fbpx
Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Max Brandt

HANS VAN KATS IS VENNOOT BIJ LEKX ACCOUNTANTS EN JELPT MKB-ONDERNEMERS OP FINANCIEEL EN FISCAAL GEBIED. ZIJN DOEL IS DAT MKB-ONDERNEMERS HET FINANCIEEL VOOR ELKAAR HEBBEN.

0348410074
h.vankats@lekx-accountants.nl

Fit de crisis uit

19 oktober 2021 | 2 minuten lezen

Wie geniet er niet van de strijd tussen Lewis Hamilton en Max Verstappen? Elk raceweekend weer een prachtige nek-aan-nek race, waarbij het de vraag is wie er als nummer één eindigt. Mogelijk dat Max nog wat advies kan inwinnen bij meervoudig wereldkampioen autoracen Mario Andretti. Aan Mario is namelijk ooit gevraagd wat zijn geheim is achter al zijn kampioenschappen. Zijn antwoord was: ‘If everything seems under control, you’re not going fast enough’. Een prachtige reactie. 

Volgens Mario gaan autoracen en onzekerheid hand in hand. En dat is ook zo met ondernemen. Niemand kan de toekomst voorspellen en toch baant u zich als ondernemer een weg. Daar is niet alleen een bepaalde vorm van mentaliteit voor nodig, maar ook enig ratio: het volgen van een strategie. 

Het hebben van een strategie is belangrijk. Het bepaalt richting in een onzekere toekomst. Het zorgt ervoor dat u kiest voor welke kansen u gaat, dat u kiest welke investeringen en kosten u wilt (en kunt) maken, dat u kunt bijsturen en dat u duidelijkheid geeft aan personeel en andere betrokkenen. Mijns inziens is het hebben van een strategie van essentieel belang.

 

‘Waar wilt u heen en hoe?’

De strategie – waar wilt u heen en hoe? – zit in uw hoofd of is te beschrijven op maximaal één A4’tje. Het heeft geen zin om hele boekwerken te schrijven, omdat de helft de prullenbak in kan als de toekomst toch iets is wijzigt. Bepaal de strategie/richting in hoofdlijnen voor de langere termijn (waarbij de toekomst onzeker is) en maak detailplannen voor de korte termijn (waarbij de toekomst zeker is).
Een strategie bepalen kan op vele manieren. Eén van de eenvoudigste manieren is antwoord te geven op de volgende vragen: wat wilt u bereiken over drie tot vijf jaar? Voor wie? En hoe?

Vervolgens kunt u nagaan welke twee of drie wezenlijke acties u gedaan wilt hebben in het komende jaar. Dit leidt weer tot actie dit kwartaal of deze maand. Strategie blijkt dan geen hol onderwerp of theoretisch gezwam, maar noopt tot concrete actie per kwartaal of per maand om uw onderneming de volgende stap te laten maken.

Als accountant denken wij graag met u mee over uw strategie of uit te voeren acties. De cijfers zoals begrotingen en dashboards geven dan de bevestiging dat u op de juiste weg bent of dat u juist andere keuzes dient te maken.

Al met al werd Mario Andretti kampioen door heel hard te racen. Maar hoe wordt u kampioen?

DienstverleningAccountancyWoerden