Rob Nap officieel nieuwe eigenaar Wiegmans Facilitaire Diensten
Op 31 juli kwam Wiegmans Facilitaire Diensten officieel in handen van Rob, nadat hij alle aandelen overnam van de oprichters van het bedrijf, Cretien en Erwin Wiegmans. ‘Eigenlijk ben ik al jaren bezig met het overnametraject, het is iets wat ik al langer wilde. Ik zie een enorme potentie in het bedrijf.’ Buiten dat is Rob er ook al vanaf jonge leeftijd werkzaam. ‘Op mijn dertiende stond ik hier al auto’s te wassen’, vertelt hij. ‘Mijn moeder werkte er als projectleider. Op mijn zestiende kreeg ik er nog wat klusjes bij en op mijn 21ste vroeg Cretien of ik in dienst wilde komen. Ik ging aan de slag als voorman. In 2008 ging Erwin Wiegmans weg en toen ben ik manager geworden. Ik ging me meer bemoeien met de uitvoering en de ontwikkelingen binnen het bedrijf. Op 1 januari 2019 werd ik mede-eigenaar, wat we onder andere deden ter voorbereiding op de overname. 31 juli 2020 heb ik alle aandelen van de werkmaatschappij Wiegmans Facilitaire Diensten overgenomen.’
Vermarkten
De overname zelf was een spannend traject, vooral voor Rob zelf. ‘Zoiets heb ik nog nooit gedaan, dus je zit met allerlei vragen. Bovendien moet je natuurlijk de nodige gegevens laten zien om het rond te krijgen. Er komt best wat bij kijken.’ Nu de overname achter de rug is, kan Rob zich richten op de continuering van het bedrijf. ‘Hoewel ik veel potentie zie in Wiegmans, is groei niet de belangrijkste ambitie. Het gaat me vooral om houden wat we al hebben. Als je ineens ongecontroleerd gaat groeien, bestaat de kans dat je je trouwe klanten kwijtraakt. Ik richt me meer op strategische groei; zorgen dat loyale klanten blijven en dat we breder uitdragen waar we voor staan: persoonlijk contact, een eerlijke prijs, reële werktijden en reële productienormen.’ Rob zal zich ook richten op een stukje vermarkting. ‘Tot op heden hebben we nooit veel aan marketing gedaan omdat we, zoals gezegd, kunnen bouwen op een vaste klantenkring in onze regio. Ik wil wat meer doen aan onze naamsbekendheid. We hebben onder andere een nieuwe website, doen meer aan online marketing en krijgen nieuwe borden bij het pand. De markt van de schoonmaak gaat verder dan alleen Woerden: alle gebouwen die je ziet, moeten aan het einde van de rit toch schoongemaakt worden. Waarom zouden we met de service die we leveren, niet ook in Utrecht of Amsterdam groter kunnen worden? De markt van de schoonmaak is gigantisch, dichtbij huis én verder weg.’