fbpx
Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Max Brandt

Op weg naar een plasticarme wereld

Anno 2020 is (plastic)besparend verpakken een actueel thema. MULTIVAC, de Woerdense fabrikant van verpakkings- en verwerkingsmachines, heeft het hoog op de agenda staan. Klanten worden in toenemende mate geadviseerd over hoe zij slimme keuzes kunnen maken voor het plasticbesparend verpakken van hun producten.

MULTIVAC adviseert klanten over plastic-besparende verpakkingsmogelijkheden

Supermarkten hebben afgesproken dat zij in 2025 minstens 25 procent willen besparen op de totale hoeveelheid verpakkingsmateriaal én dat álle verpakkingsmaterialen in dat jaar honderd procent recyclebaar moeten zijn. Vooral de reductie van plastic krijgt hierin veel aandacht. Ook is recent aangekondigd dat per 1 januari 2021 de EU belasting gaat heffen op plastic verpakkingsmateriaal dat niet gerecycled kan worden. Kortom, reden genoeg voor de voedingsindustrie om met alternatieven aan de slag te gaan. In dat spoor volgt ook de verpakkingsindustrie, met MULTIVAC als een van de voorlopers.

‘In de eerste plaats maken en leveren we verpakkingsmachines’, vertelt salesmanager Mart de Koning tijdens een Teams-meeting. ‘Maar we gaan steeds meer toe naar een full-serviceconcept. We springen op de vraag in door niet alleen advies te geven en onderzoek te doen, maar ook door plasticbesparende verpakkingen rechtstreeks aan te bieden, naast de technologische oplossingen die we altijd al hadden.’

‘We willen kansrijke verpakkingsalternatieven bieden en zorgen dat de recyclebaarheid omhooggaat’

Slecht imago
‘Bij MULTIVAC hebben we het bewust over plastic besparen, en niet over reductie of vermindering’, legt Saskia Cooman, business development manager, uit. ‘Want plastic is een fantastisch product om verse levensmiddelen mee te beschermen tegen invloeden van buitenaf. We moeten wel zuinig zijn op verpakkingsmaterialen, net zoals dat we zuinig moeten zijn op water en fossiele brandstoffen.’ Directeur Tim Hage vult aan: ‘Het imago van plastic is slecht, omdat mensen al snel het beeld van de “plastic soep” in de oceanen voor zich zien. Dat is ook een groot probleem, maar plastic stelt ons anderzijds wel in staat om houdbaarheid te creëren waardoor onze klanten over grote afstanden kunnen distribueren en derving wordt tegengegaan. Nog altijd wordt wereldwijd een derde van ons voedsel weggegooid. Voedingsmiddelen die we op een gegeven moment besloten niet meer te verpakken, zoals komkommers, bedorven veel sneller en konden de prullenbak in. Het is ons er vooral aan gelegen om kansrijke verpakkingsalternatieven te bieden en te zorgen dat de recyclebaarheid omhooggaat.’

Voorbeeldpakket
Om klanten en relaties in de markt meer inspiratie te geven over (plastic)besparende mogelijkheden, heeft MULTIVAC een pakket samengesteld waarin zeven voorbeeldverpakkingen zitten. ‘Hiermee laten we op een overzichtelijke manier zien dat het mogelijk is om zowel aan reductie als aan recyclebaarheid te voldoen. Een voorbeeld is deze schaal’, zegt Saskia terwijl ze het product voor de camera houdt. ‘Dit noemen we ook wel een hybride verpakking. De schaal bevat een kartonnen drager die aan de binnenkant voorzien is van een kunststof laag. Je kunt hem afsluiten met topsealfolie. Zulke toepassingen zorgen ervoor dat je zestig tot negentig procent op plastic bespaart. Er zit ook nog een handige uitsparing in; als je die indrukt, scheid je het karton van het kunststof. Het karton is gemaakt van honderd procent virgin houtvezels, waardoor het extra voedselveilig is. En zowel het kunststof als het karton is recyclebaar. Dat is waar we uiteindelijk naar toe zouden willen: eerst kijken hoe we kunnen besparen. Gaat dat niet, dan zoveel mogelijk hergebruiken of recyclen.’
‘Als een bedrijf zich gaat oriënteren op een product voor de retail, begint dat vaak met de verpakking’
Het belang van de verpakking
‘Als een bedrijf zich gaat oriënteren op een product voor de retail, begint dat vaak met de verpakking’ zegt Mart. ‘Dat is wat consumenten zien en wat hen moet doen beslissen iets te kopen. Met deze box kunnen we laten zien dat er, ondanks een aantal nieuwe richtlijnen, nog genoeg mogelijkheden zijn. We willen dat een voedselproducent kan zeggen: kijk eens in wat voor trendy karton ik mijn nootjes nu verpak? Daar boren we een nieuw segment mee aan in het supermarktschap! Een voorbeeld zijn bijvoorbeeld de wraps van Santa Maria. Die zaten eerst altijd in vrij dik plastic, nu is de topseal vervangen door papier. Ziet er nog steeds heel aantrekkelijk uit. Santa Maria is de “Coca Cola” onder de wraps, dus het is goed dat zij laten zien dat het kan. Als MULTIVAC kunnen wij vervolgens de juiste verpakkingsoplossingen aanbieden. Onze dieptrekverpakkingsmachines en traysealers zijn in staat om dit soort recyclebare verpakkingen te maken. Maar je kunt deze materialen – door een minimale ombouw – ook op bestaande machines toepassen.’

Toch weten ze bij MULTIVAC ook dat er nog een lange weg te gaan is. Tim: ‘De sleutel voor de doelstellingen die we met elkaar willen halen, ligt voor een groot deel bij de retail. De inkooporganisaties moeten tegen onze klanten zeggen: we willen minder verpakkingsmateriaal. Het probleem is dat alternatieve verpakkingsoplossingen duurder zijn dan het “slechte” plastic. Daar zit nog steeds de crux; de inkoper wil uiteindelijk ook niet te veel betalen. En stel dat we morgen massaal overstappen op andere verpakkingen, dan hebben we de capaciteit niet om dat allemaal te recyclen. Er ligt een taak voor de overheid om deze capaciteit te verhogen, want nu scheiden we nog maar zestig procent van ons afval. De technologieën zijn er en de consument is er ook steeds meer mee bezig, maar we kunnen het nu nog niet aan. Neemt niet weg dat we met z’n allen de verantwoordelijkheid hebben om beter voor onze aarde te zorgen. MULTIVAC is daar in elk geval klaar voor.’

OntwikkelingenNieuw productGroothandelFood (groothandel)Retail (groothandel)Machines en apparatenWoerden