fbpx
Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Max Brandt

Johan Pouw, directeur van Pouw Vervoer, is een goedlachse rasondernemer met een neusje voor kansen. Hij houdt van uitdagingen en het combineren van krachten én van teamwork. Actief in horeca, personenvervoer en ontwikkeling van onroerend goed.

johan@pouwvervoer.nl | 0306868306

Let it grow

20 april 2022 | 2 minuten lezen

Groeipijn. Tja, mijn kinderen hadden er wel eens last van. Zeker na een sportwedstijd.  Dan ga je kijken met een fysio hoe dat op te lossen valt. Maar dat is achteraf. Het is beter om vooraf te kijken wat er gedaan kan worden om pijn te voorkomen. Vaak is er wel een oplossing, zoals beter warmlopen of meer rek- en strekoefeningen doen.

Mijn bedrijf heeft best wel wat groeipijnen gehad. Zo zijn we van drie naar 280 bussen gegaan. In het begin doe je alles zelf; je doet ’s ochtends zelf het licht aan en aan het einde van de dag weer uit. Je beantwoordt de noodtelefoontjes, repareert lampen, belt klanten en rijdt nog zelf de bussen ook. Het is een beetje zoals in die Gamma-reclame waarin één jongen het hele bedrijf runt.

Groeipijn zit ook in de ondernemer. Je moet tijd maken om verder te kijken dan vandaag. Verder te kijken dan alleen het oplossen van de dagelijkse “shit”. Doe je dat niet, dan ben je zelf het probleem van het bedrijf. Al is je bedrijf nog zo klein, je moet tijd vrijmaken om te kijken naar volgende week, volgende maand, volgend jaar. Maak doelen voor over vijf jaar en werk dan terug naar wat je komende maand moet doen om die doelen te halen. Ondernemers zien dat nog wel eens niet of te laat in.

‘Het is beter om vooraf te kijken wat er gedaan kan worden om pijn te voorkomen’

Groeipijn zit ook in kapitaal. Bij ons kost een bus bijvoorbeeld tussen de 250.000 en 475.000 euro. Groeipijn zit ook in ruimte. Immers, een bus is groot. Zo zijn we van een klein terrein in Lopik, via IJsselstein naar Vianen gegaan. Inmiddels zijn we in nog zes andere plaatsen in Nederland actief. Daarom moet je ook in je toekomstplannen goed meenemen wat er aan geld en ruimte nodig is. 

Als je groeit moeten de mensen om je heen meegroeien, maar dat kunnen of willen ze niet altijd. Je beste verkoper kan bij groei wel de afdeling runnen maar de vraag is: kan en wil diegene dat? En als ‘ie wil maar geen leiderschapskwaliteiten heeft, moet je een lastig besluit nemen. Doe je dit niet, dan zal de groei stil komen te staan. 

Omdat we van Pouw Vervoer een continu bedrijf hebben gemaakt, gaat het bijna 24/7 door. Dat betekent veel voor de organisatie, omdat niet iedereen even makkelijk mee te krijgen is naar een 24/7 bedrijf. Groeien heeft ook nadelen voor de werksfeer en het moraal in het bedrijf. Je moet meer je best doen om dat op peil te houden, anders wordt het een uitdaging die uiteindelijk veel zorgen gaat geven. In ons geval geldt wel: zonder de groei hadden wij de afgelopen coronajaren nooit zo overleefd als nu!

InterviewOntwikkelingenTransport & AutobrancheTransportLekstroomLopikerwaard