Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Marlon de Jager-Wessel

‘Ons nieuwe pand staat symbool voor de groei van onze medewerkers’

Bij de Utrechtse vestiging van RSM betekent groei: klanten beter bedienen en medewerkers beter faciliteren. Juist daarom verhuisde het bedrijf begin maart naar een iconisch pand in het hart van de stad, waar de inspiratie en dynamiek voelbaar zijn. Vanuit deze nieuwe thuisbasis is RSM klaar om ondernemers verder te begeleiden op het pad van vooruitgang op het gebied van Audit, Tax en Consulting. ‘Dit pand staat symbool voor de groei van onze medewerkers.’

Het kan in de avonduren geen voorbijganger ontgaan zijn: RSM heeft een nieuw onderkomen gevonden aan het Oorsprongpark. Het witgepleisterde kantoorpand, grenzend aan de toch al levendige Biltstraat, werd tijdelijk indrukwekkend uitgelicht in de eigen bedrijfskleuren. En terecht: deze parel en haar nieuwe bewoners mogen gezien worden. 

De keuze voor de rijksmonumentale Villa De Oorsprong in hartje Utrecht typeert de eigenzinnigheid van RSM. Verhuizing naar een bedrijvenpark aan de rand van de stad was wellicht meer voor de hand liggend geweest, maar ook minder inspirerend. En dat is juist wat de organisatie wil zijn: een dynamische plek voor zowel relaties als medewerkers.
Bovendien blijft RSM met deze verhuizing in de directe omgeving – het kantoor komt van de Maliesingel – trouw aan haar roots.  

Ziedaar een mooie aanleiding om met een deel van de directie in gesprek te gaan over actuele ontwikkelingen. Over de verhuizing natuurlijk, over groei(pijn) in al haar verschijningsvormen en over de krachtige rol die RSM daarbij kan pakken voor haar klanten. Cora van Dijk (Partner M&A Services), Aiko Koster (Partner Tax), Hans Hollander (Partner Audit) en Onno Adriaansens (Head Real Estate Desk) zitten er klaar voor. 

Gefeliciteerd met jullie nieuwe thuisbasis. Wat maakt dat jullie voor deze kantoorvilla gevallen zijn?
Onno: ‘Dit is een fantastisch, iconisch pand. Ik kom uit Utrecht, iedereen die hier woont kent Villa De Oorsprong. Het ligt ook nog eens aan de toegangsweg naar het centrum. Het past helemaal bij de inspirerende uitstraling die we willen hebben, naar onze klanten en naar onze medewerkers toe. Ook binnen bezit het pand sociale componenten, waardoor hybride werken en fijn met elkaar samenwerken goed mogelijk is.’

Aiko: ‘Er kwam ook een dosis geluk bij kijken. Al zeventig jaar is ons bedrijf gevestigd in het centrum van Utrecht, letterlijk binnen een vierkante kilometer. We willen dicht bij onze mensen zijn en herkenbaarheid uitstralen. Er zijn niet veel panden in de buurt waar je met voldoende mensen kunt werken en waar je voldoende auto’s kunt parkeren. We hebben rondgelopen en dan ineens komt dit op je pad en komen er dingen samen. Alsof het zo moest zijn.’

Cora: ‘Ooit is ons bedrijf in Utrecht begonnen, de laatste 35 jaar zaten we aan de Maliesingel en nu aan het Oorspongpark. We blijven trouw aan onze oorsprong. Van ons dertig mensen tellende M&A-team werkt ongeveer de helft op de Due Diligence-afdeling op onze vestiging in Amsterdam (zij doen veel werk voor investeringsmaatschappijen), maar we zitten ook goed in Utrecht en willen hier graag blijven om onze regionale betrokkenheid verder uit te bouwen.’

In hoeverre is de verhuizing het gevolg van groei?
Aiko: ‘Het is niet zozeer: RSM wordt groter, groter, groter. Groei staat voor ons voor klanten beter bedienen en medewerkers beter faciliteren. Kwalitatieve groei, inderdaad. In ons voormalige pand hadden we simpelweg te weinig vierkante meters voor een dynamische werkomgeving. Dit pand staat symbool voor de groei van onze medewerkers. Er komt nog meer interactie tussen de verschillende disciplines binnen onze organisatie.’

Cora: ‘Klanten hoeven niet bang te zijn dat we te groot worden. Zij groeien ook, ook in professionaliteit. De grotere mkb-bedrijven waarvoor wij werken, de familiebedrijven en de investeringsmaatschappijen die nationaal dan wel internationaal actief zijn, doen steeds meer vastgoedinvesteringen en overnames. Vroeger was dat voorbehouden aan de corporates, maar nu zijn ook mkb’ers bezig met hun groei-ambitie te verwezenlijken door overnames van ondernemingen in plaats van alleen autonome groei. Dus hebben ze meer aan onze bredere dienstverlening en specialismen. Ik zie het zo: wij zijn met onze klanten meegegroeid.’ 

Onno: ‘Het is opvallend dat de bedrijven die wij bedienen steeds vaker internationaal actief zijn. vijftien jaar geleden gebeurde dat minder, nu is dat common practice.’

