fbpx
Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Max Brandt

Kiremko en Van den Pol helpen klanten op afstand met Augmented Reality bril

Smart Industry, de term die digitalisering bij industriële bedrijven omschrijft, staat bij Kiremko inmiddels nadrukkelijk op de agenda. Tijdens de afgelopen coronamaanden nam dit onderdeel onverwachts een vlucht, toen een klant in Marokko op afstand digitaal werd geholpen met het opstarten van een machinelijn. Dankzij de snelle implementatie van de Augmented Reality bril (AR-bril) waar Kiremko op de achtergrond al aan werkte, werd dit mogelijk gemaakt. Daarmee zet het bedrijf weer een stapje richting de toekomst.

‘Dit gaat heel veel impact hebben op de toekomst’

‘Smart Industry is een hot item op het moment en het is belangrijk voor de toekomst van de maakindustrie’, vertelt directeur Marcel van Huissteden. ‘Het houdt bij ons in dat we data van machines meten; niet alleen op het gebied van onderhoud, maar ook wat betreft processen, energieverbruik en waterverbruik. Een van de onderdelen van Smart Industry is Augmented Reality. We hebben al systemen waarbij we klanten in een nog lege fabriek een bril op laten zetten waardoor hij kan zien welke machines er komen te staan en hoe dat eruit komt te zien. Een andere toepassing waar we een paar maanden geleden mee aan de slag zijn gegaan, is het op afstand opstarten van een machinelijn door middel van een bril.’

‘Via de bril projecteren we een virtueel beeld in de realiteit’
In sneltreinvaart
Hoewel Kiremko, dat machines voor de aardappelverwerkende industrie maakt en wereldwijd levert, al langer met deze toepassing van Augmented Reality bezig was, kwam het door de coronacrisis in een stroomversnelling. ‘Op een gegeven moment konden we helemaal niet meer reizen’, vertelt projectmanager Matthijs Laks, die normaal klanten van over de hele wereld bezoekt om ze te helpen opstarten. ‘Een klant in Marokko bleek met  zijn handen in het haar te zitten. Hij had een enorme voorraad aardappelen liggen, maar kon hier niets mee omdat zijn machinelijn nog niet was opgestart. Het kwam erop neer dat als we hem niet zouden helpen, hij het niet zou redden met zijn bedrijf. Zodoende zijn we in sneltreinvaart, samen met onze partner Van den Pol Elektrotechniek, de AR-bril gaan inzetten.’

Via de ultramoderne bril wordt een virtueel beeld in de realiteit geprojecteerd. Matthijs: ‘Vlakbij je oog hangt een schermpje en als je je blikveld iets afwijkt, kan de drager van de bril informatie zien die onze specialisten hem toezenden. Wij zien waar de klant naartoe kijkt. Uiteraard is de bril slechts een tool, er komt veel meer bij kijken. De veiligheid is enorm belangrijk. Daarom hebben we van tevoren een klein eisenpakket opgesteld dat door de klant ingewilligd is. Een goede internetverbinding is bijvoorbeeld een vereiste, zodat we snel en zonder haperingen data kunnen versturen. Maar we hebben ook toegang gekregen tot de veiligheidscamera’s in de fabriek. Daarmee kun je in kaart brengen wat er overal gebeurt als de klant via het bedieningspaneel de machine start.’ ‘Er gaan nog wel wat stappen aan vooraf, voordat je überhaupt aan produceren kunt denken’, vult Marcel aan. ‘Wij leveren machines die voorzien zijn van allerlei motoren en sensoren. Die worden in een fabriek geplaatst en aangesloten op elektra, besturing, water, lucht, kortom, alles wat een machine nodig heeft om van een aardappel een frietje te maken. Al die componenten moeten worden getest. We testen ook alles waar water inzit. Dat pompen we rond, we checken op eventuele lekkages, kijken wat er gebeurt als we de olie verwarmen, enzovoorts. Dat doen we allemaal nog zonder product. Om dat allemaal op afstand te doen, heb je een hele goede focus en nauwe samenwerking met de klant nodig.’

Op de proef gesteld
In het geval van deze specifieke klant in Marokko, werd het team van Kiremko direct op de proef gesteld. ‘Normaal gesproken als je met zoiets gaat starten, zoek je samen met Van den Pol naar een klant in bijvoorbeeld Nederland of België’, zegt Matthijs. ‘Dan kun je er ook snel zijn als er iets misgaat. In dit geval werden we meteen in het diepe gegooid; we hadden te maken met een taalbarrière en een klant die nog weinig ervaring heeft met het maken van frites. Uiteindelijk is de plant manager, de enige aanwezige die zowel Engels als Marokkaans sprak, met de bril op langs de machinelijn gegaan. Je neemt de klant zo echt aan de hand mee en je communiceert over alles. Je moet goed uitleggen waarom je elk detail wil controleren. Gelukkig is het allemaal goed verlopen en was de klant meer dan blij.’

‘Onze klant zat met zijn handen in het haar. We moesten iets doen om hem te helpen’

Het belooft volgens Marcel veel voor de toekomst. ‘Deze toepassing kunnen we niet alleen gebruiken voor het opstarten van machines, maar bijvoorbeeld ook voor storingen. Tot dit jaar zetten we bij een storing direct een monteur in de auto of op het vliegtuig. Nu we zien dat het ook op deze manier kan, kunnen we storingstijden verkorten en bovendien onze reistijd verminderen. Onze visie voor de toekomst is dat bedrijven zoals dat van ons op termijn capaciteit gaan verkopen, ofwel pay per use. We gaan naar “zoveel kilo per uur” in plaats van losse machines. Vanuit die optiek kunnen we nu al met onze technische middelen plus één persoon ertussen een lijn opstarten, besturen, zien en horen. Dat heeft niet alleen impact op onze manier van werken, maar ook op de service die wij onze klant bieden. Al deze ontwikkelingen zijn wat mij betreft een feestje waard!’

OntwikkelingenInstallatietechniekSoftwareLopikerwaardWoerden