‘Met geautomatiseerd testen vernieuwen we de conservatieve sprinklermarkt’
Met één druk op de knop je complete sprinklerinstallatie testen. Op locatie, of zelfs volledig geautomatiseerd en op afstand. Als het aan Anthony Krijger van Pyrock uit Houten ligt, is geautomatiseerd testen de nieuwe standaard in de sprinklerindustrie. Het bespaart in arbeidskosten en lost bovendien het tekort aan monteurs in één klap op. Maar terwijl hij en zijn collega’s van Pyrock druk bezig zijn met deze vernieuwing in de markt, merkt hij om zich heen nog wel wat koudwatervrees voor de nieuwe manier van testen.
‘We moeten anders denken en ons gedrag aanpassen.’ Anthony is stellig en vol passie wanneer hij ons vertelt over de vernieuwing die Pyrock bij haar klanten toepast. ‘Dit is de toekomst. Want het is niet houdbaar om de steeds schaarser wordende groep sprinklermonteurs fysiek op iedere testronde af te sturen. Maar iemand moet wel beginnen om de verandering in te zetten. Dat doen wij, door als één van de eersten in Nederland de geautomatiseerde systemen Fire Vision van Unica en Firecoach van WB Firepacks te installeren en te gebruiken. We willen de markt daarmee openbreken en laten zien dat er genoeg innovatieve oplossingen zijn, als je ze durft toe te passen.’
Vernieuwing vraagt tijd
Bij geautomatiseerd testen komt er in feite geen monteur meer aan het testen te pas. ‘Momenteel moet je volgens de richtlijnen alsnog eens in de acht weken fysiek langs, maar dat is nu nog wat koudwatervrees’, vertelt Anthony. ‘De sprinklermarkt is conservatief, dus een vernieuwing als deze is spannend voor veel collega’s. Dat heeft gewoon wat tijd nodig. Op termijn zal een monteur alleen nog langs moeten wanneer er echt iets aan de hand is wat niet op afstand opgelost kan worden. Dat betekent als pandeigenaar of huurder, dat je veel minder monteurs over de vloer krijgt die je dagelijkse processen in de winkel of op de werkvloer verstoren. En dat nog los van de duizenden euro’s besparing op manuren, die geautomatiseerd testen met zich meebrengt.’
Analoog wordt digitaal
‘De manier waarop sprinklersystemen momenteel worden aangelegd moet ook veranderen’, vertelt Anthony. ‘Wanneer je als pionier start met geautomatiseerd testen, loop je automatisch tegen veel praktische en fysieke uitdagingen aan. Want pompkamers, waar de sprinkler wordt aangestuurd, zijn niet gebouwd op testen zonder een monteur. Het komt bijvoorbeeld nog wel eens voor dat een monteur een slang op straat legt tijdens de test, om het water af te voeren dat bij een simulatie wordt gebruikt. Maar dat kan natuurlijk niet wanneer je geautomatiseerd test. We moeten dus ergens heen met dat water. Daarnaast moeten we bij bestaande installaties analoge onderdelen, zoals afsluiters en drukmeters, vervangen door digitale. Die sluiten we aan op een systeem dat de hele installatie aanstuurt. Dat kan volledig lokaal, maar je kan die systeemkast als je wil ook aansluiten op het internet, waardoor het testproces ook nog eens op afstand is te monitoren. Met zo’n digitaal testproces kan je 24/7 testen draaien, zonder dat iemand daar last van heeft.’
Slimmer installeren
Bij nieuwe installaties, bijvoorbeeld in het geval van nieuwbouw, pleit Anthony ervoor om direct na te denken over een logische opstelling om automatische testen mogelijk te maken. ‘Je wilt de hele installatie centraliseren, zodat je zo min mogelijk storingsgevoelige kabels door je pand hebt lopen. Dus idealiter bevindt de complete installatie zich in de pompkamer. Dat is soms wellicht nét even iets duurder, maar het is wel de meest duurzame optie. Dus het gaat ook om een gedragsverandering bij de aanleg. Andere innovaties die we de afgelopen jaren hebben geïntroduceerd, zoals de betonnen watertank als alternatief voor de stalen tank, verdienen zichzelf snel terug. Een betonnen tank gaat namelijk drie keer langer mee dan de stalen variant. We zien dat die oplossing veel sneller wordt omarmd in de markt. Sprinkler is nu eenmaal een kostenpost die het liefst zo laag mogelijk moet zijn.’
Samen vernieuwen
Pyrock wil niet alleen zelf vernieuwen, maar wil de vernieuwing ook graag samen met haar klanten realiseren. Anthony: ‘Omdat bestaande installaties eerst aangepast moeten worden, gaan de kosten voor de baten. Daarin schieten wij onze klanten graag te hulp, als ze die investering niet kunnen maken. Wanneer we samen een onderhoudscontract voor vijf jaar afspreken, nemen wij de kosten voor automatisering voor onze rekening. Dat is al snel zo’n vijftienduizend euro. In de vijf contractjaren betaal je als klant de normale servicekosten, dus het bedrag dat je de afgelopen jaren ook betaalde. Als Pyrock besparen wij die jaren op manuren, waardoor wij in vijf jaar tijd de investering weer terugverdienen. Daarna ga je als klant de lagere servicekosten betalen voor digitaal testen en ga je er dus alsnog duizenden euro’s per jaar op vooruit.’