ONDERNEMEND LEUSDEN

Leusden: een prachtige, groene plek. Een historisch dorp met een bruisend bedrijfsleven. Naast de agrariërs in het buitengebied, bestaat het ondernemersklimaat voor het grootste deel uit dienstverlenende bedrijven. Onder andere AFAS Software heeft hier haar hoofdkantoor, evenals het Nederlandse kantoor van Adidas. Wat maakt Leusden zo aantrekkelijk voor deze bedrijven? De gunstige bereikbaarheid – centraal in Nederland en direct aan de A28? Het dynamische ondernemersklimaat? Of de gedreven mentaliteit van de ondernemers en de gemeente? Maak kennis met diverse helden uit Leusden en ontdek waarom zij in dit gebied ondernemen.

Je kunt het zo gek niet verzinnen of we proberen onze directe leefomgeving ook een beetje mooier te maken

Onder leiding van Bas van der Veldt (1976) groeide AFAS uit tot een van de meest succesvolle bedrijven in Nederland en dus ook tot een van de kroonjuwelen van onze regio. Momenteel nadert de bouw van de nieuwe imposante thuisbasis van het softwarebedrijf in Leusden haar voltooiing. Vooral het nieuwe theater zorgt straks voor een flinke impuls voor het gebied. Hoogste tijd voor een goed gesprek met de energieke CEO van AFAS.

Vrijdagmiddag, half vier. Terwijl menigeen zich moe maar voldaan opmaakt voor een borrel – het kan weer! -, verschijnt Bas opvallend opgewekt op mijn beeldscherm, alsof hij net met frisse energie aan een nieuwe werkweek is begonnen. Deze ondernemer, die op de AFAS-website ‘1/3 robot, 1/3 mens en 1/3 alien’ wordt genoemd, lijkt net als het bedrijf dat hij leidt altijd te stralen.

Waar haal jij die ongebreidelde energie van jou vandaan?
‘Ik mag leidinggeven aan het allerleukste bedrijf, heb de mooiste vrouw van de wereld en twee lieve dochters. Waarom zou ik niet vrolijk zijn? Mijn werk geeft me ontzettend veel energie, op onze manier de wereld veroveren. We hebben onze AFAS Foundation waarmee we de wereld ook echt concreet een beetje beter maken. Dát geeft ongelooflijk veel energie.’

AFAS kennen we allemaal van naam, maar wat doen jullie precies?
‘Grappig dat je dat vraagt. Onze naamsbekendheid is inderdaad supergroot, mensen weten meestal ook wel dat we iets met software doen, maar als je vervolgens doorvraagt valt het vaak stil. Wij automatiseren alle administratieve processen van onze klanten. Wij zijn de club die misschien niet aan de meest fancy kant zit, maar er wel voor zorgt dat organisaties door blijven draaien. Denk aan processen als financiële administratie, projectadministratie, ordermanagement en voorraadbeheer. De software daarvoor hebben we in één ERP-systeem gestopt en dat hebben we helemaal zelf gebouwd. Inmiddels werken ruim twee miljoen eindgebruikers met ons ERP-systeem. Die moeten allemaal fan zijn van ons product. Daarom hebben we een eigen usability lab waar we de eindgebruiker met onze software laten werken en nauwlettend volgen: wanneer fronsen ze omdat ze het niet begrijpen? Wat gebruiken ze wel? Wat niet? Zo zijn we continu bezig om ons product vriendelijker te maken.’

Wat zijn de succesfactoren achter de exponentiële groei die jullie hebben doorgemaakt?
‘Als ik het heel kort moet samenvatten: creëer de organisatie waar je zelf in alle functies zou willen werken, van schoonmaker tot directeur. En we zijn een ontzettend lief bedrijf, lief voor onze mensen.’

Hoe gaat het met AFAS in deze crisistijd?
‘Wij draaien bijzonder goed door. We kunnen wél allemaal zonder de eredivisie, ook al vinden we dat niet leuk natuurlijk, maar we kunnen niet zonder ERP-software. We hebben indirect last van de crisis, in die zin dat sommige klanten van ons enorm geraakt worden. Klanten uit de entertainmentindustrie, theaters, voetbalclubs. Maar ons eigen bedrijf is hierop gebouwd, om twee redenen: wij zijn honderd procent digitaal (vooral dankzij onze eigen software) en kunnen daardoor werken waar we willen en belangrijker nog, we hebben altijd geopereerd vanuit vertrouwen. Onze medewerkers konden altijd al thuis werken.’

