COMMUNICATIEOPLOSSINGEN VAN CLICKON BEWIJZEN HUN MEERWAARDE NU MEER DAN OOIT

Niets is wat het lijkt

 

‘Als iemand er al in is getrapt, dan is het vaak al te laat’

En? Trapte je erin? Geloofde je, bij het zien van de cover, dat ClickOn een tweede vestiging heeft geopend in New York? Dan ben je er ingestonken. Wie al direct dacht dat dit nieuws niet klopte, heeft het bij het rechte eind. Ardo Hoogeveen en Tim Koelman, eigenaren van IT- en communicatiespecialist ClickOn, zitten met hun kantoor nog steeds gewoon in Woerden. Met dit verhaal willen ze één ding duidelijk maken: als iets te mooi lijkt om waar te zijn, dan is dat het waarschijnlijk ook.

Als adviseur op het gebied van videocommunicatie is ClickOn in de huidige coronacrisis voor veel bedrijven van een niet te onderschatten waarde. Berichten over “onveilige” software en privacygevoelige applicaties laten bovendien precies zien waar ClickOn ooit haar bestaansrecht vond. ‘Wij zeggen altijd: er zijn twee factoren belangrijk voor effectief overleggen op afstand: kwalitatief hoogwaardige communicatie én een stabiele en veilige IT-infrastructuur’, aldus Tim. En vooral aan dat laatste ontbreekt het bij bedrijven nog wel eens. Deze uitzonderlijke crisisperiode maakt de heren extra bezorgd. Ardo: ‘De coronacrisis is voor veel cybercriminelen een mooie aanleiding om mensen te misleiden met phishing mails of nepnieuws. Wij zien de berichten allemaal voorbijkomen: miljoenen mondkapjes voor een paar honderd euro, nepfacturen van de Kamer van Koophandel, aanbiedingen voor liters handgel, sms’jes over antibacteriële bankpassen vanuit de Rabobank; het wordt allemaal steeds creatiever en lijkt allemaal steeds echter. En dat is het lastige aan deze slimme internetcriminelen: ze haken altijd in op de actualiteit en liften mee op reuring. Het klinkt allemaal reuze interessant, maar dan is het toch allemaal weer te mooi om waar te zijn. De gouden regel is dat je echt goed op moet letten en dat niets gratis is.’

 

‘Dat is het lastige aan deze slimme internetcriminelen: ze haken altijd in op de actualiteit en liften mee op reuring’

 

Gegevens op straat
ClickOn maakt mensen aan de voorkant bewust van deze vormen van internetfraude. ‘Ook deze cover is daar een voorbeeld van. We willen een discussie creëren met elkaar, om mensen aan de voorkant bewust te maken van de risico’s. Want als iemand er al in is getrapt, dan is het vaak al te laat. Er is dan al op een link geklikt en dan hebben hackers al toegang tot de bedrijfsgegevens. De gevolgen daarvan zijn soms niet te overzien. Buiten dat jouw gevoelige gegevens “op straat” liggen, kunnen ze ook gegijzeld worden en kan er om digitaal losgeld worden gevraagd. Het gaat echt heel ver.’ Hoe ClickOn mensen bewust maakt is eenvoudig. ‘Wij proberen onze klanten te trainen door eens in de zoveel tijd zelf een ‘gevaarlijke’ testmail te sturen. Heeft er iemand binnen de organisatie op geklikt? Dan is het tijd om met elkaar om tafel te gaan, zodat de acties besproken kunnen worden.’

Wees waakzaam
Ook aan de achterkant valt veel te winnen. Tim: ‘Natuurlijk richten wij voor onze klanten de techniek zo veilig mogelijk in. Bijvoorbeeld door medewerkers in te laten loggen door middel van twee-factor-authenticatie, door online back-ups te maken en regelmatig controles en updates uit te voeren. Uiteindelijk blijft de laatste schakel dan toch de mens en dat is ook vaak de zwakste. Het gaat meestal om één persoon die niet waakzaam genoeg is geweest.’ Waakzaam zijn wordt tijdens de coronacrisis misschien wel nog belangrijker. ‘Mensen werken thuis en zijn misschien minder op hun hoede. Toch moeten bedrijven en medewerkers zich afvragen: hoe wordt er ingelogd? Is jouw computer thuis ook beveiligd? En het netwerk? Hoe deel je informatie? Het is heel belangrijk om al deze onderdelen zo goed en zo veilig mogelijk in te rechten, met tools die vaak geld kosten. Ook de gratis apps waarmee je heel handig kunt communiceren, zijn niet gratis. Ze kosten dan misschien geen geld, je geeft de beheerders daarvan wel toegang tot je gegevens.’ Maar, zullen velen van jullie denken; wat moeten ze nou met mijn bedrijfsgegevens? Ardo is stellig: ‘Denk niet dat het jou niet overkomt; internetcriminelen zijn wat grootte van bedrijven betreft niet selectief. Of je nu een mkb-ondernemer bent, of een beursgenoteerd bedrijf hebt; ze zijn uit op jouw zaak. Het advies is dus ook: blijf waakzaam!’

