Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Marlon de Jager-Wessel

‘ONDERNEMEN GAAT OVER MEER DAN EEN GOEDLOPENDE ZAAK’

Op de eerste maandag van de lockdown, 16 maart 2020, opende Vizier Accountants de deuren van haar nieuwe onderkomen in Oudewater. In juli van dit jaar is accountant Peter de Wit vijf jaar onderweg met Vizier Accountants. Van eenpitter naar een bedrijf met zes, en binnenkort zeven medewerkers en een groeiende klantenkring. ‘Maar ik ken nog steeds alle klanten, dat vind ik belangrijk!’

Peter is al vijftien jaar ondernemer als hij met hulp van zijn vrouw Annemieke, een nieuw eigentijds accountants- en advieskantoor start. ‘Annemieke neemt veel backofficewerkzaamheden uit handen en heeft als programmeur gewerkt bij een automatiseringsbedrijf. Die kennis komt ook hier goed van pas. We begonnen met enkele klanten en al snel werden dat er meer. Dan sta je voor de beslissing: wel of geen personeel aannemen? Om de continuïteit van dienstverlening te waarborgen was het nodig om medewerkers in dienst te nemen. Daar heb ik de stip aan de horizon gezet: met vijf jaar wil ik zes, zeven medewerkers in dienst hebben.’

Peter had het geluk dat twee oud-collega’s graag van werkgever wilden veranderen. ‘Beiden hebben veel ervaring, zijn gedreven en werken zeer nauwkeurig. Je weet wat je aan elkaar hebt en dat is fijn samenwerken. Vorig jaar is het team uitgebreid met een jonge assistent accountant en in maart is een nieuwe accountant gestart.’ Het team staat als een huis, vindt Peter. ‘We vullen elkaar perfect aan en kwaliteit staat bij ons voorop.’

Bij Vizier Accountants draait het om cijfers én persoonlijke aandacht. ‘Wij kennen onze klanten van de wieg tot aan het graf. We weten veel over ze, ook over hun privéleven. Dat is belangrijk, want ondernemen gaat om meer dan een goedlopende zaak. Het ondernemerschap is van invloed op het privéleven. Wanneer een ondernemer gaat samenwonen, heeft dit consequenties en als er kinderen komen moeten weer andere zaken worden geregeld. Uiteindelijk wil een ondernemer zijn bedrijf zo fiscaal vriendelijk mogelijk overdragen. Je moet tijdig over deze zaken nadenken. Daar adviseren wij onze klanten over.’

‘Waarom geen testament voor je bedrijf?’

Ondernemingsakte
Vanuit deze gedachte heeft Vizier Accountants ook de ondernemingsakte ontwikkeld. ‘Waarom wel een levenstestament, maar geen testament voor je bedrijf? Een ondernemer staat vaak alleen in het bedrijf. Wat gebeurt er als hij omvalt, of ziek wordt? In de ondernemingsakte staat wat er moet gebeuren als de ondernemer, onverhoopt, (tijdelijk) wegvalt. Er staat bijvoorbeeld in welke klanten als eerste benaderd moeten worden voor de continuïteit van het bedrijf, wie potentiële kopers zijn en wie de tijdelijke directie gaat voeren. Maar ook praktische zaken kunnen in de akte vermeld worden. Een klant wilde zelfs zijn alarmcode van het pand vermeld hebben. Een familielid of andere betrokkene weet binnen een dagdeel welke zaken op korte termijn geregeld moeten worden en wie daarvoor de contactpersoon is.’

Digitaal en persoonlijk
In eerste instantie was Vizier Accountants gevestigd in Reeuwijk. Maar Peter woont in Oudewater, dus toen de situatie het toeliet, verhuisde het kantoor naar de IJsselvere. ‘Lekker dicht bij huis.’ In het historische pand was ooit accountantskantoor Bode gevestigd, waar Peter de Wit in 1989 als assistent-accountant is gestart. ‘Hier heb ik het vak geleerd, dus het is mooi om hier weer terug te keren.’  De verhuizing kostte weinig moeite, want alles gaat tegenwoordig digitaal. ‘We klapten op vrijdag onze laptops dicht in Reeuwijk, om deze op maandag in Oudewater weer open te klappen. We werken volledig digitaal.’ Sinds begin dit jaar werkt Vizier Accountants vanuit een klantenplatform, opgezet door Annemieke. ‘Daarin kunnen klanten documenten accorderen en documenten uploaden in hun eigen dossier. Ze hebben 24 uur per dag inzage in hun financiële gegevens. Hierdoor is het veilig en AVG-proof. Klanten kunnen gemakkelijk contact opnemen via de chatfunctie. Overigens betekent deze digitaliseringsslag niet dat het persoonlijk contact verdwijnt bij Vizier Accountants: een persoonlijk gesprek blijft de maat.’

HR Services
Door de groei van zijn eigen bedrijf merkt hij nog meer dat de wet- en regelgeving rondom personeelszaken steeds meer specialistisch werk wordt. Naast dat Vizier Accountants voor haar klanten de salarisverwerking verzorgt, zal Peter samen met Debora de Vlieg uit Oudewater Vizier HR Services starten. Peter: ‘Debora doet al jaren niets anders dan het adviseren en ondersteunen van bedrijven in “human resources”, dus alles wat met medewerkers te maken heeft. Denk hierbij aan werving van nieuwe medewerkers, begeleiding bij ziekteverzuim en het begeleiden van ontslag/reorganisaties en heel veel andere zaken waar je als ondernemer tegenaan kunt lopen. Vizier HR Services streeft ernaar om ook op het gebied van Human Resources een partner te zijn voor haar klanten.’

Het sluit volledig aan bij de visie van Peter: een eigentijds kantoor zijn. ‘We hoeven niet in alles voorop te lopen, maar het is belangrijk om scherp te blijven.’ Nog verder groeien is wat Peter betreft geen noodzaak, maar toch stelt hij zich tot doel dat nog enkele medewerkers het team zullen gaan versterken. ‘We zijn alweer op zoek naar een assistent-accountant en/of relatiebeheerder. Als je geen nieuwe stip aan de horizon zet, dan ga je achteroverleunen, en dat is nou precies wat ik niet wil!’

OntwikkelingenDienstverleningAccountancyLopikerwaard