Hoe staat het met de bouw van jullie nieuwe thuisbasis, het spectaculaire AFAS Experience Center?
‘Die gaat gelukkig heel goed door. Het is een groot project, dus mensen lopen elkaar niet zo in de weg. Wel lieten sommige materialen langer op zich wachten door de crisis. De entree van ons nieuwe theater is van golvend glas, dat ziet eruit als een glazen gordijn. Dat moest uit China komen en dat duurde heel lang. Ook producten uit Italië kwamen met vertraging aan. Maar het ziet ernaar uit dat de nieuwbouw in september klaar is en dat we er op 15 december kunnen intrekken.’

Neem mij eens mee in een denkbeeldige rondleiding. Wat worden de blikvangers en de plekken waar je straks zeker wil vertoeven?
‘Ik kijk nu tegen de grootste eyecatcher aan, ons eigen theater dat uit het water komt. Iedereen wil daar een keer zijn. Maar we hebben ook een sporteiland, met een jeu des boules-baan, overdekte tafeltennistafels, een padelveldje (kruising tussen tennis en squash) en in dezelfde ruimte kun je ook voetballen en basketballen. Er is ook nog een gymzaal. Het bijzondere daaraan is de digitale belijning. Ga je volleyballen, dan druk je op de knop en zie je alleen volleyballijnen. Ook heeft die zaal een glazen vloer. Er zitten heel veel bijzondere dingen in dit project. Als ik jou meeneem voor een rondleiding, dan zijn we zo drie uur onderweg en hebben we nog niet alles gezien. Ik liep er van de week doorheen met mijn pa, die dat allemaal begeleidt, en dan val je van de ene verbazing in de andere. Het wordt heel erg tof.’

Wat gaat het betekenen voor Leusden en omgeving?
‘Veel, verwacht ik. Ons huidige pand krijgt nu al jaarlijks bijna 30.000 bezoekers over de vloer. Het nieuwe theater trekt straks een veelvoud daarvan. Dat zal gunstig zijn voor de lokale horeca. Maar bijvoorbeeld ook voor de kapper die vlakbij zit, waar mensen snel even hun haar kunnen laten doen. Of neem het Van der Valk Hotel Leusden. Daar komen nu al veel mensen die bij ons een tweedaagse training volgen en daar overnachten. Ons nieuwe onderkomen met theater zal de lokale werkgelegenheid een boost geven en Leusden nog meer op de kaart zetten.’

AFAS toont veelvuldig haar maatschappelijk gezicht in Leusden. Waar komt die sociale drive vandaan?
‘Nederland en deze omgeving in het bijzonder geven ons veel. We kunnen hier fijn werken dankzij een goede infrastructuur en we kunnen genieten van de bosrijke omgeving. Dan moet je ook teruggeven, vinden wij. Met onze AFAS Foundation doen we heel veel in het buitenland om geld op plekken terecht te laten komen waar het hard nodig is. Maar als organisatie moeten wij er ook voor onze directe omgeving zijn. We sponsoren veel Leusdense sportclubs en de AFAS Swim Experience in Zwembad Octopus zodat bovenbouwleerlingen toch nog een vorm van zwemles krijgen. Maar we delen bijvoorbeeld ook AED’s uit en zorgen dat die in de buurt zijn. Je kunt het zo gek niet verzinnen of we proberen onze directe leefomgeving een beetje mooier te maken. Hart voor Leusden, absoluut.’

