fbpx
Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Max Brandt

Mazars is klaar voor de toekomst

Bij de wereldwijde accountants- en adviesorganisatie Mazars werd onlangs het pand van de vestiging in Utrecht compleet verbouwd naar een flexibele werkomgeving. Simultaan werd hier het nieuwe werken geïntroduceerd. Bovendien lanceerde Mazars in oktober wereldwijd een nieuwe positionering en merkidentiteit met een nieuw logo en een nieuwe visuele identiteit. We spraken partner John Bom over het vernieuwde Mazars.

Een vernieuwd kantoor, het nieuwe werken én een nieuwe merkidentiteit

‘In Nederland hebben wij sinds we Mazars zijn een enorme ontwikkeling doorgemaakt’, begint John. ‘En dat is zeker niet alleen in Nederland, maar ook wereldwijd. Onze uitgangspunten zijn niet veranderd, maar onze organisatie ziet er echt anders uit. De verwachtingen van de maatschappij waar het gaat om onze sector zijn ook veranderd, wat nieuwe uitdagingen en kansen voor ons en onze klanten meebrengt en aanzet om te innoveren. Daar hoort een visuele uitstraling bij die laat zien wie we zijn en hoe we werken. We hebben niet alleen een nieuw logo gekregen, maar hebben ook beschreven wie we zijn, waar we voor staan en hoe we gezien willen worden door klanten en al onze stakeholders. We hebben een duidelijke visie waar het gaat om de organisatie die we nu zijn en willen zijn in de toekomst. Dit dragen we actief uit richting onze klanten, onze mensen en de arbeidsmarkt. Bij Mazars kom je niet bij toeval werken. Je kiest bewust voor een wereldwijde organisatie waar je wordt uitgedaagd om jezelf te ontwikkelen en te groeien.’

Verbouwing Mazars in Utrecht

Terwijl op internationaal niveau hard werd gewerkt aan de nieuwe merkidentiteit, werd in Utrecht nagedacht over een grondige verbouwing van het pand. ‘We zitten nu zo’n achttien jaar op deze mooie locatie op Papendorp’, vertelt John. ‘Het is een fijne plek met een ideale ligging tussen de A2 en A12. Het was alleen nog wel ingedeeld op de gebruikelijke manier, waarbij ieder zijn eigen kantoor had, alleen of met collega’s. Gezien de ontwikkelingen en de mogelijkheden die wij al boden om thuis te werken was het logisch om ook onze werkruimten hierop aan te passen. Het resultaat is prachtig. Ons werk vraagt om rustige en comfortabele werkplekken waar je vertrouwelijk je werk kan doen. We hebben daarom veel aparte ruimtes om met je team samen te werken, om één op één te overleggen of om gewoon even rustig te bellen. Daarnaast zijn er “offices for a day” voor het geval je volledige concentratie nodig hebt en je jezelf een dag wilt afzonderen. In de basis voert flexibiliteit de boventoon. Je kiest de ruimte die past bij de activiteit die je gaat doen.’

‘Het is zaak om de goede elementen van het thuiswerken straks vast te houden’

Nieuwe manier van werken
‘Het vernieuwde kantoor bevalt uitstekend. Het vraagt uiteraard om andere omgangsnormen en een andere manier van werken. Zo werken we nu geheel papierloos. Dat is iets wat voor veel accountants en belastingadviseurs best een stap is. De koudwatervrees hebben we gelukkig snel weg kunnen nemen, onder andere door vooraf goed te luisteren naar de wensen van onze collega’s, de ervaringen van onze andere kantoren in Nederland en door het gebruik van de juiste materialen en middelen. In de praktijk heeft dit prima uitgepakt.’

Sneller dan gedacht
‘Die verbouwing was nog net voor corona’, gaat John verder. ‘En toen was daar ineens een lockdown en moesten we wel heel snel en bijna volledig over naar het nieuwe werken. Het zorgde dat we plots allemaal thuiswerkten en ons nieuwe kantoor beperkt bezet is. Dat was eerst even wennen, maar hierdoor ging de overgang naar meer flexibel werken wel veel sneller dan verwacht. Daarin zien we dat ons werk heel goed op afstand gedaan kan worden. Wij hebben in de afgelopen maanden veel aandacht besteed aan onze collega’s die noodgedwongen meer thuis moeten werken dan oorspronkelijk bedacht. Het is belangrijk om juist nu veel tijd te stoppen in coaching en begeleiding. Daarnaast is persoonlijke aandacht heel belangrijk. Het is niet voor iedereen even makkelijk nu. Zo heeft iedereen een buddy waar je terecht kunt met je vragen, hebben we iedere week een online team meeting en doen we leuke dingen op afstand. Het is mooi om te zien welke ontwikkelingen we daar als individu en als team in hebben gemaakt. Het is zaak om na corona de uitgangspunten van het nieuwe werken vast te houden. Bijvoorbeeld thuis je dag starten met geplande of noodzakelijke taken, waarna je rond elf uur naar kantoor komt om de rest van de dag te besteden aan overleg met klanten of collega’s.’

Moderne lancering
Het nieuwe merk van Mazars werd op 21 oktober wereldwijd gelanceerd. Door de gedeeltelijke lockdown was de lancering verre van gebruikelijk. ‘Voor alle Mazarianen in Nederland is een live webinar georganiseerd, waarbij de raad van bestuur een toelichting gaf op de achtergronden bij de nieuwe merkidentiteit. Vervolgens schakelden we allemaal over naar een wereldwijd webinar, waar de internationale bestuursvoorzitter een en ander in een bredere context plaatste. Dat was een prachtig positief verhaal. Iets waar wij trots op mogen zijn. Na de interne lancering volgde een online campagne via social media. Daarop kregen we veel positieve reacties vanuit de markt en van klanten. Als je het hebt over impact, dan vond ik dit toch wel heel bijzonder om te mogen beleven.’

RestylingDienstverleningAccountancyUtrecht