fbpx
Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Max Brandt

COR

Directeur-bestuurder Utrecht Marketing. Posimist van geboorte: richt zich op de positieve zaken in het heden en blikt optimistisch naar de toekomst. Bindt, betrekt, richt zich op oplossingen en resultaten en…presteert met pret.
www.utrechtmarketing.nl | c.jansen@utrechtmarketing.nl | @Corjansen

Maatschappelijke noodzaak

10 december 2020 | 3 minuten lezen

De eerste associatie met het thema impact is natuurlijk de impact van het coronavirus. En de eerste reactie daarbij is dat die impact vooral een negatieve inslag heeft op ons dagelijkse bestaan van het afgelopen jaar. Daar is al veel over geschreven, we zitten er nog middenin en hoewel er met de komst van verschillende werkende vaccins licht aan het eind van de coronatunnel gloort, heb ik in deze column geen zin om stil te staan bij de impact van de “lock down”-samenleving.

Nee, ik wil hierbij, in dit eindejaarsnummer van OnderNamen, schrijven over gebeurtenissen met een grote positieve impact in Utrecht; in wijk, stad en regio. In het bijzonder de komst van de Giro d’Italia in 2010 naar de provincie Utrecht, natuurlijk de Tour de France in 2015 en hopelijk de komst, na het cancelen dit jaar, in 2022 van La Vuelta naar de stad en provincie.

De komst van de Giro in 2010 leek in eerste instantie een soort doekje voor het bloeden voor het feit dat de Tour de France dat jaar niet in Utrecht ging starten maar in Rotterdam. Na het slikken van die nederlaag is er echter in stad en provincie op een geweldige manier gewerkt door sectoren als de gastvrijheid, cultuur en sport aan een evenement met een geweldige positieve flow: een grote belangstelling en een financieel gezond evenement met een prachtig maatschappelijk rendement in de provincie Utrecht. Zeg maar een evenement met zeer positieve impact.

‘Er is een Utrecht van vóór en ná de Tour de France’

Mede op grond van dat succes is in de jaren daarna door tal van partijen, zoals het Business Peloton Utrecht, hard gewerkt aan het realiseren van de komst van de Grand Départ in 2015. Volgens velen het mooiste evenement dat Utrecht ooit heeft gehad. Niet alleen door die wonderbaarlijke mooie dagen begin juli 2015, maar juist ook door de geweldige voorpret in de honderd dagen daaraan voorafgaand en de napret die we met z’n allen van dit “one moment in time event” nog steeds hebben. Zeg maar een evenement met ongekende positieve impact. Niet voor niets wordt er in Utrecht gesproken over het Utrecht van voor de Tour en dat van erna.

Het Utrecht van na de Tour is juist ook qua mentaliteit, over impact gesproken, onmiskenbaar veranderd. Gegroeid is een échte “can do” mentaliteit en wat we zien is een stad die heel bewust een “gezond stedelijk leven voor iedereen” positie kiest.

De komst van La Vuelta in 2020 was dan ook een volstrekt logische ambitie. Niet alleen omdat “wereldfietsstad” Utrecht de eerste stad ter wereld zou zijn met alle drie de grote wielerrondes binnen haar stadsgrenzen, maar juist ook om de positieve impact van de komst van dit evenement in de wijken, de stad én de regio.

Door de samenwerking tussen de verschillende sectoren en de ontwikkeling van een prachtig activatieprogramma is er met de komst van La Vuelta sprake van een enorm verbindende maatschappelijke impact. En dat is in deze tijd toch echt onbetaalbaar. Daarom is de komst van La Vuelta 2022 niet alleen logisch, maar eigenlijk ook maatschappelijk noodzakelijk.

#Vamos!

OntwikkelingenCommunicatie & MediaMarketingDienstverleningUtrecht