Hoe bevalt het jullie in Leusden?
‘Fantastisch! Leusden is erg goed bereikbaar, dat is ook voor ons theater erg belangrijk. En je kunt ook nog eens je auto kwijt zonder gedoe. De gemeente is mij in positieve zin opgevallen; wij stellen ons constructief op en ervaren dat altijd terug. We hebben goed contact met andere bedrijven, en zeker niet alleen met onze vele klanten in deze regio. Onze directeur Marketing is lid van de Bedrijvenkring Leusden en ontmoet daar heel veel ondernemers. Voor onze eigen keuken, waarmee we zevenhonderd mensen te eten kunnen geven, proberen we zoveel mogelijk producten van de lokale leveranciers en producenten te betrekken. Het is allemaal aanwezig. Daarnaast is Leusden een supergroene gemeente, onze medewerkers lopen en masse door het bos en De Schammer. Je hebt hier alles wat je maar wil!’

Jij bent als Amsterdammer in Leusden gaan wonen. Hoe is dat?
‘Ik ben absoluut een tevreden Leusdenaar. Het leven gaat hier net een tandje langzamer en de mensen zijn vriendelijk. Dat bevalt mij goed. Het leuke is: we hebben inmiddels best veel van onze medewerkers geënthousiasmeerd om in Leusden te komen wonen. Niks zo vervelend als een lange reistijd. En zij hebben allemaal met heel veel plezier die stap gezet.’

Wie is volgens jou een echte ondernemersheld in Leusden en regio?
‘Ik ga zeker mensen vergeten, maar ik vind het knap hoe Theo Meijer het naast ons doet met zijn sportschool en ook Mark de Kapper is een échte ondernemer. Ed en Theo van Bergpaviljoen vind ik leuke, inspirerende lui. Lekker creatief, daar hou ik van. Ook de eigenaren van Hotels van Oranje, die wonen in Leusden, zijn echte ondernemers.’

Hank Beermann

Maatschap Onderwijs

'Leusden heeft de mentaliteit: niet op de winkel passen, maar doorontwikkelen'

Maatschap Onderwijs brengt organisaties en mensen in het onderwijs in beweging. Medeoprichter Hank Beermann krijgt daar nog zoveel energie van, dat hij van stoppen nog niets wil weten.

Om te beginnen: even voorstellen!
‘Ik ben Hank Beermann, een van de oprichters van Maatschap Onderwijs. Wij zijn een klein onderwijsadviesbureau dat zich richt op het adviseren, coachen, opleiden en ondersteunen van schoolleidingen en -besturen door heel Nederland, maar met een sterke binding met de regio. Sinds jaar en dag hebben we een aantal opdrachtgevers uit Leusden en Amersfoort en daar zijn wij heel blij mee. We helpen ze met deskundigheidsbevordering. Dat gaat om vragen als: hoe kan ik leiderschap verbeteren? Hoe kunnen we de organisatie zo inrichten dat we doelen behalen? Maar ook: een cultuur van samenwerking creëren, van professionalisering en doorontwikkeling. Schaalvergroting, organisatorische vraagstukken: we doen het allemaal. We zijn een soort duizendpoot, maar altijd bewegend op het snijvlak van leidinggeven en uitvoering én gericht op de mens achter de functie.’

Leusden heeft een dynamisch klimaat waar genoeg
verbinding mogelijk is

Waarom zijn jullie vanuit Leusden gaan ondernemen?
‘Ik werk samen met mijn levenspartner Aleid Schipper. Dat deden we oorspronkelijk vanuit Den Haag, maar dat is toch een beetje een uithoek. Niet handig voor landelijk werk zoals wij doen. Toen zijn we richting Leusden verhuisd, omdat dit zo heerlijk centraal ligt.’

Hoe zou je het ondernemersklimaat van Leusden omschrijven?
‘Als een dynamisch klimaat waar genoeg verbinding mogelijk is. De gemeente moedigt dat aan; ze straalt uit dat ze wat wil. Niet op de winkel passen, maar doorontwikkelen. Mét oog voor het welbevinden van de mens. Ook dankzij de netwerkclubs weten ondernemers elkaar goed te vinden. Zelf ben ik lid van de Kiwanisclub Leusden. Mensen van allerlei beroepsgroepen komen daar samen. Het is een vriendenclub die diverse goede dingen doet voor de samenleving. Ook voor kinderen, en dat spreekt mij zeer aan natuurlijk. Onderwijs is mijn passie, mijn roeping, want het gaat om het scheppen van kansen voor kinderen, de toekomstige wereldburgers.’