Aiko: ‘Zakendoen gebeurt niet meer op de ouderwetse manier. Ondernemers in de regio starten ook een webshop waar internationale aspecten aan zitten. Daar kunnen wij ze mee helpen. Dus groei is voor ons geen doel op zich, qua omzet en grootte. Het komt voort uit de vraag van de klant. Het maakt dat we jonge mensen een aantrekkelijke werkplek kunnen bieden. Biedt fiscaliteit je niet genoeg uitdaging meer? Vijf meter verderop zit ons team dat overnames en bedrijfsopvolging begeleidt. Groei voor ons als ondernemers is een leuke bijkomstigheid, maar we doen het voor onze klanten en medewerkers.’

‘Dat is het mooie van groeipijn: even gedwongen uit de comfortzone stappen en kijken: wat gaan we nou slimmer doen?’

Wat is de kracht van RSM?
Hans: ‘Wereldwijd zijn wij het zesde netwerk van onafhankelijke accountants, fiscalisten en consultants; in 123 landen met ruim 51.000 professionals en in Nederland met negen vestigingen. Dankzij dat actieve netwerk bedienen we klanten over de grenzen heen. Internationaal georiënteerde klanten hebben daar veel baat bij.’

Onno: ‘We zijn thuis in veel disciplines en kunnen ondernemers dus breed helpen. Het kan zijn dat ze ons aan het begin van de samenwerking benaderen voor een overname, maar dat kan zich snel uitbreiden, van het verzorgen van de belastingaangifte tot en met het regelen van het pensioen. Dat is het resultaat van de vertrouwensband die we met klanten opbouwen. We kunnen de hele levens-cyclus van een bedrijf begeleiden. We doen estate planning voor vermogende particulieren, herstructureringen voor grote bedrijven en zijn met onze fiscale kennis de financiële huisarts voor ondernemers. RSM is daarbij het single point of contact: een loket waarbij de klant terecht kan met al zijn of haar vraagstukken. Vervolgens werken we met alle disciplines binnen ons bedrijf samen om die op te lossen.’

Hoe begeleidt RSM bedrijven in hun groeiproces?
Hans: ‘Dat begint met goed luisteren. Als je luistert naar wat er speelt in een onderneming, dan kun je gericht en optimaal helpen. Dat kunnen wij gelukkig omdat we een breed scala aan specialismen hebben binnen RSM.’

Cora: ‘We zijn ook sparringpartner naast sec financieel adviseur. Neem één van de fusies die we momenteel begeleiden. Die komt voort uit de wens om middels  schaalgrootte
synergievoordelen te behalen. Partijen hebben elkaar gevonden. Hoe ga je het dan in werking stellen? Hoe ga je om met de op te zetten structuur maar ook de bedrijfscultuur? Hoe communiceer je naar relaties? Een fusie maak je als bedrijf misschien één keer in de tien jaar mee. Met onze ervaring kunnen wij meedenken, sessies houden met betrokkenen en zo het fusieproces begeleiden. We gaan niet alleen hoog-over filosoferen hoe je moet groeien, maar geven er samen met de ondernemer handen en voeten aan.’

Hoe voorkomen jullie groeipijn?
Aiko: ‘Aan groei gaat geen ondernemer kapot, aan exponentiële groei wel. Als je fundament niet goed is, gaat dat gewoon fout. Wij helpen dat te voorkomen.’

Cora: ‘Soms moet je een groeistrategie ook niet zozeer afremmen, maar wel gecoördineerd houden. Het moet evenwichtig zijn en professioneel aangevlogen worden. Die totaalaanpak bieden wij. We adviseren ondernemers weleens om iets af te stoten. Daardoor daalt de omzet, maar kan het de onderneming ten goede komen. Of we
adviseren om in duurzaamheid te investeren, waardoor je waarde toevoegt. Groei is echt meer dan alleen de focus op omzet.’

Waar zit jullie eigen groeipijn en hoe gaan jullie daarmee om?
Hans: ‘Er is schaarste op de arbeidsmarkt. Dat is absoluut een uitdaging. Voor bedrijven is het aantrekkelijk om diensten af te nemen bij RSM, maar we moeten voorzichtig zijn dat we niet te hard willen gaan. Het is heel belangrijk dat de eigen medewerkers tevreden blijven.’

Onno: ‘Een crisis, zoals de afgelopen periode, daar moet je doorheen kunnen kijken. Maar de strijd om talent zal extremer worden. Daar zal bij ons de pijn zitten.’

Hans: ‘Maar daar zijn we niet de enige in. Onze klanten hebben er ook mee te maken. We delen tips en tricks met elkaar: wat werkt goed?’

Onno: ‘Groeipijn heeft ook een positieve connotatie, als je pijn kunt omzetten in een actieplan. Hoe ga je het oplossen voor je relaties en je eigen organisatie? Wij als adviseurs moeten een plan hebben, het daagt ons uit.’

Hans: ‘Wij geven gastcolleges en examentrainingen op de Hogeschool Utrecht. Daardoor komen er goede stagiairs naar ons toe. Dat helpt om ons medewerkersbestand van
onderaf uit te bouwen.’

Onno: ‘Ook dat is weer die duidelijke regionale betrokkenheid. Ook met Nyenrode in Breukelen hebben we een goede samenwerking. We zoeken steeds waar we elkaar
kunnen versterken. We hebben elkaar nodig. Dat is het mooie van groeipijn: even gedwongen uit de comfortzone stappen en kijken: wat gaan we nou slimmer doen?’

InterviewVerhuizingOntwikkelingenCoverstoryDienstverleningAccountancyUtrecht