ONDERNEMERS OVER DE IMPACT VAN HET CORONAVIRUS

Bakker Bedrijfswagens

‘Iedereen moet zich veilig en prettig voelen’

Langzaam komt alles weer een beetje op gang. De horeca mag – hetzij onder strikte voorwaarden – weer gasten ontvangen en het verkeer op de weg neemt weer toe. Met mondkapjes op nemen mensen de trein en de schoolbanken vullen zich weer met leerlingen. Op kantoren worden looproutes met tape op de vloer aangegeven en het plexiglas is niet aan te slepen. De samenleving komt weer tot leven, maar wel met het dringende advies om anderhalve meter afstand van elkaar te houden. Kortom: de tijden zijn veranderd. Hoe gaan ondernemers om met deze nieuwe anderhalvemetersamenleving?

Gertjan van den Broek

Royals Amersfoort

Bij lunchroom en broodjesbezorgdienst Royals
Amersfoort werd al gewerkt met een hygiënecode. ‘Daar viel weinig in aan te passen’, aldus Gertjan van den Broek. De anderhalvemetermaatregel heeft wel impact. ‘Er mogen maar vijf mensen tegelijk in de lunchroom en gasten kunnen niet binnen zitten. Alle tafels en stoelen zijn verwijderd. Dit houden we zo tot in ieder geval 1 september. We vragen of klanten hun bestellingen eerder willen doorgeven, zodat we die klaar kunnen zetten. Onze medewerkers zijn geïnstrueerd om na elke handeling de handen te wassen. Daarnaast hebben we duidelijk de RIVM-regels besproken met hen. We houden elkaar ook scherp. Onze medewerkers zijn gelukkig bijzonder loyaal naar ons toe en hebben zich goed aangepast aan de nieuwe tijdelijke regels. We brainstormen vaak met elkaar over hoe het nog beter kan en welke acties ervoor zorgen dat we in zicht blijven. We hebben dit echt met zijn allen gedaan tot nu toe en daar ben ik hen en ook onze klanten dankbaar voor.’

Henk Kempes

Bakker Bedrijfswagens

Bij Bakker Bedrijfswagens wordt gewoon gewerkt, maar wel op anderhalve meter afstand van elkaar. Henk Kempes: ‘Soms ontkom je er niet aan om bij bepaalde werkzaamheden dichter bij elkaar te moeten komen om elkaar te helpen. Zoals bij het tillen van iets zwaars. Onze monteurs dragen dan wel beschermingsmiddelen. Vergaderingen zijn not done; wij doen alles via (video)bellen en als we toch moeten overleggen met elkaar doen we dat in een ruime opstelling. Voor de klanten hebben we een aparte kantine en toilet en bij de balie zijn spatschermen geïnstalleerd. Ook wordt overal aangegeven waar de klanten wel en niet mogen komen. Proefrijden doen wij zonder klant en autosleutels en dergelijke desinfecteren wij. We merken dat zowel onze medewerkers als onze klanten allemaal heel begripvol zijn. We attenderen elkaar er ook op. Wij vragen andersom suggesties van onze medewerkers hoe het beter of anders kan. Ons motto is niet voor niets “samen klaren wij de klus”.’

Mark Lijfijt

aan het roer

Mark Lijfijt verhuurt sloepen en dat gaat prima. Zakelijke boekingen zijn er dit vaarseizoen nog niet geweest vanwege corona, maar er zijn genoeg particulieren die nu graag gaan varen. ‘In mijn werksituatie is niet zoveel veranderd. Ik neem wat meer tijd voordat mijn huurders komen om te zorgen dat ik in alle rust de sloepen kan schoonmaken en klaarleggen. Extra hulp heb ik eigenlijk alleen nodig bij zakelijke boekingen, dus vooralsnog werk ik alleen en hoef ik voor eventueel personeel nu niets te regelen. Zelf kan ik prima anderhalve meter afstand houden tot mijn klanten en ik spreid de vertrektijden meer, zodat het niet te druk wordt op de kade.’

