NEMO GROEP NUCHTERE PARTNER VOOR AANLEG VAN DATANETWERKEN

Kennismaking met een nieuw lid van OnderNamen

Nemo Groep is nieuw bij OnderNamen. Daarom bezochten wij hen voor een voorstelronde. ‘Als het maar niet zo’n artikel wordt waarin hoog van de toren wordt geblazen’, was het commentaar bij de aftrap. Directeur André Bouwman en oprichter Pieter Ligchaam zijn duidelijk als het gaat om de insteek: ‘Nuchter, normaal en zonder blabla. Anders past het niet bij ons.’

We houden er niet van om in de schijnwerpers te staan’, vertelt Pieter tijdens de kennismaking. ‘Dat is niet hoe wij werken. Het aanleggen van datanetwerken is een beroep waar het draait om vakmanschap, inhoudelijke kennis en kwaliteit. Niet eentje waar het gaat om titels. De uitgevoerde projecten zijn ons visitekaartje, die spreken voor zich. Tot voor kort hadden we een website die bestond uit slechts één pagina. We zijn liever gewoon aan het werk.’

Groei
Ondanks het ontbreken van actieve promotie, groeide het bedrijf in 21 jaar uit van een eenmanszaak tot een bedrijf met 25 werknemers. Vorig jaar is besloten om meer naar buiten te gaan treden en de buitenwereld kennis te laten maken met Nemo Groep. Daarom is er een nieuwe website gemaakt en werd Nemo Groep lid van OnderNamen. ‘We vertellen niet vaak wat we allemaal doen’, zegt Pieter. ‘Dat willen we de komende tijd meer gaan doen, maar dan niet door te schreeuwen dat we de beste zijn. Of we goed zijn beoordeelt de klant, niet wijzelf. We kunnen natuurlijk wél vertellen waar we verstand van hebben en wat voor soort projecten we doen.’

‘Er is steeds meer communicatie en aansturing mogelijk via het datanetwerk’

Data, data en nog eens data
De kern van Nemo Groep is het aanleggen en onderhouden van datanetwerken. Dat gaat verder dan een simpele internetaansluiting. Pieter: ‘Er is steeds meer communicatie en aansturing mogelijk via het datanetwerk: computers, verlichting, ventilatoren, sensoren, access points en camera’s; noem het maar op. De datakabels zorgen ook steeds vaker voor de stroom, dan heeft een camera nog maar één kabeltje nodig.’ Als voorbeeld vertelt Pieter over een universiteit waar ze onlangs de collegezaal voorzagen van meerdere toepassingen. ‘Op een universiteit zitten techneuten, dus die hadden wensen. Zo hingen er verschillende camera’s, een CO2-meter en een apparaat om het aantal mensen in de zaal te tellen. Onze opdracht was om hiervoor een toekomstbestendig netwerk aan te leggen, waarmee alles goed samen kon functioneren. Dit soort dingen vinden we leuk om te doen, daar worden wij enthousiast van.’

Zorgen voor verbindingen
Het “gewoon doen” gaat bij Pieter en André verder dan de bescheidenheid over hun werk. ‘We willen dat iedereen begrijpt wat we doen, ook mensen die niet zo technisch zijn.’ Pieter wijst naar een stopcontact aan de muur. ‘Simpel gezegd zorgen wij gewoon voor verbindingen. Een signaal komt ergens binnen via een switch, dat is zeg maar een elektrische verdeeldoos. Die verdeelt het signaal naar zogenaamde patchpanelen. Vanaf die panelen leggen we kabels aan naar de verschillende toepas singen, zoals computers, camera’s en sensoren. Moeilijker dan dat is het eigenlijk niet. Je moet natuurlijk wel weten wat je doet en de juiste materialen gebruiken. En hoe groter een project, hoe ingewikkelder het werk. Dan spreek je steeds vaker over de combinatie van vaste en draadloze netwerken. Wat ik hiervoor omschreef is een voorbeeld van een eenvoudig kantoor, maar dit doen wij ook op grote schaal voor ziekenhuizen, scholen en omvangrijke bedrijfspanden. Van de aanleg van glasvezelbekabeling en wifi access points, tot compleet advies en beheer van hun patchkasten.’

Specialistische meerwaarde
André en Pieter mogen dan bescheiden zijn, maar als ze vertellen voor welke klanten zij werken wordt duidelijk dat hier een serieuze partij aan tafel zit. André: ‘We werken voor onder andere grote aannemers, ziekenhuizen, scholen en universiteiten. Daarnaast werken we veel voor installatiebedrijven, waarbij de specialistische kennis op het gebied van dataverbindingen vaak beperkt is. Door de explosie van gebruiksmogelijkheden en de toenemende vraag naar draadloze datanetwerken is ons vak alleen nog maar specifieker geworden. We helpen daar graag bij. Dat geldt ook voor de opdrachten die we voor eindklanten doen, daar werken we vaak samen met systeembeheerders die aanpassingen moeten doen aan hun netwerk.’ Pieter vult André verder aan: ‘Het liefst bouwen we een langdurige relatie op. Dan zijn we echt van meerwaarde, omdat we de klant leren kennen en nog beter mee kunnen denken met hun vragen.’

Cliches
Wanneer we de zin ‘doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg’ in de mond nemen, begint het bij Pieter te kriebelen. ‘Ik hou inderdaad van normaal, maar heb een hekel aan dat soort clichés. Ik zag laatst wel een andere slogan die ik echt fantastisch vond.’ Hij haalt zijn telefoon uit zijn zak en toont een foto van de achterkant van een bestelbus met daarop de tekst “Sterk vakmanschap, glimlach inbegrepen.” ‘Dat is toch fantastisch! Geen pretenties, wel een glimlach. Zo zijn wij ook.’ André is het daar helemaal mee eens: ‘We hebben pas een goede dag gehad, als we hard hebben gewerkt, geld hebben verdiend én hebben gelachen.’