KLEREN MAKEN DE MAN

Haal je sneller een order binnen als je een goed maatkostuum draagt? Bas Bazuine, eigenaar van By Bas mode voor mannen, denkt van wel. Zijn winkel biedt voor ieder wat wils.

Van casual tot gala en alles daartussenin; zo kan het aanbod mannenmode van By Bas in het hart van Woerden worden omschreven. ‘We hebben fijne vrijetijdskleding, maar ook nette zakelijke kostuums, waaronder maatkostuums. We hebben veel mooie merken, zoals Cavallaro, Meyer, Olymp, Baileys, Giordano en Pierre Cadin. We doen zelf onze inkoop en verkopen met heel veel passie en plezier. Onze servicegraad is hoog en deze zetten we ook in op de zakelijke markt. Leden van OnderNamen hebben ons eerder dit jaar kunnen zien bij een van de bijeenkomsten. Daar hebben we met name promotie gemaakt voor ons “ambassadeurschap”. Als je als ambassadeur van By Bas een maatkostuum bij ons koopt, krijg je visitekaartjes van ons mee met jouw naam erop. Als je die uitdeelt en wij krijgen er tien orders voor terug, dan krijg je van ons een maatkostuum cadeau. We doen ook veel met een bonusregeling. Stel: een autoverkoper verkoopt een auto en als beloning ontvangt hij bonuspunten. Die bonuspunten kan hij sparen en bij ons inwisselen voor een kostuum op maat. Als ondernemer kun je de verkoper zo extra te stimuleren door bij bepaalde artikelen die moeilijk verkopen of juist veel marge hebben extra bonuspunten te geven. Vervolgens komt hij dan weer goed gekleed op zijn werk en zal hij nóg beter verkopen. Onderschat de kracht van een goed maatkostuum niet. Mensen zijn echt geneigd om eerder een order te plaatsen bij iemand die mooie en unieke kleding draagt.’ 

‘Onderschat de kracht van een goed maatkostuum niet’

Techniek
Samen met zijn team, bestaande uit twee parttimers en een weekendhulp, zorgt hij ervoor dat elke klant tevreden de deur uitgaat. ‘Mijn medewerkers hebben mijn passie allemaal overgenomen, dat is toch wel onze grootste kracht. Binnen mijn bedrijf leid ik ook mensen op, dat vind ik heel leuk om te doen.’ Bas komt oorspronkelijk uit de technische hoek. ‘Ik heb mechanische technieken gestudeerd en wilde graag protheses maken voor mensen die mobiliteitsproblemen hebben. Ik was echter niet technisch genoeg om de opleiding te halen. Binnen de opleiding mode was nog plek, waarop ik besloot om de switch te maken. Gek genoeg kwam ik er al gauw achter dat in de mode heel veel techniek wordt gebruikt. Alle weeftechnieken, de machines, het kleuren, noem maar op. Dat is me zo gaan interesseren dat ik elk kledingstuk ging analyseren. Daardoor is mijn kennis, van bijvoorbeeld stoffen, goederen, materialen en machines, steeds groter geworden. Ik zie niet alleen een trui, maar ook tot in de details hoe deze gemaakt is. In mijn winkel komt alles samen wat ik geleerd heb. In combinatie met mensenkennis, bevlogenheid en een goed team, proberen we voor elke klant van toegevoegde waarde te zijn. Iedereens is immers uniek, net als onze maatkostuums.’