Peter de Gruyl

The Power Community Amersfoort

Bij personal trainingsstudio The Power Community Amersfoort werd al in kleine groepen gewerkt van maximaal zes personen of één op één, en voor werknemers en members is er voldoende ruimte om afstand te houden. ‘Wel hebben we lijnen op de grond aangebracht voor de members die in een groep trainen, zodat ze hun eigen ruimte hebben binnen de zaal en het contact met anderen zoveel mogelijk beperkt wordt. En er staat een desinfectiepaal’, aldus Peter de Gruyl. ‘Betreft onze branche zitten we aan de juiste kant van de medaille. Alles gaat op afspraak, dus we kunnen de aantallen goed managen. Tevens hebben we de afgelopen tijd ervaren dat online ook een fijn medium is om voor onze members van waarde te zijn voor het verzorgen van een training of coaching.’ Naast de gebruikelijke investeringen in bordjes, lijnen en desinfectiemateriaal, verwacht Peter nog een investering te moeten doen: ‘Er is een grote kans dat wij als personal training en coaching studio een nieuw aangepast ventilatiesysteem moeten plaatsen. Qua werknemers hebben wij het met drie mensen wat makkelijker geregeld dan wanneer je vijftig man personeel hebt. Tijdens ons wekelijkse werkoverleg hebben we direct alle aanpassingen samen besproken. Het fijne aan ons werk is dat we niet per se iemand hoeven aan te raken als we hem of haar begeleiden, dus zo kunnen we kwalitatief goede trainingen wegzetten zonder te dicht in de buurt te komen. Daarnaast geinen we bijvoorbeeld met een highfive in de lucht. We zien het als een uitdaging en we gaan lekker door in deze nieuwe situatie.’

Hedwig Verhage

Verhage Orthopedie

Bij Verhage Orthopedie is iedereen volop aan het werk en de agenda’s voor afspraken op het spreekuur zijn weer gevuld. Hedwig Verhage: ‘In onze werkplaats werken wij al veel met maskers ter bescherming van fijnstof en lijmluchten, dus we hoefden niet echt te wennen aan de extra bescherming van face shields en handschoenen die wij nu ook dragen als we dichter bij elkaar staan voor overleg of hulp. Wanneer een product uit de oven of vacuüm komt, heb je namelijk vier handen nodig. Op de administratie zitten we al voldoende uit elkaar en er hangen plexiglas schermen. Verder zijn de spreekkamers in Soest – ons “basisstation” – aangepast om cliënten op een verantwoorde manier te helpen. Omdat wij ook met patiënten werken die uit ziekenhuizen komen, is desinfectie bij ons zeer belangrijk. Zo staat er een desinfectiezuil bij de ingang en in alle spreekkamers een handpompje. Het opnemen van maten voor braces, zooltjes en protheses doen we met mondkapjes, face shields en handschoenen en waar mogelijk staat de cliënt achter een scherm.’ Vanwege de kwetsbaarheid van hun doelgroep neemt Verhage de maatregelen zeer serieus, maar ook de eigen medewerkers moeten zich veilig voelen. ‘In maart hebben we direct een protocol opgesteld en zijn we met elkaar in gesprek gegaan. Iedere vrijdag is er overleg, maar wanneer tussentijds iemand iets niet bevalt wordt dit direct gemeld en kijken we hoe het anders kan. Het is belangrijk voor de onderlinge werksfeer dat iedereen zich prettig en veilig voelt.’

Bij OnderNamen is onze grootste kracht toch wel ons ontzettend mooie netwerk aan ondernemers. Iedereen is de afgelopen tijd geraakt door de coronacrisis. Als OnderNamen nemen wij graag een verbindende rol op ons. Op onze website hebben we een speciale pagina aangemaakt waarop we veel corona-
initiatieven en ideeën verzamelen. Wil jij ook je verhaal delen of anderen helpen? Stuur dan een mail naar info@ondernamen.nl. We staan ook telefonisch tot je beschikking. Samen staan we sterk!