kiezen of kniezen?

Quote_teken_links

‘Goede klanten trekken goede klanten aan. En slechte klanten trekken slechte klanten aan’

HANS

Hans van Kats is vennoot bij Lekx Kok en Geerlofs accountants en helpt MKB ondernemers bij het monitoren van hun koers en het besparen van belasting. 0348410074 | h.vankats@lkg-accountants.nl

Regelmatig stel ik de vraag: ‘Hoe gaat het?’ Nogal wat ondernemers antwoorden dan: ‘Hard voor weinig, nooit chagrijnig.’ Deze reactie is natuurlijk ludiek bedoeld, want volgens mij wordt iedereen juist chagrijnig van hard werken tegen lage marges!

Er zijn talloze manieren om marges te verbeteren. In deze column wil ik – aangezien het thema next generation is – stilstaan bij één advies wat ik ooit als beginnend ondernemer heb gekregen: ‘Kies je klant. Wie niet kiest, wordt nooit gekozen!’ Inmiddels ben ik ruim vijf jaar verder en pluk ik daar nog steeds de vruchten van. Het geeft aan dat u focus dient te hebben op welke klant u wilt bedienen. En ook welke specifieke problemen u oplost of welke behoeften u invult voor deze klant. Het heeft tot gevolg dat door deze specifieke aandacht uw klant beter wordt bediend en dat hij/zij hiervoor dan een betere prijs overheeft. Vanwege deze bewuste keuze, laat u potentiële klanten die u niet wilt bedienen links liggen. Dat zorgt voor meer tijd en meer energie voor uw uitgekozen klanten. Kortom uw klanten zullen nog beter door u worden bediend!

Wat misschien nog wel belangrijker is, is dat goede klanten, goede klanten aantrekken. En slechte klanten, slechte klanten aantrekken. Door niet iedereen te verwelkomen, bouwt u een selecte groep klanten op, die – omdat u ze heeft uitgekozen en goed blijft bedienen – loyaal zullen zijn. Het is bovendien rendabeler om bestaande klanten langdurig te bedienen dan steeds op zoek te gaan naar nieuwe klanten (wat ook de nodige kosten met zich meebrengt). “Kies je klant” dwingt u dus om na te denken over uw businesscase. Wie is uw klant? En wat betekent u voor hem of haar? Met het beantwoorden van deze vragen komt u vanzelf terecht bij onderdelen zoals prijssetting, welke kosten u wilt maken, wat u doet om de tijd tussen het leveren van het product en de betaling daarvan zo kort mogelijk te houden, hoe de verkoopaantallen omhoog kunnen, welke belastingbesparingsmogelijkheden er zijn, et cetera. Precies de vragen waar wij als accountant met u in mee kunnen denken.

Afijn, voor u geen ‘Hard voor weinig, nooit chagrijnig’ meer, maar gewoon: ‘Het gaat goed. Ik ben bezig met leuke zaken.