Nieuwe locatie van
Van Baaren Aannemers
is perfect visitekaartje

‘We willen laten zien wat we kunnen’ 

Van Baaren Aannemers is verhuisd van Cabauw naar Schoonhoven, waar kantoor en werkplaats nu onder hetzelfde dak zitten. Rogier van Baaren: ‘We zitten hier dichter bij elkaar en dat maak het voor iedereen leuker.’

‘Van Baaren 2.0 is een feit, zo kun je het wel zeggen’, begint eigenaar Rogier van Baaren. Vanuit zijn nieuwe werkkamer kijkt hij door een raam uit op de werkplaats van het aannemersbedrijf. ‘Voorheen zaten we in Cabauw, daar stonden kantoor en werkplaats vijfhonderd meter bij elkaar vandaan. Daar hadden werkvoorbereiders en de jongens op de bouw onderling veel minder een teamgevoel. Hier komen ze elkaar tegen bij de koffieautomaat, dan kun je gemakkelijker samen sparren.’

Voor die koffie moet iedereen naar de kantine – met dakterras – op de tweede verdieping, want alleen daar staat een koffieautomaat. ‘We hebben graag iedereen ’s ochtends even bij elkaar’, motiveert Rogier deze keuze. Directeur Alexander Renes vervolgt: ‘Iedere ochtend is één van ons aanwezig om de jongens op pad te sturen en uit te zwaaien, en we zijn er ook als ze terugkomen van de bouw. Die betrokkenheid hoort bij ons familiebedrijf.’

‘Als het hier netjes is, dan is het dat op de bouwplaats ook’

Schuine muren
Op een entresol in de ruime werkplaats staat al het materieel opgeslagen op basis van een zelfbedachte methode. Orde en structuur is belangrijk voor Rogier en Alexander. ‘Als het hier netjes is, dan is het dat op de bouwplaats ook.’ Projectleiders, werkvoorbereiding en administratie werken nauw samen in een kantoortuin op de eerste verdieping. Nog een verdieping hoger zijn de vergaderruimtes en de kantine met dakterras. Veel ramen geven weids uitzicht over de polder van de Krimpenerwaard en Lopikerwaard. Wat ook opvalt: de muren in het gebouw lopen tabs toe. ‘De kavel is schuin en de architect heeft dat doorgetrokken in het ontwerp.’

Het ontwerp komt van Slangen + Koenis architecten uit IJsselstein. Een architect waar Rogier en Alexander vaker mee samenwerken. Alexander: ‘Dit was een leuk samenspel. Wij hebben in dezelfde periode ook hun nieuwe kantoor gebouwd. Dat is weer totaal anders dan dit pand.’ Er is één overeenkomst in beide panden: de gevelkozijnen. Rogier laat enthousiast de eikenhouten kozijnen zien. ‘Van eikenhout maak je normaal gesproken niet zo gemakkelijk kozijnen. Doordat we gelamineerd hout hebben toegepast, voorkomen we dat het hout gaat werken en kan het wel. Wij maken een gedeelte van de kozijnen zelf en laten graag zien wat we kunnen.’

Werkplaats
Die houten kozijnen worden in de werkplaats – een werkplaats die voor een aannemer relatief groot is – gemaakt. Volgens Alexander zijn er niet veel aannemers met zo’n grote werkplaats als deze. ‘Doordat wij hier zelf kozijnen maken, kunnen we flexibel leveren. Als het moet – in het geval van inbraak bijvoorbeeld – maken we in twee dagen een schuifpui. Ook kunnen we allerlei specifieke wensen in de kozijnen verwerken.’ Rogier laat zien hoe houten balken worden verwerkt tot kozijnen. Het hout wordt gekort, gaat door de vierzijdige schaaf en vervolgens door de frees. Na de frees worden de kozijnstijlen voorzien van diverse automatische boringen op de CNC, daarna in elkaar gezet en in de spuithal gespoten. ‘In de oude werkplaats werd het hout veel vaker verplaatst met handmatige handelingen. Door toevoeging van nieuwe machines en de juiste routing is dit verleden tijd . Routing en het formaat werkplaats zijn in samenspraak met de werkplaatsmedewerkers bedacht, daardoor is het echt van hen. Ze zijn hier heel blij mee.’

Opstelplaatsen
Ook voor de indeling van de rest van het pand mochten werknemers meedenken en dat heeft interessante oplossingen opgeleverd, laat Rogier zien. ‘In de werkplaats hebben we een doorrijhal met aan twee kanten een deur. Je kunt aan de ene kant met de bus erin rijden en er aan de andere kant er weer uit. Eén van de uitvoerders opperde dit idee. Een groot voordeel: de bedrijfswagens kunnen vanaf twee kanten in de hal worden geparkeerd. De opstelplaatsen zijn dusdanig dat iedereen altijd weg kan, dag en nacht. Ze hoeven niet op elkaar te wachten.’

‘We kunnen flexibel leveren’

Over alle details is nagedacht en niets is aan het toeval overgelaten. Alexander: ‘Dit is hoe we het voor ogen hadden. Ik ben nog niets tegengekomen waarvan ik vind dat het anders had gemoeten. Het is ook echt ons visitekaartje natuurlijk. De kwaliteit waarmee we hier gebouwd hebben, is voor ons vanzelfsprekend, maar niet iedereen weet dat we dit kunnen. Als klanten of architecten nu komen kennismaken met ons, dan zeggen ze gelijk: dat hoef ik niet meer te vragen, ik zie direct dat jullie dat kunnen.’