Wie is volgens jou een echte ondernemersheld in Leusden?
‘Paul Lomans staat met stip op één, omdat hij ondernemerschap en zakelijk instinct op een voortreffelijke manier combineert met sociaal en betrokken leiderschap. Dat vind ik bij uitstek een ware vorm van leiderschap. Knap als je je bedrijf kunt organiseren en laten floreren, nog knapper als je dat weet te combineren met oog voor mensen en inspirerend leiderschap.’

Tom van der Valk

Van der Valk Hotel Leusden-Amersfoort

‘Dat ik tot de vierde generatie behoor en nu aan zet ben, maakt mij megatrots’

Aan het roer van Van der Valk Hotel Leusden-Amersfoort staat Tom van der Valk, een exponent van alweer de vierde generatie van de bekende horecafamilie. Hij runt op dit moment niet alleen het hotel, maar leidt ook de grootscheepse verbouwing daarvan in goede banen.

Dat moet een flinke uitdaging zijn?
‘Dat is het zeker. We maken ons hotel klaar voor de toekomst. Van de entree tot het restaurant en van de algemene ruimtes tot de hotelkamers: alles wordt vernieuwd. We vergroten de capaciteit en maken het nog eigentijdser en huiselijker. Iedereen moet zich welkom voelen. Straks hebben we, als je alle ruimtes bekijkt, ongeveer 330 zitplaatsen en we krijgen een groot casino. Twee jaar geleden zijn we met de renovatie begonnen en begin volgend jaar hopen we klaar te zijn, want dan bestaan we 25 jaar. Hoe mooi is het als ons hotel dan weer helemaal als nieuw is en jaren vooruit kan? Dan is het dubbel feest.’

Bij ons wordt het van huis uit meegegeven,
ondernemen maakt deel uit van onze opvoeding

Wat was voor jou de reden om net als jouw familie ook te gaan ondernemen?
‘Bij ons wordt het van huis uit meegegeven, ondernemen maakt deel uit van onze opvoeding. Dat ik op mijn leeftijd zo’n mooi hotel mag runnen, zie ik als een groot compliment. Dan wil ik er ook vol voor gaan om het zo goed mogelijk te doen. Onze familie ziet altijd kansen en blijft bewegen. Dat ik tot de vierde generatie behoor en nu aan zet ben, maakt mij megatrots.’

Hoe bevalt het in Leusden?
‘Heel goed. Ik ben nu een jaar directeur van Van der Valk Hotel Leusden-Amersfoort. Zelf kom ik uit Tiel en ben ik de afgelopen tijd heel druk geweest met de verbouwing en de exploitatie van het hotel, dus ik moet Leusden nog beter leren kennen. Wel ben ik secretaris van de Bedrijvenvereniging Leusden Noord. We hebben goed contact met onze buren, zoals AFAS, CRC (Creative Result Communication) en Spring Professional. Wij zijn gevestigd op een mooi punt, waar veel fietsers langskomen. Onze gasten kunnen eropuit in de Amersfoortse regio en gaan ook geregeld naar de lokale horeca in Leusden. Dat is prima, dat kan samengaan. Ik ben blij dat we elkaar in Leusden niet zien als concurrenten, maar als collega’s.’

Remco Thiecke

Succlean

‘Ik heb altijd al de drang gehad om mijn eigen koers te varen en iets neer te zetten’

Remco Thiecke was 23 toen hij begon met Succlean. Zeventien jaar later is het Leusdense schoonmaakbedrijf uitgegroeid tot een middelgrote regionale speler. En dat maakt hem trots.

Wie hebben we aan de lijn?
‘Ik ben Remco Thiecke, eigenaar en directeur van schoonmaakbedrijf Succlean. In 2003 ben ik begonnen met een emmer sop en een stofzuiger. Vandaag de dag hebben wij een team van ruim honderd vaste medewerkers. Wij zijn uitgegroeid tot een bedrijf dat veel meer doet dan schoonmaakwerk alleen. Zo adviseren wij bedrijven bij het kiezen van onder andere de juiste sanitaire voorzieningen, leveren wij een breed scala aan afvalsystemen en kunnen wij ondersteunen bij de bedrijfscatering. Wij voeren onze dienstverlening uit op de zakelijke markt in de regio Amersfoort bij onder meer kantoren, zorginstellingen, VvE’s, sportclubs en scholen.’

