MEERDERE IJZERS IN HET VUUR

Als baby lag hij letterlijk in zijn luiers tussen het staal, inmiddels heeft Mark Meijers zijn vader voor een groot deel opgevolgd als nieuwe eigenaar van familiebedrijf Qumey Metaal. Hoewel het bedrijf uitblinkt in bijzondere specialismen, probeert Mark ook “gewoon” voor een goede dynamiek te zorgen.

Qumey Metaal doet veel, heel veel. ‘Qumey is opgericht door mijn opa in 1963, samen met de heer Quartel. Daar komt de “rare” naam vandaan. Die “Qu” is van Quartel, de “mey” is van Meijers. Meijers schrijf je met ij, maar we denken dat opa er een y van maakte omdat dit een letter minder kostte op de lichtreclame. In eerste instantie richtten ze zich op olieverwante artikelen, daarna op gas. Toen de heer Quartel stopte, is mijn opa meer de productiekant opgegaan. Ik ben de derde generatie, maar mijn vader heeft nog aandelen en mijn jongere broer zit ook in het bedrijf. We hebben zo’n vijftig man rondlopen, waarvan vijftien in de montage, zo’n 25 man in de productie en vijftien op kantoor. Een vrij zware kantoorbezetting, maar in het werk dat we doen is papierwerk vaak heel belangrijk; we hebben relatief veel overhead.’

Belang van certificeringen
Staalbewerking van hoge kwaliteit in diverse branches, zo is de core business van Qumey ongeveer samen te vatten. Het werk is van hoog niveau en voor opdrachtgevers van kaliber. ‘De jongens die bij ons werken hebben best veel certificeringen om hun werk te kunnen doen; ze hebben het VCA-certificaat, daarnaast zijn er medewerkers met een hoogwerkerscertificaat, lascertificaat, DVP (om aan het spoor te mogen werken), hijscertficaat en mag iemand van ons NDO-onderzoeken conform ISO 9712 uitvoeren. Dat heeft alles te maken met de tak van sport waar we inzitten.’ Qumey hangt namelijk regelmatig onder een brug of werkt op het spoor. ‘Infrastructuur en railinfra vormen op dit moment de hoofdmoot bij ons, we werken onder andere voor ProRail en Rijkswaterstaat. Daarnaast doen we nog utiliteitsbouw, installatietechniek, industrie, interieurbouw en architectuur. Een breed scala, maar in de infra en rail infra kunnen we écht ons specialisme kwijt. Dat specialiseren is belangrijker geworden. Tot een jaar of vijftien geleden waren we eigenlijk meer de “smid op de hoek”, maar juist door ons meer te richten op infra en daar grote projecten in aan te nemen, zijn we op alle vlakken gegroeid.’

Kennis over inspectiewagens
Voor de infra-projecten werkt Qumey Metaal meestal via grote aannemers zoals Heijmans en Strukton. ‘We doen onder meer bruggen en sluizen, vervangen voegen en opleggingen, maken leuningwerken, inspectiewagens en specials. Een voorbeeld is de brug bij Heteren: we hebben daar verstijvingsframes aangebracht onder de betonnen verkeersbrug, omdat er scheuren ontstonden in de brugliggers. Ons werk is vaak niet zichtbaar – visueel gezien is er eigenlijk niks aan – maar wel belangrijk voor bijvoorbeeld de toekomstbestendigheid van bruggen. Wat ook steeds meer voorkomt zijn inspectiewagens onder bruggen, een hot item op dit moment. Alle grote verkeersbruggen in Nederland zijn aan vermoeiing onderhevig en het inspecteren van die bruggen wordt steeds vaker vanuit inspectiewagens gedaan. Dat is niets anders dan een karretje dat via een railbaan onder de hele brug doorgaat. Veel oude inspectiewagens voldoen echter niet meer aan de arbowetgeving, dus die moeten allemaal gemoderniseerd worden. Ik kan wel zeggen dat wij op dit moment in Nederland de partij zijn die het meeste van die inspectiewagens weet. Als we het hebben over rail infra-projecten dan kun je denken aan herstel- en renovatiewerk aan spoorbruggen en perronkappen en soms het plaatsen van voetgangersbruggen over sporen, wat overigens wel mooi zichtwerk is. De lat wordt door onze opdrachtgevers hoog gelegd, en wij doen er alles aan om de verwachtingen te overtreffen.’

‘In de infra en rail infra kunnen we écht ons specialisme kwijt’


Breed werk
Een (veel zichtbaarder) project dat Mark nog wil belichten is City Skydive aan de A2. ‘Wij hebben daar de stalen hoofdconstructie en de stalen windtunnels vervaardigd. Met name de windtunnels (van zeven bij zeven meter in doorsnede) die de lucht circuleren maken de constructie een complex geheel. Juist omdat iedereen die wel eens over de A2 rijdt City Skydive kent, maakt het leuk om hieraan te hebben mogen meewerken.’ Dat Qumey zulk breed werk doet, is gaandeweg zo ontstaan. ‘We hebben in de loop der jaren opgepakt wat op ons pad kwam. Door het werk breed te houden, hebben we denk ik ook onze kansen goed benut.’ Mark denkt dat Qumey met een jong team redelijk onderscheidend is. ‘De staalbranche is vrij traditioneel, ik denk dat het vrij uniek is dat we met zoveel jonge jongens – de gemiddelde leeftijd is 37 – werken. De dynamiek is gewoon erg goed, ondanks dat we zwaar werk doen.’

Eigenlijk is dit artikel te kort om alle specialisaties, technieken en projecten van Qumey te bespreken. ‘Dan zijn we inderdaad nog wel even bezig’, lacht Mark. ‘Ik wil vooral overbrengen dat we een jonge en enthousiaste club mensen hebben en grote specialistische werken maken waarbij we veel verantwoordelijkheid krijgen en nemen. Met het werk dat we doen kunnen mensenlevens gepaard gaan, dus kwaliteit en veiligheid zijn echt nummer één. Onze ambitie is echter om het werk nóg beter te doen en nog meer te specialiseren. Daarvoor moeten we blijven investeren in personeel en nieuwe technieken. In onze branche ben je nooit klaar.’