fbpx
Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Max Brandt

'ONDERHOUD EN BEHEER IS EEN CONTINU PROCES'

Willem de Bruin van Triade Service en Onderhoud uit Houten gelooft in partnerships

Bij Willem de Bruin, CEO van Triade Service & Onderhoud uit Houten, is het glas altijd halfvol. Ook in coronatijden blijft hij optimistisch. Zijn bedrijf richt zich met diverse partners op de bouw, het beheer en het onderhoud van panden zonder woonbestemming. ‘Wij zijn het verlengstuk om een pand zo goed mogelijk in de lucht te houden.’

Willem is een man zonder overbodige opsmuk. What you see is what you get. De CEO van Triade Service & Onderhoud heeft een aanstekelijke lach. Ondanks de coronatijd ziet Willem kansen in elke tegenslag. Hij is gek op trendwatchers. Die voorspelden al voor de coronacrisis dat rond 2023 thuiswerken en digitale communicatie meer voet aan de grond zouden krijgen. ‘Die ontwikkeling is in een stroomversnelling geraakt, maar ik ben juist ook een gevoelsman die graag persoonlijke interactie heeft, ook op het werk. Een arm om je schouder heen, dat mis ik enorm.’

Toch zijn er ook voordelen. Laatst had hij een digitale meeting met de directeur van een grote organisatie. ‘Wij zaten vol in de documenten toen we ineens werden onderbroken, omdat zijn dochtertje even op schoot wilde zitten. Hilarisch moment was dat. In deze tijd zijn we veel opener in onze communicatie. Het wordt geaccepteerd als je peuter even aandacht nodig heeft. Voor corona zei iedereen: dat is not done. Weet je, we kunnen allemaal onze kop laten hangen en negatief doen, maar we kunnen ook de mooie dingen uit deze tijd halen.’

‘We praten nooit over leveranciers of derde partijen, maar over partners’

Leiding

Zo geeft Willem ook leiding aan Triade Service & Onderhoud: het glas is halfvol. Het bedrijf bestaat uit drie partners die gezamenlijk alle facetten van onderhoud kunnen bestrijken. Het betreft elektrotechnisch specialist Techno Telematica uit Hoofddorp, Bouwbedrijf de Jonge uit Huizen en QLP Onderhoud, dat als zusteronderneming van QL Projectburo de werktuigkundige voorzieningen voor haar rekening neemt. De samenwerking van deze bedrijven biedt talloze voordelen. ‘We kwamen elkaar projectmatig al regelmatig tegen, maar liepen er tegenaan dat we behalve het bouwen ook integraal- en multidisciplinair service en onderhoud wilden kunnen verlenen. Met Triade Service & Onderhoud realiseren we dit. Bij elkaar hebben we zo’n 150 man tot onze beschikking.’ Triade Service & Onderhoud deelt haar pand met partner QLP Onderhoud, waar ook QL Projectburo en Van der Heiden Isolatie zijn gevestigd.

De corebusiness van Triade Service & Onderhoud is beheer en onderhoud van utiliteitspanden zoals bedrijfspanden of scholen. De discipline van het bedrijf zit hem in ‘het grotere verhaal’, integraliteit en de langetermijnvisie. ‘Als wij zien dat er een koelinstallatie moet worden vervangen en tegelijk constateren dat de dakbedekking drie jaar later aan vernieuwing toe is, dan zeggen wij: zullen we die dakbedekking onder de koelmachine meteen aanpakken? Dan zit je over drie jaar niet met het probleem dat die machine weer van het dak af moet. Dat leidt voor de eigenaren tot veel minder kosten en overlast. In het analyseren van die zaken zit onze kracht.’

Project

Willem geeft aan dat er een groot verschil zit tussen een ‘project’ en ‘onderhoud en beheer’. Een project – de bouw van een pand – kun je vergelijken met een wedstrijdelement. ‘Je begint met trainen om je goed voor te bereiden. Dan wordt er gefloten en begint de wedstrijd. Je doet hard je best en aan het eind wordt er afgefloten. Heb je dan goed gespeeld, dan is de wedstrijd gewonnen. Bij beheer en onderhoud gaat het net iets anders, want er is geen eindsignaal. Onderhoud en beheer van een pand is een continu proces. Dat maakt het werk ook zo leuk. Het ene moment begeeft de koelinstallatie het en moet je dat met bloedspoed oplossen, even later sta je ergens waar het water uit het plafond komt. Geen minuut is hetzelfde.’

Dat geldt zeker in coronatijd. Bedrijven en scholen kijken kritisch naar hun ventilatiesysteem. Triade is ‘fan van ventileren’, al pleit Willem voor gezond verstand. ‘Op de website van de overheid staan prima adviezen. Vaak is een aanpassing doen al prima, bijvoorbeeld door een verse-luchtaansluiting te maken op de bestaande installatie. Of pas je ventilatiesysteem aan. Ga niet meteen veel meer ventileren, maar pas bijvoorbeeld nachtventilatie toe. Als wij langskomen, meten we eerst. We gooien de boel niet meteen overhoop en zeggen tegelijkertijd tegen bedrijven: laat je niet gek maken door alle verhalen op internet.’

BREEAM

BREEAM is ook één van de methodieken die Triade Service & Onderhoud toepast. Daarbij wordt vastgoed beoordeeld op duurzaamheid. Zonnepanelen, warmtekoudeopslag en ledverlichting zijn de geijkte voorbeelden. ‘Maar BREEAM gaat verder. Promoot als bedrijf dat mensen met het openbaar vervoer komen. Zorg dat je in de lobby van je pand een scherm hebt waarop staat wanneer welke bus vertrekt.’ Lijnrecht tegenover BREEAM staat de Well Building Standard. ‘Daarbij draait het om het welzijn van mensen in het pand. Dus: het bedrijfsrestaurant laat zien welke ingrediënten en hoeveel calorieën er in een broodje zitten. Maar ook: hoeveel groen is er aanwezig? Groen heeft een bewezen positieve invloed op je prestaties.’

Voor Triade Service & Onderhoud is communicatie cruciaal. Het bedrijf lijkt klein, maar de achterban is groot. ‘Wij geloven in partnerships’, zegt Willem. ‘We praten nooit over leveranciers of derde partijen, maar over partners. Wij zijn het verlengstuk om een pand zo goed mogelijk in de lucht te houden. Dan is het ook echt leuk om samen aan de slag te gaan.

InterviewBouw & VastgoedOnderhoudLekstroom