Schoonmaak is een mensenbusiness. Wij werken met mensen waar we trots en zuinig op zijn

Waarom ben jij gaan ondernemen?
‘Ik heb altijd al de drang gehad om mijn eigen koers te varen en iets neer te zetten, samen met mensen die er ook voor willen gaan. Dagelijks werken we er met veel plezier aan om het bedrijf en onze dienstverlening een stukje beter en mooier te maken. Wij zijn een groeiend bedrijf, maar vergeten niet om onze medewerkers de persoonlijke aandacht, sociale activiteiten en opleidingskansen te bieden die ze verdienen. Schoonmaak is een mensenbusiness. Wij werken met mensen waar we trots en zuinig op zijn. Vier medewerkers vierden laatst hun 12,5-jarig jubileum, hoe mooi is dat? Diezelfde betrokkenheid tonen we bij onze klanten. Is er een kleine kink in de kabel? Dan hebben we die razendsnel opgelost.’

En waarom in Leusden?
‘Ik kom oorspronkelijk uit Amersfoort, maar woonde destijds al in Leusden. Wat ik fijn vind, is dat Leusden wat kleinschaliger en dorpser is dan Amersfoort. Mensen in Leusden gunnen elkaar wat. We kennen elkaar, er heerst een gemoedelijke sfeer.’

Welke rol vervullen jullie als ondernemer in Leusden?
‘We zijn lid van de Bedrijvenkring Leusden en werken met een aantal mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Die schenken we extra aandacht. Het geeft een kick als zij daardoor voelen dat ze erbij horen en betekenisvol zijn.’

Wie is jouw Leusdense ondernemersheld?
‘Laatst heb ik gesproken met Demian van der Kolk van QliChef, een cateringbedrijf dat zijn keuken in het gemeentehuis heeft, in het hart van Leusden. Zijn enthousiasme sprak me aan, net als zijn creativiteit in deze coronatijd. We gaan kijken of we kunnen samenwerken.’

Marcel van Delft

AssumDelft Advocaten

‘Kenmerkend voor Leusden? Steady
bedrijven, geen eendagsvliegen’

Al ruim een kwart eeuw is AssumDelft Advocaten op haar plek in Leusden. Als het aan partner Marcel van Delft ligt, komen daar nog heel veel jaren bij. We bellen hem op om te praten over zijn hart voor Leusden.

 

Eerst jullie kantoor! Waarom kunnen mensen bij AssumDelft Advocaten aankloppen?
‘Wij zijn een kantoor dat zich hoofdzakelijk richt op het mkb. We houden ons met name bezig met adviseren en procederen. En waarom mensen dat door ons moeten laten doen? Simpel: omdat we dat doen met zorgvuldige aandacht voor de behoefte van de klant. Wij geven en leveren wat nodig is en vervullen daarin een actieve rol om tot een écht goede samenwerking te komen. Dat doen we op de rechtsgebieden ondernemingsrecht, arbeidsrecht, vastgoed, intellectueel eigendom en personen- en familierecht. Wij zijn met vier advocaten die samen bijna honderd jaar ervaring in ons vakgebied hebben. Daaromheen werken we met een schil van juristen en wisselen we graag kennis en expertise uit met andere advocatenkantoren.’

De mentaliteit is hier toch net even anders dan in de stad

Waarom zijn jullie in Leusden gaan ondernemen?
‘Wij zeggen altijd: ons kantoor heeft een vroege start gemaakt in Leusden. We zijn weliswaar op een blauwe maandag begonnen in Barneveld, maar al snel naar Leusden verhuisd. Het bijzondere is: in en vanuit Leusden onderscheid je je meer dan in Amersfoort. De mentaliteit is hier toch net even anders dan in de stad. Persoonlijker, laagdrempeliger. Een andere reden is heel basaal: er is hier altijd voldoende en gratis parkeergelegenheid en dat wordt steeds belangrijker.’

