Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Marlon de Jager-Wessel

'Klanten weten dat het goedkomt met de techniek'

M&S Showtechniek bestaat tien jaar. En dat terwijl oprichters Jeroen van der Stap en Pim Muller met hun 28 jaar nog steeds jonge ondernemers zijn. “Wat goed is komt snel”, luidt het gezegde, en dat geldt zeker voor deze enthousiaste techneuten. Zowel nationaal als internationaal voorzien ze bedrijfsevents van de beste audiovisuele oplossingen. Een terugblik op het ontstaan van hun bedrijf, de hoogtepunten en het snelle schakelen naar online in deze coronacrisis. ‘Het is nog steeds techniek, hè.’

De ondernemersreis die Jeroen en Pim tot nu toe doorgemaakt hebben leest als een jongensboek. Het eerste hoofdstuk ontstond al op de middelbare school, op De Amersfoortse Berg om precies te zijn, waar de twee behoorden tot de fanatieke theatertechniekgroep. ‘We deden de techniek voor musicals en talentenjachten en kregen daar alle ruimte voor. We dachten allebei: dit is vet! Later hebben we ook schoolfeesten gedaan, van die Fristi- en colafeestjes. Alle centen die we daarmee verdienden, samen met die van onze krantenwijk, investeerden we in eigen technische apparatuur. Toen al dachten we: dit willen we samen uitbouwen.’

Eenmaal achttien geworden wisten de vrienden niet hoe snel ze zich moesten inschrijven bij de Kamer van Koophandel. M&S Showtechniek was geboren. Pim: ‘Ik weet nog dat we in die periode bij nacht en ontij met een volle bakwagen ergens naartoe reden om een verlichte dansvloer neer te leggen. Of we stonden op de vreselijkste tijden een bruiloft af te bouwen. Dan ben je dus achttien, heb je net je rijbewijs en moet je in het holst van de nacht op pad. Daar was mijn moeder het niet altijd mee eens, haha.’

‘We hebben op tien kilometer hoogte de offerte voor de eerste internationale klus in elkaar gedraaid.
We waren negentien toen, dat was wel even spannend’

Omslagpunt
Afzien of niet, ze leerden snel en raakten alleen maar enthousiaster over de toekomst van hun bedrijf. Dinershows, events in sporthallen, beurzen: ze pakten alles aan. De eerste buitenlandse klus vergeten ze nooit meer. ‘Dat was een beurs in Lyon. Toen de aanvraag binnenkwam zaten we samen in het vliegtuig naar Amerika. Hebben we op tien kilometer hoogte de offerte in elkaar gedraaid. We waren negentien toen, dat was wel even spannend.’

Het ging hard toen de twee vanuit hun eerste, echte bedrijfslocatie in Woudenberg gingen werken. ‘Vanaf dat moment konden we van ons werk leven. Klussen werden serieuzer en we namen een medewerker in dienst. Een mijlpaal was dat we in één week twee klussen in Amsterdam, één in
München en één in Praag deden.’

M&S Showtechniek heeft een imposante lijst van opdrachtgevers opgebouwd. De corebusiness ligt in de corporate wereld; voor bedrijfsevents, congressen en beurzen verzorgen Jeroen en Pim onder meer licht, geluid, rigging, stroom, videotechniek en livestreamtechniek.

Waarom bedrijven voor nationale en internationale projecten bij M&S Showtechniek aankloppen? ‘Wat we vaak terugkrijgen en zelf heel belangrijk vinden: wij leveren techniek waarover is nagedacht. Alle materialen zijn tiptop in orde. Het werkt fijn en het is schoon. En de teamleden die we meenemen weten waarover ze het hebben. Die hebben technische knowhow én zijn sociaal vaardig. En wijzelf zijn gewoon perfectionistisch. We letten op de kleinste details, daar gaan we ver in. Klanten komen bij ons terug omdat ze weten dat het goedkomt met de techniek.’

Wendbaar
2019 was een knaller van een jaar voor M&S Showtechniek en met de uitverkochte afsluiting van de theatertour van Thijs Lindhout als start beloofde 2020 nog drukker te worden. Totdat corona als een bom insloeg. ‘We hadden een klus in Rome, de vrachtwagen met onze techniek was op vierhonderd kilometer daarvandaan, toen de klant belde: draai maar om. Toen pas werd duidelijk welke impact het virus zou hebben.’

In een week tijd zagen ze hun tjokvolle agenda leeg geveegd worden. ‘Dan vraag je je af: en nu? De eerste twee maanden was het echt stil, maar daarna ging de knop om. Ook bij onze klanten. Die moesten toch weer gaan ondernemen. Dat was het begin van de online events en livestreams. Ons geluk was dat we al beschikten over de technische kennis die daarvoor nodig is. Bovendien zijn we als klein bedrijf wendbaar.’

Bijna een jaar later heeft M&S Showtechniek een flinke reeks aan online congressen en webinars gedraaid. ‘Iedereen kan een camera neerzetten, maar dat is geen garantie voor een goede livestream. Het verschil maken wij door klanten ook te adviseren over de zaken om de techniek heen. Welk cameraperspectief werkt het best? Hoe belicht je op de juiste manier? Hoe houd je een livestream interessant? Wij proberen van elke livestream een beetje televisie te maken.’

En het is nog leuk ook, ervaart het duo. ‘Het is nog steeds techniek, hè. En we maken er een echte show van, met video’s die we instarten, tussenstukjes en schakelingen naar externe locaties. Dan is het eigenlijk net zo leuk als vroeger. Al missen we de volle zalen wel, en lekker met een team op pad zijn. Online zal een goede oplossing blijven voor kleinere bedrijfsevents, maar we kijken uit naar grote events in vertrouwde vorm. De nazomer kan weleens een gekkenhuis worden.’

JubileumCommunicatie & MediaEventsAmersfoort