NU PUUR & GROEN: VEEL MEER DAN EEN BLOEMENWINKEL

Ondernemer Nick van Hemert blijft vernieuwen

Wanneer je de winkel van Nick van Hemert binnenstapt, word je ondergedompeld in een wereld van luxe en groen. Het bedrijf van deze jonge ondernemer bestaat dit jaar alweer zes jaar en is inmiddels uitgegroeid tot veel meer dan alleen een bloemenwinkel. ‘Van het behang aan de muur, tot aan het bloemetje op het toilet. Wij stylen een woning of kantoor helemaal af.’

Klanten vanuit het hele land bezoeken de luxe lifestyle-winkel van Nick van Hemert. ‘Ik ben niet meer die jonge knul met een bloemenzaak op de hoek. Het is wel iets serieuzer geworden dan dat. Op zaterdag is het hier vaak afgeladen. Mensen uit heel Nederland weten ons te vinden. Dat komt met name doordat wij heel actief zijn op social media (de Instagrampagina van Nu Puur & Groen heeft ruim 11.000 volgers, red.) en we een webshop hebben, maar ook veel mond-tot-mondreclame brengt mensen naar onze winkel.’ Een bloemetje kopen kan op bijna iedere straathoek, maar waarvoor rijden mensen dan soms meer dan een uur om naar Woerden? ‘Als je mijn winkel binnenloopt krijg je een warm gevoel van de fijne sfeer die hier is gecreëerd. Er staat koffie klaar en wij nemen de tijd voor de mensen om mee te denken over hun complete interieur. Ze worden hier helemaal verzorgd. De combinatie van bloemen en een breed assortiment van luxe producten is uniek in Nederland. Daar komen de mensen voor.’

Exclusieve items
‘Dat bloemetje verkopen wij trouwens ook nog steeds. Sterker nog; we versturen de boeketten door heel Nederland. Alleen gaan wij nog veel verder dan dat. Het complete plaatje moet kloppen. Dus niet alleen de bloem, maar ook de plant, de pot, het behang en de verlichting. Wij stylen een interieur helemaal af. Mensen komen vaak met een specifieke vraag bij ons binnen en wij op onze beurt gaan dan bij de mensen op locatie langs. We nemen veel spullen mee, zodat ze ook zien hoe iets staat in hun eigen kamer of kantoor. Op elke locatie kunnen wij iets gaafs creëren.’ Naast echte bloemen en planten, weet Nick ook feilloos de mooiste zijden producten te vinden. ‘Niet van echt te onderscheiden. Onze kunstplanten zijn van de beste kwaliteit die er te koop is. We verhuren ze ook. Inmiddels staan op dertig locaties zijden bloemstukken en ieder seizoen krijgt de klant een nieuw stuk.

 

‘Op elke locatie kunnen wij iets gaafs creëren’

 

Simpel, stijlvol en tijdloos
‘Ik ben altijd op zoek naar mooie spullen van topkwaliteit. In de winkel staan items die nergens anders in de regio te koop zijn. Deze exclusiviteit wordt bedongen bij de leverancier, waardoor ik het alleenrecht van verkoop in de regio heb. Bijna al mijn producten zijn handgemaakt en door mij met zorg uitgezocht. Hier vind je geen standaard pot of vaas die in ieder tuincentrum te koop is, maar potten van de merken Domani en Aangenaam XL en vazen van Guaxs. De exclusiviteit vertaalt zich naar de prijs op het prijskaartje, maar je hebt dan wel iets unieks. Het is een kunstobject op zich waar mensen vaak heel lang plezier aan beleven. Je moet mij ook niet vragen naar de huidige trends, daar houd ik mij niet mee bezig. Mijn stijl is simpel, stijlvol en tijdloos.’ Het wordt duidelijk dat Nick mikt op het hogere segment. ‘Voor iedere portemonnee kunnen wij een boeket maken, maar de rest van onze producten vallen in een hogere prijsklasse. Hier kies ik bewust voor, want deze strategie past bij mij. Het zijn stuk voor stuk items waar ik honderd procent achtersta en waarvan ik weet dat de kwaliteit top is. De klanten die ik daarmee aantrek zoeken vooral iets gaafs en unieks.’

Lef
Lef heeft hij zeker. De jonge ondernemer zit vol uitdagende plannen en is niet bang om te investeren. Hij heeft zijn bloemenzaak in zes jaar tijd ontwikkeld tot een succesvolle lifestylezaak waarvoor mensen uit het hele land naar Woerden komen. Zijn geheim? ‘Ik vind ondernemen leuk, maar je moet niet verwachten dat je om zes uur ’s middags klaar bent. Je moet door blijven gaan en geloven in je zaak. Ik sta vroeg op, want ik ga iedere ochtend zelf naar de bloemenveiling en ’s avonds ben ik nog druk met de administratie en de webshop. Ik maak veel uren, maar dat vind ik helemaal niet erg. Ik krijg er juist energie van.’

Nu zijn nieuwe, grotere winkel goed draait, begint het weer te kriebelen. ‘Ik word onrustig als het allemaal lekker voortkabbelt en wil dan weer iets nieuws ondernemen. Het lijkt wel een verslaving… Begin dit voorjaar heb ik bijvoorbeeld het plan opgevat om een mooie bloemenkraam met een luxe uitstraling neer te zetten op de zaterdagmarkt in Harmelen. Ik wil de mensen laten zien dat kwaliteit ook op de markt te koop is. Dus prachtige bossen bloemen in chique zwarte emmers, kopje koffie erbij. Het ziet er fantastisch uit! Naast mijn lifestylezaak en webshop, nu ook een bloemenkraam. Zes jaar geleden was het nog “Nick met de bloemenwinkel”, maar vandaag de dag is het Nu Puur & Groen 2.0. Ik ben supertrots op het bedrijf dat er nu staat en ik blijf altijd bezig met nieuwe plannen!’