fbpx
Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Max Brandt

KNOKKEN VOOR LEVERTIJDEN

Dat het thema van Ondernamen deze keer DNA is, inspireert John Mooij als commercieel directeur van Elektro Internationaal meteen tot de volgende uitspraak: ‘In ons DNA zit sowieso het omzetten van klantwensen naar passende oplossingen.’ Daarmee bedoelt hij de besturingskasten en energiedistributiepanelen die de Woerdense organisatie al veertig jaar met hart en ziel ontwerpt en bouwt. ‘Wat ook in onze kern gebakken zit, is het op tijd leveren van die producten’, voegt John toe. ‘En dat is momenteel de grootste uitdaging.’

Dat weet John maar al te goed. ‘De huidige wereldperikelen maken het veel ondernemers lastig om aan alle vraag te kunnen voldoen en afspraken na te komen. Zeker als je afhankelijk bent van toeleveringen van materialen. Eens te meer als ze op verschillende continenten gemaakt worden en van over de hele wereld vandaan moeten komen. De wereld kan – zoals we momenteel ervaren – dusdanig op zijn kop komen te staan, dat we die materialen niet altijd op tijd geleverd kunnen krijgen. Dan kun je als bedrijf de allerbeste bedoelingen hebben, maar kunnen het productieproces en de daaraan gerelateerde levertijden toch onder druk komen te staan’, schetst John een voor veel bedrijven herkenbaar beeld.

Een klein onderdeel kan cruciaal zijn
Gelukkig heeft Elektro Internationaal de vingers aan de juiste knoppen. Onder de huidige omstandigheden kan de paneelbouwer zich bijzonder gelukkig prijzen met een gedreven en inventief team dat zich dag in dag uit inzet om de juiste onderdelen op de juiste tijd op de juiste plek te krijgen. Key daarin zijn planningsmanager Tim van Eijk en hoofd inkoper Aakil Abarkane. Samen met de chefs van de verschillende werkplaatsen zitten zij bovenop de projectplanning en de daaraan gerelateerde inkoop van componenten. Aakil houdt dagelijks de overzichten bij van de vele onderdelen die nodig zijn voor het bouwen van één eindproduct. ‘Het niet aangeleverd krijgen van maar één klein onderdeel, kan cruciaal zijn. Het werkt precies als bij het maken van een personenauto: als je de versnellingspook niet hebt, dan kun je de auto niet afbouwen. We moeten dus continu zoeken naar de optimale besteltijd, eventuele oplossingen voor vertraagde producten of zelfs alternatieve componenten om vooral onze afspraken na te kunnen komen en op tijd te kunnen leveren.’

Tijdkritische leveringen
‘In de huidige markt is het soms echt knokken: zorgen dat je de lijnen kort houdt met de leverancier en je zaak goed kunt onderbouwen. Op grote projecten hebben we bovendien te maken met de voortgang van de bouw van een project. Het komt voor dat de dag nadat de hoofdverdeler in het pand geplaatst moet worden door een open zijwand, de betreffende ontbrekende muur erin gezet wordt.

De levering is daardoor ook nog eens extra tijdkritisch: een dag later kan zo’n enorm paneel gewoon op geen enkele manier meer het pand meer in. Als wij niet op tijd zijn met plaatsen, loopt de bouw en de rest van het project vertraging op. Dat willen we te allen tijde voorkomen.’

‘Het niet aangeleverd krijgen van maar één klein onderdeel, kan cruciaal zijn’

Control towers en opdrachten voor kritische processen
En dus werkt de inkoopafdeling van Elektro Internationaal nauw samen met projectplanners van installateurs enerzijds en de supplychain managers van leveranciers anderzijds. Tim: ‘De elektrotechnische onderdelen moeten we, ondanks alles, op tijd in huis krijgen. Gelukkig hebben we in de loop der tijd een goede band opgebouwd met wereldspeler Schneider Electric, een multinational die de zaken bijzonder goed op orde heeft. Van die ruim veertigjarige samenwerking kunnen wij in tijden als deze profiteren. Mede dankzij de zogenaamde “control towers” die Schneider Electric op drie continenten heeft. Daar worden alle levertijden van elektrotechnische onderdelen vanuit hun eigen fabrieken nauwgezet bijgehouden én zijn zij tevens op de hoogte van de projecten in de landen waar de producten naar toe moeten. De voorraad die beschikbaar is, wordt uitgeleverd aan de hand van een aantal criteria, waarbij in de huidige wereldtoestand projecten voor kritische sectoren voorrang krijgen. Elektro Internationaal heeft in dit geval het “voordeel” dat we aan kritische energiegebruikers leveren, zoals bedrijven in de voedselvoorziening, datacenters, telecommunicatie, farmacie, gezondheidszorg en luchtvaart. Bijna dagelijks leveren we een bijgewerkte lijst aan bij Schneider Electric van projecten in deze sectoren. We beseffen daarbij maar al te goed hoe mooi het is dat we een brede spreiding hebben in ons werk. Gelukkig zijn we niet van slechts één markt afhankelijk.’

Data met een muisklik beschikbaar
‘Bovendien’, vervolgt Tim, ‘plukken we nu de vruchten van onze jarenlange investeringen in digitalisering van informatiestromen. We hebben custom programmatuur gebouwd en ingericht met verschillende dashboards, die met één muisklik het overzicht geven dat we nodig hebben. Bijvoorbeeld van wat er is ingekocht, wanneer goederen binnen gaan komen en voor welke projecten. Op die manier zitten we bovenop de leveringsinformatie en kunnen we projecten goed inplannen. Dat alles samen laat Elektro Internationaal goed draaien in deze lastige tijd. Zekerheden over hoe de zaken zich zullen ontwikkelen in de toekomst hebben we natuurlijk niet, maar knokken voor die tijdige levering zit in ons DNA. We staan hoe dan ook elke dag weer fris in de ring.’

InterviewBouw & VastgoedInstallatietechniekWoerden