PIENK IS IN GEEN ENKEL OPZICHT STANDAARD

‘Wij doen niet aan targets’

Desi Mulder en Michel den Daas werkten beiden zo’n vijftien jaar bij een uitzendbureau toen ze besloten voor zichzelf te beginnen. Ze wilden het anders doen dan andere bureaus die vooral snel, gemakkelijk en zoveel mogelijk geld willen verdienen en richtten hun bedrijf Pienk op. En dat is in geen enkel opzicht een standaard uitzendbureau.

Sinds de oprichting in 2009 is Pienk gevestigd in een voormalig klooster aan de Laan van Chartroise in Utrecht. Een beetje verstopt achter de bomen en struiken, maar met een eigen parkeerterrein en een enorme tuin. Een charmante, prettige locatie. ‘Vroeger mocht hier van maandag tot en met zaterdag niet gepraat worden. Dat is gelukkig niet meer zo!’, lacht Desi. Want praten is zo’n beetje de kern van wat Pienk doet. Michel: ‘We zijn de hele dag in gesprek met kandidaten en onze opdrachtgevers. De kwaliteit van het gesprek staat bij ons voorop.’ En dat is volgens de twee echt een verschil met hoe andere partijen, met name de grotere jongens, het aanpakken. ‘Veel uitzendbureaus zijn commerciële machines waar zo snel mogelijk geld moet worden verdiend’, zegt Michel. ‘Bij Pienk doen we niet aan targets, en volgens mij zijn we daarin de enige. Het gaat ons niet om het halen van zoveel omzet of het voorstellen van zoveel kandidaten. Wij willen de beste match maken en iemand aan een baan helpen waar hij of zij de komende jaren met veel plezier in door kan. Dat is wat telt.’

STAPSGEWIJS
Desi en Michel noemen Pienk dan ook nadrukkelijk géén uitzendbureau. ‘We richten ons op de werving en selectie van office professionals, van secretarieel tot customer service, finance en marketing’, aldus Desi. ‘Het gaat dan met name over vaste banen, maar ook uitzenden en het uitzetten van freelancers komt van tijd tot tijd voor. In onze trajecten gaan we heel stapsgewijs te werk om de beste kandidaat te vinden. Eerst gaan we in gesprek met de opdrachtgever om te achterhalen wat men precies zoekt. Tijdens dat gesprek zoomen we in op de functie en brengen we in kaart welke competenties daarvoor van belang zijn. Daarna gaan we op zoek naar kandidaten. We plukken niet iemand uit een pool die “wel ok” is, zoals bij veel bureaus gedaan wordt. We hebben niet zomaar iemand op de bank zitten, we gaan echt voor díe vacature werven. Dat doen we enerzijds aan de hand van onze database en ons netwerk, maar anderzijds ook door goed vindbaar te zijn op internet. We krijgen vaak telefoontjes van kandidaten, omdat we hoog in Google staan als je zoekt op bepaalde vacatures. Wat volgt zijn de gesprekken met de kandidaten, waarna er meestal maar twee of drie overblijven die we daadwerkelijk aan de klant voorstellen. Het mooiste is als de opdrachtgever laat weten dat hij niet kan kiezen, omdat ze allebei geschikt zijn. Dan hebben wij ons werk goed gedaan.’

‘De kwaliteit van het gesprek staat bij ons voorop’

ERVAREN CONSULTANTS
De consultants die bij Pienk werken, zes in totaal, zijn onmisbaar in de hierboven beschreven trajecten. Michel legt uit: ‘Werving en selectie is geen rocket science, maar je moet wel alle stappen zorgvuldig zetten. Daarnaast is het belangrijk om goed in te schatten of iemand bij een organisatie past. Daarom zijn onze consultants – toevallig allemaal vrouw – mensen met ervaring. Geen startende hbo’ers, maar dertigers die hun vak verstaan. Ze zijn een goede sparringpartner voor zowel de organisatie als de kandidaat. Dat vereist mensenkennis, werkervaring en levenservaring. We geven ze een grote verantwoordelijkheid, maar ook veel vrijheid. Ze mogen het traject van a tot z invullen, zelf onderhandelen en tarieven bepalen. Ze hoeven overigens geen acquisitie te doen, daar wordt geen consultant gelukkig van. Wel is het zo dat ze in feite niet kunnen doorgroeien in ons bedrijf. De rol van consultant is de enige rol die we hebben. Groeien kan alleen in de breedte en diepte van de functie. Gelukkig voelt iedereen die hier werkt zich daar prettig bij.’

ANDERS
Klanten van Pienk variëren van mkb-bedrijven met enkele medewerkers tot organisaties waar duizenden mensen werken. Bepaalde organisaties zijn echter niet aan het bedrijf besteedt. ‘Gemeentes bijvoorbeeld, zijn ingewikkeld, omdat zij landelijk inkopen tegen lage tarieven. Dat kunnen wij niet doen. Ook aan aanbestedingen doen we niet mee.’ Erg vinden ze dat overigens niet. ‘We hebben tien jaar geleden een geheel eigen koers gekozen. We halen er veel plezier uit om alles net even anders te doen. Wij geven onze relaties bijvoorbeeld niet – zoals voor veel bedrijven gebruikelijk is – een cadeau met kerst, maar gaan in het voor- en najaar bij iedereen langs. Dan blijft het veel meer bij.’

‘Ondernemen is voor ons geen topsport, we hoeven ook niet te scoren. Wel krijgen we er veel energie van, omdat we het zo leuk vinden. Sinds drie jaar hebben we er een tweede bedrijf bij: Peoplez, een hr-bureau dat zich met name inzet voor kleinere bedrijven. Die hebben vaak geen hr-manager maar wel hr-issues. Wij werken met ervaren hr-professionals die een halve of hele dag bij een bedrijf zitten om de afdeling personeelszaken te ondersteunen. Het is een mooie aanvulling op Pienk en bijt elkaar totaal niet. Overall gezien willen wij maar één ding: onze kandidaten en opdrachtgevers blij en meer dan tevreden houden. Als dat lukt, zijn wij ook blij.