fbpx
Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Max Brandt

KOOP LOKAAL!

De coronacrisis heeft eens te meer duidelijk gemaakt dat lokale ondernemers belangrijk zijn in een gemeente. Zeker nu we minder kunnen reizen, er minder geïmporteerd wordt én we ons bewuster worden van ons consumentengedrag, zijn het de lokale kaasboer, groenteboer, kapper, juwelier, autodealer en slager die we graag bezoeken. De gemeente Nieuwegein stimuleert dit nog eens extra met het “Koop Lokaal Nieuwegein” platform.

Gemeente Nieuwegein zet lokale ondernemers in de spotlight

Koop Lokaal Nieuwegein is een initiatief van Stadsmarketing Nieuwegein in samenwerking met Economische Zaken en is bedoeld om ondernemers uit Nieuwegein te ondersteunen. Op de website en bijbehorende social media-kanalen worden diverse ondernemers uit Nieuwegein uitgelicht en kunnen inwoners zien wat er te vinden is. ‘Het is voor ons een manier om inwoners te inspireren om te ontdekken, proeven en kopen bij al die lokale ondernemers die kleur geven aan Nieuwegein’, aldus wethouder Economische Zaken Ellie Eggengoor. ‘Juist in deze voor ondernemers moeilijke tijden is het belangrijk om hen een steuntje in de rug te geven. We hebben zoveel mooie winkels en ondernemingen in onze stad en die zijn het waard om bezocht te worden.’

‘Je kunt wel stellen dat dat wij als onderneming verweven zijn met de Nieuwegeinse bevolking’

We vroegen drie echte Nieuwegeinse ondernemers naar de “kracht van lokaal”:

Kapsalon Van Doorn
Als je het hebt over een “gouwe ouwe” in Nieuwegein, dan zou zomaar de naam van Kapsalon van Doorn kunnen vallen. De vader van Jan van Doorn, de huidige eigenaar, begon in 1964 met een herenkapper op het Kerkveld. Inmiddels zit de gemoderniseerde kapsalon – waar nu ook dames en kinderen geknipt worden – op een mooie zichtlocatie bij Winkelcentrum Nedereind. En het is daar nooit stil.

‘Als je al langer bestaat, loop je het gevaar dat je achterover gaat leunen en achteropraakt’, begint Jan. ‘Dat wil ik echt voorkomen. Daarom zijn we altijd in beweging en gaan we mee met de tijd. Onze kapsalon passen we regelmatig aan en we hebben de nieuwste systemen. Toch blijft de kapsalon voor heel veel mensen een vertrouwde ontmoetingsplek. Er zijn families van wie de derde generatie inmiddels over de vloer komt. Zij lopen minder snel dan vroeger zomaar binnen, maar toch draait het nog heel erg om het sociale contact. Ik ben er trots op dat wij in Nieuwegein na vijftig jaar nog steeds zelfstandig kunnen ondernemen en dat mensen ons als begrip zien. Onze regionale functie groeit ook; er komen regelmatig klanten uit Vleuten, Houten, Vianen en Utrecht over de vloer. Nieuwegein is als gemeente gegroeid en wij hebben durven meegroeien. En – zo is het ook – als Nieuwegein niet zo was gegroeid, had ik ook niet zo’n grote zaak kunnen hebben.’

Kees Oomen Kaasspeciaalzaak
Kees Oomen is voor velen in Nieuwegein een bekende winkel. Kees begon in 1995 met zijn winkel aan het Muntplein en is daar sinds 2015 in een nog groter pand gevestigd. Naast kaas verkoopt hij ook allerlei specialiteiten. Lokaler dan zijn nieuwste assortimentsuitbreiding gaat het echter niet worden: Oude Jutphaas kaas.

‘Ik wilde graag een artikel dat alleen in deze winkel te koop zou zijn, iets wat niemand anders heeft’, zegt Kees. ‘Ik kwam hierover in contact met de producent van Beemster kaas. Ik ben toen met een consumentenpanel aan de slag gegaan en 1 december hebben wij de Jutphaas kaas geïntroduceerd. Deze kaas laten we afrijpen in de winkel, wat het uniek maakt, want de meeste kazen worden in een geconditioneerd pakhuis op een gestandaardiseerde manier gerijpt. Klanten zijn er wel gecharmeerd van. Het is een mooie oude kaas zonder zoutkristallen, waardoor hij goed snijbaar blijft en heel veel smaak heeft.’ Deze speciale kaas past goed bij de wens van Kees om iedere klant met een glimlach te zien vertrekken. ‘Ik vind het belangrijk dat klanten het gevoel hebben: daar heb ik mijn producten op een leuke manier gekocht en daar ga ik thuis ook lekker van genieten. Een goede winkelervaring bij een unieke zelfstandige winkel – helemaal als dit in je eigen stad is – draagt bij aan de beleving thuis.’

Autobedrijf Cluistra
Autobedrijf Cluistra is een bekende naam, in Nieuwegein én daaromheen. De autodealer van de merken Hyundai en Mazda is al veertig jaar gevestigd in Nieuwegein en daar voelt het bedrijf zich nog steeds als een vis in het water. ‘We bedienen inmiddels de hele zuidelijke kant van de provincie Utrecht, maar Nieuwegein is nog steeds ons “thuis”’, aldus eigenaar Gert Cluistra.

‘Gezien het feit dat wij onlangs ons veertigjarig jubileum hebben gevierd, kun je wel stellen dat wij als onderneming verweven zijn met de Nieuwegeinse bevolking. Nadat de stad door de samensmelting van Jutphaas en Vreeswijk een toestroom aan nieuwe inwoners kreeg, zijn wij meegegroeid, in professionaliteit, grootte en aanbod. Daar zijn hele prettige en langdurige relaties met klanten uit voortgekomen. We voelen ons echt thuis hier omdat Nieuwegein zo’n goede uitvalsbasis is; het ligt klem tussen verschillende snelwegen. Die bereikbaarheid vinden wij belangrijk voor onze regionale organisatie. Bovendien heeft Nieuwegein een nette uitstraling, er zijn geen verwaarloosde industrieterreinen en de gemeente blijft op dat gebied uitbreiden. Waar we ons ook heel erg op verheugen – daar krijgen we letterlijk en figuurlijk energie van – is dat het niet meer lang duurt voordat er waterstof verkrijgbaar is in Nieuwegein. En wij hebben een hele mooie range aan waterstofauto’s en elektrische auto’s. Nieuwegein stond voorheen bekend als autostad maar is momenteel aan het transformeren naar duurzame mobiliteitsstad. En daar doen wij graag aan mee! We hebben zelf ook ruim 480 zonnepanelen op ons dak waarmee we zes laadpalen voeden. Kortom, Nieuwegein heeft de duurzame ambities, wij de juiste instelling en producten!’

SamenwerkingDienstverleningFinanciële dienstverleningLekstroom