MARK IS DE MAN
DIE JE MOET HEBBEN

Als je een nieuwe onderneming start

Grote kans dat zijn gezicht je bekend voorkomt. Mark Kerkhof van Rabobank Rijn en Veenstromen is vaak te vinden in Woerden en omstreken, waar hij over de vloer komt bij menig ondernemer. Zo ook bij Robert en Conny Wesseling, die hij heeft geadviseerd tijdens de opstartperiode van IJssalon Luciano.

‘Ondernemers heb je natuurlijk in alle soorten en maten’, zegt Mark. ‘Je hebt starters met een ambitieus plan om voor het eerst een product of dienst op de markt brengen, maar ook ervaren entrepreneurs, die willen uitbreiden. Soms zijn daarvoor concrete plannen, maar soms ook niet.’ Rabobank Rijn en Veenstromen adviseert gedurende het hele proces en dat doet de bank op persoonlijke wijze. ‘Voor elke categorie ondernemers hebben we vaste aanspreekpunten.’ Zelf adviseert Mark de starters. De jonge bankier was pas achttien toen hij tijdens zijn bancaire studie instroomde bij de Rabobank. Inmiddels is hij 23 jaar oud en een bekend gezicht in Woerden. De laatste weken was hij te zien op de posters in Bodegraven, De Ronde Venen en Woerden voor de nieuwe campagne ‘Wat mij beweegt’.

Luciano
Mark is graag in Woerden, waar hij geregeld langsgaat bij Luciano: de nieuwe ijssalon van Robert en Conny Wesseling. Al dekt ijssalon de lading niet helemaal, want levensgenieters kunnen er het hele jaar terecht voor warme crêpes, wafels, heerlijke koffie en natuurlijk ijs. Mark kent eigenaren Robert en Conny goed, want hij was vanaf moment één betrokken, nog voor Luciano een feit was. Robert is heel lang ondernemer geweest in Woerden. Daarna heeft hij zeven jaar een boekenzaak in Leidschendam gehad. Conny is daarnaast jaren filiaalmanager en rayonmanager in de mode geweest. Ze wilden samen iets nieuws opstarten, het liefst in hun stad Woerden. Een nieuwe droom en totaal iets anders, het starten van een ijssalon/espressobar.

‘Met Rabobank kwamen we er eigenlijk heel snel uit.
Het klikte meteen met Mark’

Doorzetters
Volgens franchisenemer Robert waren hij en zijn vrouw klaar voor iets nieuws. ‘Voor onze nieuwe onderneming hadden we financiering nodig. Met de Rabobank kwamen we er heel snel uit. Het klikte meteen met Mark. De manier hoe we ontvangen werden en hoe er geluisterd werd naar ons verhaal gaf mij het gevoel dat er vertrouwen was.’ Voor hun eerste ontmoeting had Mark nog wel wat vragen. ‘Dat is vaker het geval. Zeker met starters’, legt Mark uit. ‘Soms lees je de plannen en denk je: leuk, maar is het ook realistisch? IJs is een seizoensproduct en dat maakt het risicovol. Als bankier beoordeel ik op basis van statistieken en verhalen van branchegenoten. Zelf ben ik natuurlijk niet werkzaam in de horecabranche, dus ik nodig ondernemers graag uit om te luisteren naar hun verhaal. Bij Conny en Robert ontdekte ik al snel hoe goed ze zich verdiept hadden. Ondernemers moet je vaak ontmoeten. Het zijn negen van de tien keer doorzetters, die weten waar ze aan beginnen.’

Voorzichtig
Het is mooi dat het drietal er zo snel uitkwam, want Luciano loopt als een trein. ‘We hebben een geweldige zomer achter de rug’, laat Robert weten. ‘Mijn vrouw en ik hebben ons voorgenomen om er vol voor te gaan. Je werkt soms zeven dagen per week en je sociale leven ligt op zijn gat, maar dat hoort bij ondernemen. We krijgen er ook veel energie voor terug.’ Ook Mark is blij dat het zo goed gaat. ‘Voor mij zijn twee dingen belangrijk: ten eerste wil ik de klant zo goed mogelijk helpen. Soms is dat een kwestie van iemand aan de juiste persoon koppelen. Als ik je niet verder kan helpen, ken ik altijd iemand die dat wel kan. Ten tweede – en het allerleukste – is om iemand na een tijd weer te spreken en om dan te ontdekken dat de ondernemer echt successen boekt. En als ik dan iets bij heb kunnen dragen aan de overwinning… Ja, daar krijg ik energie van.’

Rabolease
Sommige ondernemers moet je terugfluiten, maar verreweg de meesten zitten er heel realistisch in, volgens Mark. ‘Misschien wel iets té realistisch. Dan is het aan mij om dat extra zetje te geven. We calculeren altijd een veiligheidsmarge in. Als het goed gaat, is er geen reden om niet te investeren. We zijn nu veel bezig met “Rabolease”, wat bij ondernemers soms nog onbekend is. Eigenlijk kun je alle investeringen boven de vijfduizend euro leasen: van ijsvitrines, tot graafmachines en auto’s. Met leasen is het product helemaal van jou, alleen betaal je iedere maand een aflossingsbedrag. Na een vastgestelde periode heb je het product afbetaald, zonder afsluitkosten.’ Dat heeft zo zijn voordelen, legt Mark uit. ‘Zoiets als een graafmachine is relatief duur. Door te leasen spreid je de kosten en blijft er geld over wat je kunt besteden aan de bedrijfsvoering. Voor een lease kun je bij ons langskomen, even bellen, of een aanvraag doen via de website. Je krijgt vrijwel meteen groen, of rood licht.’

Mark krijgt veel positieve reacties op de posters met zijn gezicht erop. ‘Ik word ineens herkend’, zegt hij lachend. ‘Dat is ook precies de bedoeling. Met de campagne delen collega’s hun verhaal over “wat hen beweegt” in hun werk bij de Rabobank. En laten we zien dat we persoonlijk contact belangrijk vinden voor de verbinding met ons werkgebied. Ik ben weliswaar bankier, maar ik krijg veel meer energie van persoonlijk contact met mensen dan een dag achter mijn laptop zitten.’

Meer verhalen van collega’s lezen? Klik hier.