fbpx
Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Max Brandt

'Kwaliteit van leven moet onderdeel worden van de jaarresultaten'

Een persoonlijke klik en een hart voor duurzaam en sociaal ondernemen. Volgens Ton Kock, fiscalist bij Alfa Accountants en Adviseurs, regio Holland-Midden, zijn het twee belangrijke redenen voor de gunfactor. We bezoeken hem om te praten over het thema van deze OnderNamen-editie. Wat volgt is een passievol gesprek over de toekomst, inclusief zijn visie op alternatieve methodes om je winst te meten.

‘Wat is eigenlijk een gunfactor?’ Met deze vraag begint Ton Kock ons gesprek. ‘Het is een vrij abstract begrip, maar we hebben er in ons vak veel mee te maken. Zeker in het segment waar wij als Alfa Accountants en Adviseurs veel in werken, namelijk het mkb. We zitten met eigenaren aan tafel en dan moet er een bepaalde klik zijn. Er zijn genoeg partijen die hetzelfde werk doen als wij. De persoonlijke en zakelijke klik maakt dat ondernemers het ons gunnen. Als Alfa Accountants en Adviseurs staan we voor een aantal zaken. Duurzaamheid en sociale impact staan daarbij bovenaan, los van vanzelfsprekende randvoorwaarden als kwaliteit en kennis uiteraard.’

Balans
‘Om een persoonlijke klik te krijgen moet je wel aan randvoorwaarden voldoen’, vervolgt Ton. ‘Daarom richten wij ons op een goede werk-privébalans voor collega’s. Als iemand goed in zijn vel zit, is hij of zij ook energieker en enthousiaster op de werkvloer en dat straal je uit als je prospects benadert of afspraken hebt met bestaande klanten. Je toont meer interesse in de persoon tegenover je en dat is de basis voor de gunfactor. Hoe beter de persoonlijke balans, hoe meer we onszelf kunnen zijn. Het kost als het goed is geen moeite, want je bent zoals je bent en neemt jezelf altijd mee. Wij onderscheiden onszelf ook als maatschappelijk accountants- en adviesbureau. Duurzaamheid en sociale impact zitten echt in ons DNA verweven. Wij nemen die thema’s mee in elk gesprek dat we voeren met onze klanten. We hebben allemaal een kans om een steentje bij te dragen aan een verbetering van de wereld waarin we leven. We kijken vaak hoe een ander het slechter doet dan wij en we gebruiken dat als excuus voor ons eigen handelen. Maar we hebben enkel invloed op onze eigen acties. Als je daar een kleine verandering in aan kan brengen, is dat altijd positief.’

‘Hoe beter de persoonlijke balans, hoe beter we onszelf kunnen zijn’

Verdienmodel
‘Dat wij ons hier als accountants en adviseursbureau zo mee bezig houden, heeft denk ik te maken met onze agrarische, coöperatieve achtergrond. Dat zie je nog steeds terug in het feit dat alle elfhonderd collega’s voor een deel eigenaar zijn van het bedrijf. Vanuit onze rol zitten we met veel partijen aan tafel en kunnen we deze bedrijven helpen te verduurzamen. Maar idealiter zouden we het verdienmodel van bedrijven willen veranderen, zodat het niet alleen meer draait om de centen. Kwaliteit van leven moet onderdeel worden van de jaarresultaten. Daarmee bedoel ik dat je in de jaarresultaten niet alleen kijkt naar winst in de zin van geld, maar ook naar andere winsten die je hebt gemaakt. Bijvoorbeeld de impact die je hebt gerealiseerd op één van de Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties. We moeten af van de gedachte dat duurzaamheid en maatschappelijk ondernemen geld kost. Wellicht heb je door bepaalde investeringen wel minder winst gemaakt in geld, maar heb je enorm veel waarde gecreëerd op een ander vlak. Wij zijn aan onze kant druk bezig met bekijken hoe we die winsten inzichtelijk kunnen maken. Een groep collega’s krijgt momenteel les in duurzaamheidsadvisering aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen. Dat is onder andere gericht op het veranderen van verdienmodellen. Geld verdienen is niet langer het enige doel.’

Eigen initiatieven
Ton kwam twee jaar geleden aan boord bij Alfa Accountants en Adviseurs en is binnen het cluster Holland-Midden één van de kartrekkers op het gebied van duurzaamheid. ‘We vinden het belangrijk dat we zelf ook doen wat we verkondigen’, vertelt Ton. ‘Het laaghangend fruit doen we sowieso. Zo zijn wij een paperless office. Dat is niet alleen duurzamer, maar werkt ook nog eens prettiger. Verder hebben onze panden zonnepanelen, rijden we sinds dit jaar allemaal elektrisch en heeft ieder kantoor een luchtpomp voor de autobanden. Verder kopen we onze koffie bij duurzame koffieleverancier Gosling Coffee, kopen we chocola van Tony’s Chocolonely en bestellen we koekjes bij De Koekfabriek, waar mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt werken. Door deze bedrijven met een maatschappelijke of duurzame insteek te steunen, dragen we direct een steentje bij.’

Meer dan werk
Wanneer we aan het einde van het gesprek belanden, constateren we dat we weinig over fiscaliteit hebben gepraat. ‘Dat is ook helemaal niet belangrijk’, stelt Ton. ‘Natuurlijk kan ik vertellen dat je als ondernemer belasting moet betalen, maar het liefst niet te veel. Dat wij de grenzen van het mogelijke opzoeken, zonder eroverheen te gaan en dat we alle kennis in huis hebben om bedrijven hiermee te helpen. Maar daar zit niemand op te wachten. Het is de basis die je mag verwachten van een bureau, maar maakt ons niet onderscheidend. Dat we de duurzaamste zijn wel. Dat ik persoonlijk streef naar gelijkheid en vrijheid voor iedereen ook. Dat zijn de punten die ons anders maken en waarmee we ondernemers willen informeren, prikkelen en inspireren. De punten waarmee we de gunfactor van onze klanten krijgen.’

InterviewOntwikkelingenDienstverleningAccountancyLopikerwaard