Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Marlon de Jager-Wessel

‘Mentaliteit is ook: laten zien hoe je weer opstaat’

Het afgelopen anderhalf jaar was een perioode van vallen en opstaan. Dat geldt zeker voor Pieter Aalbers en Adriaan Derksen, die als pandbewaarders van de net gerestaureerde Mariënhof meerdere periodes hun gasten moesten missen. Met hun team grepen ze de mogelijkheid aan om terug te gaan naar de basis: waarom zijn ze ooit gestart? En dan blijkt dat de passie voor gastvrijheid nog altijd leidend is. Openhartige bespiegeling van Pieter in de vorm van een monoloog.

‘Ik wil hier geen dramatisch verhaal van maken, maar het is wel het eerlijke verhaal. Wij zijn actief in de sector die het hardst geraakt is, de evenementen- en congressenbranche. Aan de buitenkant laat ik zien dat ik doorga, maar ik kan er niet omheen dat het veel met me doet. Dat je heel veel geld verliest is één, dat zijn uiteindelijk ook maar getallen. Meer last heb ik van de angst om ons onbevreesde ondernemerschap te verliezen. Onbevreesd ondernemen is de kracht die we hebben, we doen dingen vaak op gevoel. En dan: gáán. Nu moeten we op een andere manier ondernemen. Als we nu gaan investeren, moet ik zeker weten dat het eruit komt. De accountant zegt dat dat goed is, maar het is niet mijn DNA. Ik was altijd aan het sprankelen en doen. We moeten er een nieuwe weg in vinden.’

Transformatie

‘We hebben Mariënhof in de afgelopen jaren ingericht met het oog op groei. De restauraties waren klaar, we hadden geïnvesteerd in vernieuwingen en de juiste talenten waren aangenomen. Want als je in de top van de markt opereert – wat wij hopen te doen met onze bedrijven – betekent het dat je een grote vaste schil moet hebben, met mensen die je het bedrijfs-DNA kunt bijbrengen, hoe we hier met sprankeling het verschil maken. Dus we stonden helemaal klaar, toen er gebeurde wat er gebeurde. Het geld spoot eruit, waardoor we bij de laatste reorganisatie na de tweede lockdown in onze bloedlijn hebben moeten snijden. We hebben afscheid moeten nemen van mensen die hier al jarenlang werkten. Een intense, pijnlijke periode. Uiteindelijk zijn we met het hele bedrijf in een transformatie beland. We zijn in januari met het managementteam een paar dagen op de hei geweest. Daar hebben we gezegd: we beginnen weer opnieuw. Hoe kunnen we de gast straks verleiden bij ons terug te komen? Hoe gaan we terug naar hoe we ons bedrijf zijn gestart, naar onze “why”? Ons overkoepelende bedrijf heet niet voor niets The Attention Group. Alles wat je aandacht geeft gaat schitteren. Onze gasten moeten geen ambassadeurs zijn, nee, fans! Maar dan moet je eerst zelf weer fan worden van je eigen bedrijf. Terug naar de basis, naar onze medewerkers. Met ons kleinere team ervoor zorgen dat de trots terugkeert, zodat we die straks weer volop kunnen uitstralen.’

‘Als ondernemer kun je eenzaam zijn, maar als de mensen om je heen een inspirerende mentaliteit hebben, dan krijg je de echo weer terug’

Investeren in mensen

‘We zijn daarom gaan investeren in onze mensen. De medewerkers centraal. Investeren in werkelijke aandacht ook. In gesprekken aangaan, in de manier van leiderschap aanpassen en de manier van communiceren. Geldt ook voor mezelf. Door de crisis ging ik controle zoeken, omdat je het dan even niet meer weet. Zag ik ineens twee memo’s aan de muur hangen, dat had ik al jaren niet gedaan… In mijn netwerk zijn mensen goed in automatisering. Zij hebben een Fan-app ontwikkeld en die vervolgens op maat gemaakt voor Mariënhof. Daarmee konden we de communicatie weer optimaal krijgen. Het is een groot platform geworden, waaraan we met z’n allen gebouwd hebben. We zijn filmpjes gaan maken: hoe is ons bedrijf ontstaan, wat is onze missie, waarom doen we dingen zoals we ze doen, wie is Pieter, wie is Adriaan, weet je wat er gebeurt in het Muntgebouw, op Landgoed
Brakkesteyn, welke uitdaging heeft Mariënhof? Maar ook games over gastvrijheid. Hoe je gasten benadert, hoe je feedback geeft. Alles rondom de communicatie komt er in terug. Vandaag is een nieuwe stagiair begonnen, die stelt zich voor in een filmpje. Gaat allemaal via die app. Nu het weer gaat draaien heeft iedereen problemen met personeel, maar wij komen er genadig vanaf, want mensen weten ons te vinden. Dan is onboarden superbelangrijk, want als we écht weer mogen gaat het meteen hard. En zeker als je in de top werkt, moet je er klaar voor zijn.’

Mentaliteit

‘Het was heel fijn om dit in tijden van kommer en kwel op te helderen, af te stoffen. Erachter komen dat het klopt wat we doen. Ik ben blij dat ik dit vertel, merk dat mijn mood weer verandert. Als ondernemer kun je eenzaam zijn, maar als de mensen om je heen een inspirerende mentaliteit hebben, dan krijg je de echo weer terug. Dat houdt je gaande. En als je ziet wat voort talenten hier binnenlopen… Dus als je het over mentaliteit hebt, zou ik willen zeggen: het is onder ogen zien dat het gewoon verdomd ellendig is geweest, maar ook dat je laat zien hoe je weer opstaat. Net als de regenbuien van de afgelopen weken. Die zorgen er toch voor dat er heel mooie bloemetjes tussen de tegels door komen. Daar past dankbaarheid bij. Dankbaar dat we we deze prachtige locatie met haar rijke geschiedenis mogen teruggeven aan de stad en haar mensen. Natuurlijk zit het soms tegen, maar het is je eigen keuze hoe je ermee om wil gaan. Wij zijn blijven investeren in onze mensen en zijn daarmee onbewust toch weer tegendraads geweest. Misschien was deze periode wel nodig, zit ik nu mijmerend te denken. Succes heeft maar met één ding te maken en dat is je software, je personeel. Met geld kun je allemaal mooie dingen bouwen, maar niet de mensen, de gastvrijheid. Dat geeft mij het vertrouwen dat het goedkomt.’

InterviewOntwikkelingenHoreca & RecreatieRestaurant/ barEventsRecreatieEemvallei