fbpx
Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Max Brandt

Puck Kolfschoten, onderneemster van www.deorganisatie-ontwikkelaar.com en initiatiefneemster en eigenaar van www.gripatwork.nl

0610776824

Kop uit het zand?

14 december 2022 | 2 minuten lezen

Regelmatig kom ik bij mkb-ondernemers en stel ik ze bij het afnemen van onze Smart Business Scan de vraag of en in hoeverre hun huidige systemen de bedrijfsprocessen optimaal ondersteunen. Vaak is het eerste antwoord volmondig “ja” en het tweede  “grotendeels/zeker” maar als we dan even wat verder doorvragen blijkt dit eigenlijk helemaal niet het geval te zijn. 

Heel soms wordt er nog niet eens van systemen gebruikgemaakt. Vaker kom ik tegen dat er wel systemen zijn aangeschaft, maar dat er maar mondjesmaat of slechts van een klein onderdeel gebruik wordt gemaakt. In de meeste gevallen worden er wel systemen gebruikt, maar werken deze niet optimaal. Gegevens moeten bijvoorbeeld nog steeds op twee plekken worden ingevuld of er is geen logische plek voor bepaalde informatie dus ‘doen we het maar “even” via een omweg’. Herkenbaar?

‘Door te digitaliseren vervang je handwerk, voorkom je fouten, werk je efficiënter en bespaar je tijd en geld’

De meeste mkb-ondernemers benutten de eindeloze mogelijkheden op digitaal vlak dus vaak niet (volledig). De argumenten die ik dan vaak hoor: ‘onze branche is zó specifiek, daar is geen passend systeem voor’, ‘we hebben het toch altijd zo gedaan’ maar meestal regeert de waan van de dag en is de reden: ‘geen tijd’. In de talloze beschikbare ERP- en/of CRM-pakketten is het de vraag of er niet al iets bestaat wat aansluit en anders is maatwerk altijd een optie. Daarnaast wil je natuurlijk niet dat klanten (of medewerkers) overstappen naar de concurrent omdat je als ondernemer niet met je tijd meegaat. En ja, het kost tijd om goed te digitaliseren. Maar je kunt dit vaak prima uitbesteden.

Voorafgaand moeten de behoeftes héél goed in kaart zijn gebracht, de voor- en nadelen afgewogen en een implementatieplan worden opgesteld. Vervolgens wordt het systeem gebruiksklaar gemaakt en kunnen medewerkers worden opgeleid. Tot slot (iets wat meestal mist): blijven monitoren, evalueren en verbeteren. Pas dan kun je er succes mee boeken en voorkom al die “tijdelijke” omwegen.

Door te digitaliseren vervang je handwerk, voorkom je fouten, werk je efficiënter en bespaar je tijd en geld. Het helpt je groeien in omzet, winst, tijdbesparing of waardering van klanten en medewerkers. Dus wat als je nu toch eens op zoek gaat naar een passend pakket dat jouw processen volledig ondersteunt of dat je je huidige systemen optimaal inricht? Wat levert je dat op? In elk geval zou je dit al veel tijd kunnen schelen omdat je minder personeel hoeft te werven. Iets wat in deze tijd bijna onmogelijk lijkt!

InterviewDienstverleningLopikerwaard