fbpx
Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Max Brandt

ONTMOETEN, PRESENTEREN EN COMMUNICEREN, MAAR DAN ONLINE!

Mark Schwier en Silco Windemuller, de oprichters van Avesqo, zitten in hun nieuwe vergaderruimte. Alle ingrediënten voor een goede – in tegenstelling tot vermoeiende – online meeting zijn aanwezig: optimale verbinding, haarscherp beeld en uitstekend geluid. De setting illustreert precies waar de mannen van Avesqo goed in zijn; audiovisuele en videoconferentie oplossingen.

Avesqo zorgt ervoor dat je online net zo effectief kunt samenwerken als offline

Avesqo is gespecialiseerd in communicatieoplossingen, en dat is behoorlijk veelomvattend. Het bedrijf dat vorig jaar naar de Jaap Bijzerweg verhuisde – het nieuwe kantoor is overigens een bezoekje waard (denk aan: biljarttafel, bar en vergadershowroom) – verzorgt onder andere beeld- en geluidoplossingen. Zodat je online net zo effectief kunt samenwerken als offline.

Bovendien is Avesqo sterk in digital signage, oftewel het communiceren via beeldschermen. Dat kan bij de ingang van een kantoorgebouw, in de kantine of in een etalage; op welke plek je dan ook de mensen wilt informeren. ‘Zo kun je medewerkers laten weten welke evenementen op komst zijn, waar vrije werkplekken zijn of wie er jarig is’, legt Silco uit. Dergelijke content stuur je net zo makkelijk naar het beeldscherm van thuiswerkers.

‘Wij zijn ontzettend operationeel. IT’ers hè, dan weet je het wel’

Eigen onderneming
Voor de oprichting van Avesqo in 2015, werkten Mark en Silco allebei bij grote bedrijven. Bij hun laatste gezamenlijke werkgever was het definitieve afscheid even spannend. ‘Zullen we het maar gewoon doen?’, vroeg Silco destijds. Hij refereerde daarmee naar de groene knop op het Intranet. Met één druk op die knop diende een werknemer zijn ontslag in. ‘Dan was het geregeld; no questions asked’, vertelt hij geamuseerd.

Helemaal niets ten nadele van deze werkgever, gaat Mark verder. ‘Het is een harstikke fijne organisatie, maar wij wilden gewoon wat anders. Zoals meer betrokkenheid bij alle facetten van een bedrijf, waaronder de sales, marketing en omzet. Bij een grote organisatie heb je weinig tot geen directe invloed op de koers. Dat is natuurlijk het grote verschil met een eigen onderneming. Ik ben nog steeds zo blij dat we de stap gewaagd hebben. De dagen vliegen voorbij.’

Kennis
Het team van Avesqo bestaat inmiddels uit vijftien man, maar initieel waren het enkel Mark en Silco én Mario en Ruben, de technische denkers die de twee oprichters maar wat graag bij hun team wilden hebben. ‘We wilden zo snel mogelijk kennis aan ons binden’, vertelt Mark. ‘De markt was destijds sterk veranderd. Bedrijven stapten in toenemende mate over op de cloud. Software en gegevens werden niet langer op de lokale server opgeslagen, maar online.’

Het team merkte dat traditionele audiovisuele bedrijven worstelden met de integratie tussen audiovisueel en IT. ‘Ze waren goed in het installeren van de apparatuur, maar minder zodra er cloud- en netwerkoplossingen aan te pas moesten komen’, vertelt Silco. ‘Hetzelfde gold voor ICT-partijen met online verkoop. De apparatuur verkopen is één ding, maar het ophangen en integreren in een netwerk, dat was vaak lastig.’

Daarom besloot Avesqo die kennis te verkopen. ‘Wij wisten daar vanwege onze achtergrond harstikke veel van’, vertelt Mark. Zodoende ging het bedrijf samenwerken met AV- en ICT-bedrijven. Al snel zochten ook fabrikanten als Logitech en Samsung contact met ons. Het team, destijds zes man sterk, was stomverbaasd: ‘Hoe zijn jullie bij ons terechtgekomen?’

Groei
Toch was er een nadeel. ‘Onze groei was begrensd, want we waren een beetje afhankelijk van andere bedrijven’, vertelt Mark. ‘Soms kregen we lastige klussen, en andere mooie projecten gingen aan onze neus voorbij. Omdat eindklanten steeds vaker vroegen of we ook rechtstreeks zaken konden doen, besloten we van strategie te veranderen. Sinds een jaar gaan we daarom zelf de markt op om klanten te werven.’

Nadien is de klantenkring sterk uitgebreid. Avesqo doet het goed bij de grotere bedrijven, maar heeft ook fijne oplossingen voor het mkb. Onlangs verzorgde het bedrijf een gebruiksvriendelijke en betaalbare totaaloplossing voor een organisatie in de educatieve branche: Learn Anywhere. ‘Met deze installatie kan de leraar zo goed als mogelijk blijven lesgeven, ondanks dat een deel van de klas of de hele groep thuis zit’, vertelt Silco.

Faciliteiten
Mark en Silco denken (en hopen!) dat het eind van de coronacrisis in zicht is. Als het eenmaal zover is, zou het goed kunnen dat organisaties de faciliteiten op kantoor gaan heroverwegen. ‘Dat is voor ons interessant’, vertelt Mark. ‘Veel bedrijven hebben vergaderruimtes met weinig mogelijkheden om een meeting met thuiswerkers te delen. Dat kunnen we heel goed oplossen door vergaderruimtes in te richten als Microsoft Teams- of Zoomruimte. Een opkomende trend is Bring Your Own Device. Daarmee koppel je een externe microfoon en camera aan je laptop, waardoor de kwaliteit van de meeting verbetert, maar jouw laptop de baas blijft.’

Van sommige bedrijven weten Mark en Silco dat ze verhuizen naar een kleiner of gedeeld kantoorpand vanwege het nieuwe werken. Om net zo goed het imago uit te dragen of de interne betrokkenheid te versterken is digital signage een leuke en stijlvolle oplossing. Het “jezelf laten zien” of het uitdragen van het merk, is iets wat de twee ondernemers zelf ook wat meer mogen doen, constateerden ze zelf. ‘Wij zijn ontzettend operationeel. IT’ers hè, dan weet je wel’, geeft Silco toe. ‘Maar we hebben een uitgebreid marketingplan, dus daar gaat verandering in komen. Te beginnen met dit artikel in OnderNamen. Leuk!’

OntwikkelingenIT & ICTVideocommunicatieUtrechtWoerden