Hoe zou je het ondernemersklimaat van Leusden omschrijven?
‘Leusden is zakelijk niet de grootste groeigemeente van het land, maar we merken bijvoorbeeld wel dat we veel bedrijven uit de regio Foodvalley bereiken. Kenmerkend voor Leusden is dat hier goede en bedachtzame ondernemers actief zijn, met een duidelijke langetermijnvisie voor hun organisatie en hun opvolging. Het zijn heel steady bedrijven, geen eendagsvliegen. Bovendien wordt de rol van de gemeente steeds actiever in de gesprekken met en betrokkenheid bij ondernemers, waardoor we tot een betere samenwerking komen. Eveneens een goede zaak is dat Leusden een groene gemeente is. Niet alleen letterlijk; deze gemeente heeft ook oog voor duurzaamheid en de menselijke maat.’

Wie is volgens jou een echte ondernemersheld in Leusden?
‘Zonder anderen tekort te doen is mijn eerste ingeving Ronald de Kimpe. Naast zijn voormalige werkzaamheden bij VODW zet hij zich in voor een groot aantal maatschappelijk relevante zaken. Hij zet zich in het bijzonder in voor regionale samenwerking tussen politieke en private partijen, onder andere als voorzitter van de Project Groep Ondernemend Leusden (POL). Hij is thans directeur van Landgoed Leusderend.’

Stan van den Wildenberg

Wildenberg Interieurarchitectuur

‘Mensen die binnenkomen in ons nieuwe onderkomen zijn sprakeloos’

Binnen vier jaar wil Stan van den Wildenberg met zijn team tot de top vijf van Nederlandse interieurarchitectenbureaus behoren. Zij werken toe naar die stip aan de horizon vanuit een prachtig nieuw onderkomen:
een compleet gerenoveerde boerderij met schuur aan de rand van Leusden.


Wat is de signatuur van Wildenberg Interieurarchitectuur?
‘Wij maken opdrachtgevers gelukkig door zo goed mogelijk te luisteren en ons in te leven in hun wensen. Op basis daarvan kunnen wij ontwerpen maken. Zo krijgt elke ruimte een sterke eigen identiteit die past bij de opdrachtgever. Kenmerkend voor ons werk is dat we meubels integreren in wanden. Zo smelt interieur samen met de architectuur van het gebouw. Wij werken in de basis met vier ingrediënten: hout, staal, steen en glas. Als je die in de juiste verhouding laat zien, werken ze complementair, waardoor een tijdloos interieur ontstaat. Ik ben er trots op dat we na 22 jaar ontwerpen nu de eerste particuliere opdrachtgevers weer zien terugkomen voor hun nieuwe woning, bijvoorbeeld als ze van een villa naar een penthouse verhuizen en voor vakantiehuizen op de Wadden. Verder zijn we veel actief in de internationale hotelbranche en ontwerpen we kantoorinrichtingen voor bedrijven.’

Leusdense ondernemers denken aan elkaar en
gunnen elkaar de handel

Hoe bevalt het in jullie nieuwe onderkomen aan de Hamersveldseweg?
‘Elke dag word ik wakker met het gevoel: ik heb er zin in. We hebben ons bureau gevestigd in een oude schuur uit 1663. Die hebben we compleet verbouwd. Mensen die binnenkomen zijn sprakeloos. Sommigen pakken meteen hun telefoon om foto’s te maken. Zelf wonen mijn vrouw Linda, die als mede-eigenaar sinds jaar en dag de achterkant van ons bedrijf doet, en ik in de boerderij ernaast. Het is een heerlijke plek.’

Welke rol vervul jij als ondernemer in Leusden?
‘Ik zit in het bestuur van de Bedrijvenkring Leusden, een club van 175 ondernemers. Wat me opvalt: Leusdense ondernemers denken aan elkaar en gunnen elkaar de handel. Dat zie je ook in deze crisis; mensen bellen elkaar op en willen elkaar helpen. Heel mooi. Binnenkort gaan we ondernemers in kleine groepjes en op gepaste afstand weer bij elkaar brengen. Iedereen heeft megabehoefte om elkaar te inspireren.’

Wie is jouw Leusdense ondernemersheld?
‘Mark Osinga. Hij is enorm succesvol geworden met Osinga Brilmode en altijd toegankelijk gebleven. Een echt mensenmens.’