achter de toonbank, maar we zien ook noten, tapenades, verse olie, luxe bonbons, wijnen en speciaalbieren. ‘Kaas en noten is de insteek vanuit de formule,’ vertelt Vincent, ‘Maar ongemerkt ben ik steeds meer andere producten gaan verkopen. Het is een soort ontdekkingsreis langs verschillende delicatessen. Toen ik begon, kwam ik soms iets lekkers tegen en wilde ik dat proberen in de winkel. Als het goed liep, dan bleef het. Eind vorig jaar kwam echt de omslag en ben ik me bewust op delicatessen gaan focussen, om zo méér dan een kaasboer te zijn.’

‘Het is een soort ontdekkingsreis
langs verschillende delicatessen’

Belegde broodjes
We nemen samen plaats op het terras, dat gedeeld wordt met de naburige visboer. ‘Toen ik de winkel overnam, werden er geen belegde broodjes verkocht. Ik vond het een logische aanvulling op het assortiment. Het begon met vijf soorten belegde broodjes, maar ik breidde dat langzaam uit tot wat het nu is. De broodjes komen van de lokale bakker en voor het beleg werken we samen met de slager, visboer en groenteboer. Mensen moeten er nog een beetje aan wennen dat hier een terras is, maar in de zomer zat het rond de lunch toch al lekker vol. Veel mensen komen ook broodjes afhalen. Albert Heijn hiernaast heeft vijfentwintigduizend bezoekers per week, waarvan negentig procent langs mijn winkel moet. Je kunt je misschien voorstellen dat dat aardig wat aanloop geeft.’ Daar is geen woord van gelogen. In de vijf minuten dat wij op het terras zitten, hebben we al zeker tien mensen uit de winkel zien komen met wat lekkers in hun handen.

Favoriet van de kaasboer
Dan wordt er een plank met heerlijk geurende kazen voor ons neergezet. Daarnaast verschijnen er hapjes op tafel, die er minstens zo uitnodigend uitzien. We proeven achtereenvolgens een schapenkaas en witflora, waarna we bij het bakje met de Époisses aankomen. Vincent begint zichtbaar te glunderen. ‘Dit is een Franse lepelkaas met roodbacterie die al sinds de zestiende eeuw gemaakt wordt. Licht pikant en lekker zacht: je smaakpupil wordt geprikkeld als je dit eet. Dit is echt mijn favoriet. Zo staat hij ook bekend onder mijn klanten: als favoriet van de kaasboer.’

‘Natuurlijk is de winkel de basis, maar
daarbuiten is zoveel meer mogelijk!’

Van kaaswinkel naar cateraar
Terwijl we proeven van de volgende kaas, een pittige blauwschimmel, vertelt Vincent ons meer over de cateringdiensten waarmee hij dit jaar is gestart. ‘Ik wil me als ondernemer niet beperken tot de verkoop in de winkel. Natuurlijk is dat de basis, maar daarbuiten is zoveel meer mogelijk! Bedrijfsborrels bijvoorbeeld, waarbij er zeker behoefte is naar lekker eten en drinken. Ik weet als geen ander wat nodig is voor een goede borrel en kan dat dan ook compleet verzorgen. Dat kan in de simpelste vorm door één kaasplankje te bestellen, of tien als je een grotere borrel organiseert. We kunnen ook de hele locatie versieren, wijn en speciaalbier schenken, of met bediening hapjes uitserveren.’ Op de tablet laat Vincent de verschillende opties zien. Naast kaasplanken, tapas en diverse notenmixen zien we ook zalmwraps en een kippiepan staan. ‘Esther, die bij ons de catering verzorgt, maakt op basis van alle wensen een compleet plaatje. Daarin werken we weer samen met de lokale ondernemers op Hoogzandveld. Zo kunnen we meer bieden dan alleen kaas en noten.’

Kopieermachines
De liefde voor kaas is nog maar van korte duur. Voordat hij eigenaar werd van Alexanderhoeve Hoogzandveld, verkocht Vincent nog kopieerapparaten. ‘Ik heb eerst energiecontracten verkocht langs deuren en daarna inderdaad kopieermachines. Tegelijk werkte ik op zaterdag bij een vriend, die net een kaaswinkel had overgenomen. Ik wilde hem helpen, al had ik niets met kaas. Ik at liever een zak chips leeg dan een kaasplankje’, geeft hij lachend toe. ‘In die winkel veranderde dat. Ik merkte dat niet alleen de verhalen achter de producten me interesseerden, ook de verhalen van de klanten vond ik interressant. Het persoonlijke contact en de band die je opbouwt spraken mij zo aan, dat ik besloot zelf de stap te zetten en ook een winkel over te nemen. Nu, twee jaar verder, heb ik een vaste klantenkring opgebouwd en heb ik mijn omzet zien verdubbelen. Daar ben ik best trots op’, besluit hij zijn succesverhaal, terwijl we de laatst overgebleven oude kaas van de plank snoepen.