Eigenlijk is een familiebedrijf een way of life’

Ondernemers uit de regio over het DNA van hun familiebedrijf

DNA (het; o)1afkorting van: deoxyribonucleic acid desoxyribonucleïnezuur: stof die de drager is van alle erfelijke eigenschappen van mensen en dieren
 
Het DNA van een onderneming heeft natuurlijk een iets andere betekenis dan de letterlijke zin van het woord, maar het zegt veel over de unieke eigenschappen van een bedrijf. En waar de één precies kan vertellen wat het DNA van zijn of haar onderneming is, krijgt de ander het maar moeilijk in één zin uitgelegd. Wat vaststaat is dat het DNA van een bedrijf vaak gevormd wordt door de mensen die er werken of gewerkt hebben. We vroegen diverse ondernemers uit regio Amersfoort naar het DNA van hun familiebedrijf.

Lex van Keulen | Actra

Actra (Aandrijf Componenten Transecto B.V.) in Amersfoort werd in de jaren zeventig opgericht door de schoonvader van Lex van Keulen. Door outsourcing van de afdeling
Power Transmissies gaf Multinational OGEM dhr. H.
Hiddinga, de schoonvader van Lex, de mogelijkheid om als zelfstandig ondernemer te starten. Deze stap werd 43 jaar geleden genomen. ‘Twintig jaar later moest mijn schoonvader wegens ziekte een stap terugdoen en kwam ik in beeld’, aldus Lex. ‘We zijn een echt familiebedrijf. Alle medewerkers zijn feitelijk onderdeel van “de Actra familie” en in hoge mate zorgzaam voor elkaar. Dat gaat verder dan hoe het met je gaat. We hebben daarnaast plezier en als het kan verdienen we ook nog geld. Dan heb je een mooie mix. Eigenlijk is een familiebedrijf een way of life.’

‘Op dit moment zijn mijn zwager, vrouw, zoon en dochter ook onderdeel van het bedrijf. Zo gaat mijn oudste dochter (derde generatie) met regelmaat mee op pad naar leveranciers, wat veelal ook familiebedrijven zijn. Vrouwen in een technisch bedrijf zijn, ook in het buitenland, bijzonder. Als familiebedrijf kiest Actra daarom ook het liefst voor samenwerkingen met andere familiebedrijven. Zo zijn zes van de zeven grootste leveranciers familiebedrijven. We hebben allemaal een ongeschreven wet, namelijk de overtuiging dat zorgen voor elkaar hoog in het vaandel staat, een zakelijke kijk op het leven, elkaar wat gunnen, leven en laten leven.’

‘Het belangrijkste voor ons is het aangaan van een langdurige relatie met onze medewerkers, klanten en leveranciers. Wie kiest voor Actra gaat met ons op “reis” naar een situatie waarin je de Return On Investment (ROI) kunt optimaliseren, waar je een partner hebt die je kunt vertrouwen en altijd zal kijken naar de beste oplossing tegen de meest gunstige investering. We kijken wat past bij onze klanten en zetten hen altijd op de eerste plaats. Dat is toch echt wel het belangrijkste onderdeel van het DNA van Actra. Snel en flexibel zijn, niet alleen in woord, maar vooral in daad.’

‘En nu, ten tijde van de coronacrisis, hebben we alle budgetten en prognoses over de schutting kunnen gooien. Ik zeg tegen iedereen bij Acta: het is niet anders, blijf gezond!’

Adama Business Kleding

Adama Business Kleding uit Amersfoort is een bedrijf met een eigen herstelatelier, gespecialiseerd in representatieve, op maat gemaakte bedrijfskleding voor elke branche en in elke maat. Met ruim dertig jaar ervaring van oprichter Gert Jan runnen vader en zoon Erik dit familiebedrijf inmiddels samen.

