fbpx
Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Max Brandt

'Met de afvalmaatjes geven we afval een andere betekenis'

Ondernemers uit Oudewater laten op ludieke wijze zien hoe waardevol afval is.

‘Er hangt nog altijd een negatief gevoel rondom afval’, verzucht Philip van den Hadelkamp. ‘Volkomen onterecht, het is meer een kwestie van “onbekend maakt onbemind”. Daar gaan we iets aan doen!’ Philip is directeur en mede-eigenaar van UMIA BV, een afvalrecyclingbedrijf in Oudewater en werkt met zijn team met veel genoegen aan het verwerken van afvalstromen. Hij weet dan ook als geen ander hoe waardevol afval is. ‘Afval is geen eindstation, maar het begin van iets moois’, legt hij uit. ‘Ik zie het als onze taak om iedereen zoveel mogelijk kennis bij te brengen over het nut van afval als grondstof voor iets nieuws.’

Afval een andere betekenis geven
‘Ons doel is om afval een andere betekenis te geven. Mensen denken zodra ze iets aan de straat zetten, dat die “vieze troep” weg is. Dat diezelfde “troep” een nieuw leven tegemoetgaat en hoogstwaarschijnlijk in een andere gedaante de voordeur weer binnenkomt, dat weten de meesten niet. Juist op dat vlak willen we een stuk bewustwording creëren. Hopelijk gaan mensen dan met meer plezier afval scheiden en zien ze de waarde ervan in. Als we het beeld dat bestaat over afval kunnen ombuigen van negatief naar positief, dan wint iedereen’, aldus Philip.

 

 

‘Hier begint het’

Een charmante campagne
Om de boodschap goed over te brengen, heeft UMIA ervoor gekozen om afval een gezicht te geven. Letterlijk, in de vorm van de “Afvalmaatjes”. Philip: ‘Om de aaibaarheidsfactor van afval te vergroten, hebben we voor elke afvalstroom een eigen cartoon laten ontwerpen. Het is veel leuker als het afval zelf “kan praten” en uitlegt welke reis het aflegt. Door met cartoons te werken, kunnen we alle kanten op in de communicatie. We kunnen de Afvalmaatjes informatie laten verstrekken, we kunnen hen avonturen laten beleven. Bovendien wordt de betreffende soort afval ineens van veraf herkenbaar. Afvalmaatjes zijn de sympathieke karaktertjes die duidelijk maken dat er niets negatiefs kleeft aan welk afval dan ook.’

De Afvalmaatjes gaan voor een echt charmeoffensief. Met ludieke namen als Gijs Grond, Hennie Hout, Piet Puin, Gert Gemengd, Loes Groen, Jacque Vuilniszak en Bas Bouw wil UMIA de harten winnen van iedereen. Ook van andere bedrijven die werken in de afvalsector. Philip legt uit: ‘Wij zijn van mening dat iedereen baat heeft bij een andere kijk op afval. Daarom staat UMIA open voor partnerschappen met andere bedrijven in de afvalsector, om de Afvalmaatjes een nog breder draagvlak te kunnen geven.’

‘We willen een stuk bewustwording creëren’

Afvalmaatjes, binnenkort ook bij u in beeld!
Waar gaan we Afvalmaatjes straks tegenkomen? ‘Overal, als het aan ons ligt. We werken aan online-
campagnes, in de vorm van promotievideo’s, afbeeldingen, social media-berichten en advertenties. Promotiematerialen die we ontwikkelen zullen uiteraard vervaardigd zijn uit gerecycled materiaal. Er zullen straks auto’s rondrijden met de Afvalmaatjes duidelijk zichtbaar erop bestickerd. Je kunt er straks niet meer omheen!’, zegt Philip lachend. Op de vraag of het geen taak van de overheid is, om mensen beter in te lichten, antwoordt hij: ‘Vanuit overheidswege is en wordt er wel het een en ander gedaan, maar het is niet tastbaar. Wij kunnen, vanuit het hart van de operatie, veel beter voorlichten. Het is onze dagelijkse business tenslotte. Zie je de overheid al adverteren met teksten op bierviltjes, die luiden “Afval, het begin van een feestje!”? Wij kunnen dat wel, door een bierviltje dat van gerecycled papier is gemaakt te bedrukken met een ludiek Afvalmaatje die deze uitspraak doet. Op de achterkant kunnen we dan uitleggen hoe het bierviltje het eindresultaat is van een gerecycleerde afvalstroom. En als het feest voorbij is, begint het gewoon opnieuw. Dan gaat dat bierviltje weer een nieuw leven tegemoet. Misschien wel als hip kartonnen meubel… wie weet?’

CoverstoryGroothandelLekstroomLopikerwaard