Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Marlon de Jager-Wessel

Met nieuw elan de toekomst tegemoet

Met nieuw elan gaat VBC Notarissen de toekomst tegemoet. Zelfs de gevestigde bedrijfsnaam verandert. Net als de huisstijl, de website, de fotografie en tja, wat eigenlijk niet? Bovendien is het notariskantoor niet zo gek lang geleden verhuisd naar een fonkelnieuwe locatie aan de Stationsstraat. Genoeg stof voor een goed gesprek met de jongste partner binnen de organisatie, Marc Scholten (36).   

‘Onze mentaliteit? We pionieren en willen vooroplopen, maar wel op organische wijze’

Veel nieuwe energie! Wat is jullie drijfveer achter al die ontwikkelingen?

‘Het is een traject dat al jaren loopt, waarbij we grondig te werk gaan. Vorig jaar maart hebben we met onze partnergroep een heisessie gehouden. Dat doen we normaliter in Nederland, maar het leek ons leuk de grenzen deze keer te verleggen. Daarbij is onze keuze gevallen op Schotland, meer specifiek the Isle of Skye. Daar hebben we drie dagen lang uitvoerige sessies gehouden, afgewisseld met mooie (en uitdagende) wandelingen in de bergachtige en deels besneeuwde omgeving. Wat willen we als organisatie zijn? Waar willen we naartoe? De trip was te meer memorabel omdat halverwege ons verblijf Rutte in de eerste persconferentie aankondigde dat we in lockdown gingen. Noodgedwongen hebben we vanuit daar ons coronabeleid opgesteld en verdere maatregelen genomen om onze organisatie klaar te stomen voor de eerste lockdown. Laptops bestellen, extra thuiswerkaccounts aanmaken, protocollen maken. Dat alles in een heel relaxte, serene omgeving. Open haard, zicht over een baai, mooie bergen en af en toe een sneeuwvlokje.’

Klinkt als een inspirerende locatie. Wat zijn de uitkomsten van die sessies? 

‘We maken een interessante ontwikkeling door. We staan van oudsher bekend als een gespecialiseerd regionaal kantoor. Gaandeweg hebben we onze vleugels wat meer uitgeslagen en zijn we steeds nationaler en ook internationaler gaan opereren. Zo hebben we in 2016 een kantoor in Amsterdam geopend dat anno 2021 alweer twintig collega’s huisvest. We willen lokaal een sterk merk blijven en we zijn en blijven maatschappelijk betrokken met onze aanwezigheid in ondernemersclubs, bij netwerkborrels en door aandacht te besteden aan lokale doelen. Maar daarnaast willen we graag meer een nationaal en internationaal karakter uitstralen, want dat past bij wat we doen. Met andere woorden: we zochten naar een naam, branding en uitstraling die dat hele spectrum bestrijken.’

Wat zijn daarbij jullie speerpunten?

‘We gaan voor langetermijnrelaties met zowel klanten als medewerkers. Want dan weten we wat er speelt, kunnen we meer de diepte in en proactiever handelen. We leveren altijd maatwerk, met een focus op advies- en transactiewerk. Daar hebben we de mensen voor in huis en daar kunnen we de meeste meerwaarde bieden. Je ziet in de notariële wereld veel standaard producten, zoals particuliere hypotheken. Dat kunnen we uiteraard ook, maar daar ligt niet onze focus. Uiteraard verlenen we dat soort diensten graag voor vaste (zakelijke) relaties, maar we gaan niet meer de lokale markt afstruinen met dat type werk. Wij adviseren breder dan sec het notariële en dat doen we met een hoge mate van betrokkenheid.’

 

‘Onze uitstraling wordt in elk geval strakker, zakelijker, minimalistischer, maar met een rebelse knipoog’

Wat vereist dat van jullie mensen?

‘Onze focus ligt al even op de gespecialiseerde en zakelijke markt. Dat betekent dat we intern serieus bezig zijn met het opleiden en meekrijgen van onze mensen. Iedereen heeft de mogelijkheid om een coach in de arm te nemen. Dat kan om juridisch-inhoudelijke ontwikkeling gaan, maar ook om soft skills. Adviesgericht werken, mediation: er is veel mogelijk. Het is maar net waar mensen tegenaan lopen. Belangrijk uitgangspunt is dat we alles met de menselijke maat willen doen. Die koesteren we, zowel naar onze medewerkers als onze klanten. We vinden het belangrijk dat iedereen in zijn kracht staat en doet wat hij of zij leuk vindt.’

Kleine sneak peek: hoe gaat de nieuwe branding eruitzien?

‘Alles wordt herzien, zelfs het lettertype. Onze uitstraling wordt strakker, zakelijker, minimalistischer, maar met een rebelse knipoog.’

Laten we het hebben over het thema van deze editie. Wat is de VBC-mentaliteit?

‘We zijn een laagdrempelig kantoor zonder hiërarchische structuur. Onze mensen zijn benaderbaar en we zijn allemaal vakspecialisten – sterker nog, zelfs een beetje vakidioten. We zijn gezond leergierig om het recht ons eigen te maken en out of the box toe te passen om zo tot maatwerkoplossingen te komen. Bij klanten lezen we tussen de regels door, doen we soms een stap terug naar de tekentafel: waarom wil je dit doen? Buiten de gebaande paden tot oplossingen komen, nieuwe kansen zien en die omarmen, daarin zijn we heel gedreven. We delen kennis met universiteiten, vakbladen en wetgevende instanties. We pionieren en willen vooroplopen, maar wel op organische wijze.’

Ook vrij nieuw is jullie werkomgeving. Hoe bevalt het?

‘Onwijs goed, dit is een heel fijne plek waar we aangenaam werken. Veel licht, lekker open. Kijk maar om je heen, je ziet veel glas en hebt op alle plekken een mooi uitzicht. En qua locatie: het was oké waar we zaten, maar die plek past meer bij een stadskantoor. Ons nieuwe onderkomen past beter bij wie we zijn en onze ambities. We zijn heel blij met deze locatie.’

InterviewRestylingDienstverleningNotarisEemvallei