‘De servicegerichtheid heb ik van mijn vader’

Erik vertelt: ‘Ik zie de goede samenwerking met mijn vader, waarbij we het beste in elkaar naar boven halen, als typerend voor ons DNA. Dit vertaalt zich namelijk in gedeelde kennis, hoge kwaliteit van de kleding, nauwkeurig veranderwerk, service en vertrouwen waar we bij klanten om bekend staan. We zijn daarnaast ook kritisch op elkaar wanneer er iets niet goed gaat en anders moet. Dit zijn dingen die je tegen een collega of baas misschien minder makkelijk en snel zou zeggen, maar wij zijn altijd eerlijk tegen elkaar. Ik denk dat het heel belangrijk is om een familie-DNA te hebben. Het is een soort pijler waar de onderneming op rust en het vormt tegelijkertijd een visie waar je als bedrijf naar wil streven.’

‘Ik heb de servicegerichtheid van mijn vader. Mijn vader gaat ver in het verlenen van service aan klanten. Het lukt hem altijd om de klant met een glimlach en een tevreden gevoel weg te laten gaan. Dat heb ik van hem. We verschillen natuurlijk in het feit dat ik jonger ben en een meer modernere insteek heb voor wat betreft het uitzoeken en inkopen van nieuwe merken en collecties. Mijn vader is sterk op het administratieve vlak en heeft meer ervaring met het textiel-technische onderdeel, zelf kom ik graag over de vloer bij klanten en maak ik graag ontwerpen op de pc. De belangrijkste les die ik van mijn vader heb geleerd? Altijd kwaliteit en service leveren. Onze klanten voor honderd procent ontzorgen.’

Bosman tuinen

Bosman tuinen uit Hoogland is een familiebedrijf opgericht in 1926 door de overgrootvader van de huidige mede-
eigenaren Bas en Freek Bosman. Samen met Arie Voskuilen staan ze nu aan het hoofd van het hoveniersbedrijf. Freek vertelt: ‘Typerend voor ons bedrijfs-DNA is dat we vooral goed kunnen luisteren en aanvoelen wat de wensen zijn van onze klant. Met onze eigen ideeën erbij zorgen we voor een goed ontwerp; de basis die ervoor zorgt dat de tuin past bij het huis en bij de mensen die er wonen. Dit is de grote kracht van ons familiebedrijf en deze werkwijze zorgt ervoor dat alles uiteindelijk klopt. Naast ons zakelijke instinct zijn wij oprecht geïnteresseerd in onze medemens. Hier zijn we mee opgegroeid en ook trots op.’
 
‘De gesprekken bij ons aan tafel gingen altijd over het bedrijf en de mensen waar we mee te maken hadden. Ons hele gezin groeide op met de liefde voor tuinen; dit was een soort vanzelfsprekendheid. Vader runde het bedrijf en moeder beantwoordde de telefoon en deed de administratie; zo gaat het al vele generaties lang. Het bedrijf lag naast ons huis, dus wij kregen hier als kinderen veel van mee. Er was in die tijd eigenlijk niet veel onderscheid tussen zakelijk en privé. Als gezin kende je de medewerkers en ook veel klanten kwamen gewoon aan huis.’
 
‘Op zakelijk gebied moeten we onszelf uiteindelijk verder ontwikkelen, want onze vader Henk overleed op zijn 41ste toen Bas en ik nog jong waren. De liefde voor tuinieren zit in onze genen, maar we doen het anders dan onze vader, opa en overgrootvader.’

‘Ons hele gezin groeide op met de liefde voor tuinen’


‘Voor het eerst in de familiegeschiedenis wordt het bedrijf nu gerund door twee broers. Dit voelt als een soort van huwelijk; een interessant proces dat niet altijd vanzelf gaat. We moeten er samen in groeien, dus we blijven sparren en zorgen dat we altijd eerlijk tegen elkaar zijn. Samen met ons team van medewerkers leren we veel van elkaar en kunnen we elkaar dagelijks versterken.’