MAAS AUTOGROEP NEEMT VAN BEYNUM AUTOGROEP OVER

‘Schaalvergroting biedt mogelijkheden tot verdere ontwikkeling en verbetering’

De Maas Autogroep heeft onlangs de Van Beynum Autogroep overgenomen. Binnen het retail landschap van dealerbedrijven vindt een consolidatieslag plaats. De overname past bij deze trend. ‘Door de overname wordt schaalvergroting gerealiseerd’, stelt Ronald Maas, eigenaar van Maas Autogroep. ‘Hierdoor kunnen wij verder groeien tot een nog sterkere mobiliteitspartner in het Groene Hart.

Naast de dealerbedrijven van de merken Volkswagen, Audi, ŠKODA en Volkswagen Bedrijfswagens wordt ook De Wasstraat in Gouda overgenomen. Lease Connection, de leasemaatschappij van de Van Beynum Autogroep, wordt overgenomen door Volkswagen Pon Financial Services en gaat opereren onder het label Maas Leasing. 

Familiebedrijf
Ronald is trots dat de bedrijven van Van Beynum Autogroep onderdeel zijn geworden van Maas Autogroep. ‘Van Beynum Autogroep is net als Maas Autogroep een familiebedrijf dat qua cultuur dichtbij ons staat. Voor de klanten brengt deze overname geen merkbare veranderingen met zich mee. Onze dienstverlening blijft zoals klanten die van ons gewend zijn. Sterker nog: de schaalvergroting biedt mogelijkheden tot een verdere ontwikkeling en verbetering, zodat wij onze klanten uiteindelijk nog beter en professioneler van dienst kunnen zijn.’

‘Wij zijn een bedrijf dat loyaal is aan zijn klanten’, voegt Rachied Habbab, directeur sales, toe. ‘Daardoor zijn onze klanten ook loyaal aan ons bedrijf. Dat is wel de gedachtegang en visie, die we door willen trekken in het hele Groene Hart.’ Maas Autogroep, die nu dealer is van Audi, Volkswagen, SEAT, ŠKODA en Volkswagen Bedrijfswagens, heeft na de overname vestigingen in Alphen aan den Rijn, Nieuwkoop, Uithoorn, Gouda, Moordrecht en Woerden gekregen.

‘Door de overname wordt schaalvergroting gerealiseerd’

Elektrificatie
Elektrificatie is de toekomst. Rachied vertelt dat waterstof pas op de langere termijn gaat spelen. ‘Het zijn nu de jaren dat de elektrificatie echt begint. Audi heeft dit jaar de e-tron in de markt gezet. Deze is volledig elektrisch. Dit model wordt in grote aantallen verkocht.’

Volkswagen komt in 2020 met een ID.3. Dat is de aftrap van een nieuwe lijn elektrisch aangedreven modellen. ‘De ID.3 wordt al vergeleken met de Kever en de Golf. Zo’n impact zou het model moeten geven aan het merk’, aldus Rachied. Het zijn auto’s die tegen een betaalbaar bedrag te koop zijn, maar ook beschikbaar zijn voor de lease.’

Voor particulieren is het mogelijk om voor twee- of driehonderd euro per maand in een Golf of een Škoda te rijden. Bij zo’n leasecontract is alles inbegrepen, behalve de stroom. ‘Eigenlijk kan het niet’, zegt Ronald. ‘Het wordt echter wel aangeboden om de particulier kennis te laten maken met deze producten. Je ziet dat het heel snel gaat.’

Betalen voor gebruik
Voorheen spaarden mensen om een auto te bezitten. Je merkt nu dat mensen gaan betalen voor gebruik. Ronald trekt een vergelijking met de mobiele telefoon. ‘Die kost vijftig euro per maand, een auto kost twee- tot vierhonderd euro per maand. Dat weet je. Op een gegeven moment is je contract afgelopen en dan komt er weer een nieuwe auto. Je rijdt dan altijd actueel.’ Peter Mensink, manager fleetsales, is het centrale aanspreekpunt voor bedrijven in het Groene Hart. ‘Bij het beheer van een wagenpark komt veel kijken. Daarom hebben we bij Maas Autogroep één loket voor bedrijven die een mobiliteitsvraag hebben. Na een uitgebreide analyse van de wensen en behoeften en een scan van het huidige wagenpark, bepaal ik samen met de klant de optimale invulling van de mobiliteitsbehoefte. Ik help overigens niet alleen om het wagenpark zo efficiënt mogelijk in te richten, maar maak ook plannen met ondernemers om het conventioneel aangedreven wagenpark te vervangen door hybride en volledig elektrische auto’s.’

Theo Uittenbogaard is sinds 2014 verantwoordelijk voor Maas Leasing. Na de samensmelting is er één leaseportefeuille ontstaan, bij elkaar goed voor zo’n 2.800 leaseauto’s. De portefeuille wordt ondergebracht bij Volkswagen Pon Financial Services (een grote leasemaatschappij met meer dan 100.000 voertuigen), maar wordt onder het label Maas Leasing beheerd. ‘Daarmee willen we het lokale dealerleasegevoel in stand houden.’

Leasen van een fiets
Bij fleetsales draait het overigens niet alleen maar om auto’s, het gaat over het hele mobiliteitsgevoel. Binnenkort wordt er gestart met fietslease en een Shuttel, de flexibele alles-in-een mobiliteitskaart. Het leasen van een (elektrische) fiets wordt vanaf januari 2020 fiscaal ondersteund. ‘In combinatie met fleetsales gaan we het leaseaanbod uitbreiden met fietsen’, vertelt Theo. Er zijn landelijk zo’n duizend fietspartners uitgezocht die fietsen mogen leveren en onderhouden. ‘Dit is een product van Volkswagen Pon Financial Services, waarbij Maas Leasing dat als partner gaat aanbieden!’