Het werkt
Bovenstaande elementen kunnen door ClickOn gemakkelijk geregeld worden. Zij waren hier al ver voor de coronacrisis begon mee bezig. ‘Dat komt omdat bovenstaande onze corebusiness is: wij leveren alles wat nodig is om op afstand veilig en optimaal te kunnen communiceren en werken met elkaar. Toch waren veel bedrijven vóór deze crisis heel wantrouwig ten opzichte van thuiswerken. “Hoe weet ik of mijn medewerker thuis net zoveel doet als op kantoor?” Of: “Met videobellen maak ik niet écht de connectie met mijn klant!”. Wij hebben ook nooit gezegd dat videobellen een vervanging is voor live contact; wat we wel al jaren roepen is dat het een besparing oplevert in tijd en geld. Nu iedereen vanwege corona thuis moet werken, wordt op afstand communiceren opeens een must. Gelukkig zijn er hele goede toepassingen en manieren om dat te doen en merk je nu dat deze technieken juist helpen om de coronacrisis door te kunnen komen. We hebben er alleen wel een pandemie voor nodig gehad om te ontdekken dat op afstand samenwerken in veel gevallen heel goed werkt.’

Maatwerk
Ardo maakt duidelijk dat er altijd bedrijven zullen blijven die live contact nodig hebben. ‘Voornamelijk dienstverlenende bedrijven komen goed weg met deze digitale oplossingen, maar ook maakbedrijven kunnen profiteren van onze dienstverlening. Belangrijk om te noemen is dat het op een heel veilige en vertrouwde manier kan. Wij raden bedrijven dan ook aan om niet zelf een oplossing te verzinnen; overleg met een specialist en bepaal samen welke toepassingen er in de markt te verkrijgen zijn. Wij leveren alles van de grote gerenommeerde merken, zoals Lifesize en Microsoft Teams. Hiermee kun je op afstand in een beveiligde omgeving vergaderen, documenten uitwisselen en zelfs schermen met elkaar delen. Dit allemaal in een hoge beeldkwaliteit en indien nodig live en voor een groot publiek. Wij hebben hier ervaring mee en verzorgen het van A tot Z. Ook als je nu nog niets geregeld hebt, kunnen wij heel snel schakelen. Het meeste kan op afstand door ons ingeregeld worden, maar is er toch een fysiek apparaat nodig – zoals een telefoontoestel of een laptop -, dan komen wij langs en installeren we alles met inachtneming van de maatregelen. Voor iedere oplossing is een toepassing en het is altijd maatwerk; we bekijken samen met de klant de mogelijkheden, zoeken de beste oplossing en sluiten alles op elkaar aan.’

 

‘Denk niet dat het jou niet overkomt’

 

Omarm de techniek
Ook na het installeren van alle technische zaken blijft ClickOn “in de buurt”. ‘We helpen klanten door middel van training met tips en tricks voor het op afstand vergaderen. Richt de ruimte zo goed mogelijk in, kijk naar kleding, geluid en lichtinval. Laat elkaar uitpraten. Het is allemaal niet heel ingewikkeld, maar wij begrijpen dat dit voor veel bedrijven echt een hele nieuwe manier van werken is. Maar omdat wij hier al langere tijd ervaring mee hebben, kunnen we ze heel goed op weg helpen.’ Tim hoopt dat deze nieuwe manier van werken ook na de crisis aanhoudt. ‘Hopelijk gaat men de techniek steeds meer omarmen. Het vertrouwen in al deze digitale toepassingen wordt steeds groter en ik hoop dat dit het juiste duuwtje in de rug is voor bedrijven om te investeren in techniek en oplossingen en om het serieus en veilig aan te pakken. Want iedereen kan het aan elkaar knopen, maar het belangrijkste vraagstuk blijft toch: hoe zorg je dat je veilig werkt?’ Ardo sluit af: ‘Het is in ieder geval duidelijk geworden hoe belangrijk het is dat je goed voorbereid bent op dit soort crisissituaties. Laten we met z’n allen hopen dat we er goed doorheen komen, dat iedereen gezond blijft en dat het snel voorbij is. Blijf ondertussen op alle fronten waakzaam. Denk aan je eigen veiligheid, die van een ander én die van je bedrijf.’