fbpx
Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Max Brandt

Rob Nap officieel nieuwe eigenaar Wiegmans Facilitaire Diensten

2020 is voor velen een turbulent jaar geweest. Dat geldt ook voor Rob Nap, al is het vooral in positieve zin. Halverwege dit jaar nam hij alle aandelen over van Wiegmans Facilitaire Diensten, het bedrijf waar hij al achttien jaar werkt en al een paar maanden mede-eigenaar van was. ‘Ik zie nog zóveel potentie voor Wiegmans.’

‘Ik ga continueren waar we mee bezig waren’

Op 31 juli kwam Wiegmans Facilitaire Diensten officieel in handen van Rob, nadat hij alle aandelen overnam van de oprichters van het bedrijf, Cretien en Erwin Wiegmans. ‘Eigenlijk ben ik al jaren bezig met het overnametraject, het is iets wat ik al langer wilde. Ik zie een enorme potentie in het bedrijf.’ Buiten dat is Rob er ook al vanaf jonge leeftijd werkzaam. ‘Op mijn dertiende stond ik hier al auto’s te wassen’, vertelt hij. ‘Mijn moeder werkte er als projectleider. Op mijn zestiende kreeg ik er nog wat klusjes bij en op mijn 21ste vroeg Cretien of ik in dienst wilde komen. Ik ging aan de slag als voorman. In 2008 ging Erwin Wiegmans weg en toen ben ik manager geworden. Ik ging me meer bemoeien met de uitvoering en de ontwikkelingen binnen het bedrijf. Op 1 januari 2019 werd ik mede-eigenaar, wat we onder andere deden ter voorbereiding op de overname. 31 juli 2020 heb ik alle aandelen van de werkmaatschappij Wiegmans Facilitaire Diensten overgenomen.’

Vermarkten
De overname zelf was een spannend traject, vooral voor Rob zelf. ‘Zoiets heb ik nog nooit gedaan, dus je zit met allerlei vragen. Bovendien moet je natuurlijk de nodige gegevens laten zien om het rond te krijgen. Er komt best wat bij kijken.’ Nu de overname achter de rug is, kan Rob zich richten op de continuering van het bedrijf. ‘Hoewel ik veel potentie zie in Wiegmans, is groei niet de belangrijkste ambitie. Het gaat me vooral om houden wat we al hebben. Als je ineens ongecontroleerd gaat groeien, bestaat de kans dat je je trouwe klanten kwijtraakt. Ik richt me meer op strategische groei; zorgen dat loyale klanten blijven en dat we breder uitdragen waar we voor staan: persoonlijk contact, een eerlijke prijs, reële werktijden en reële productienormen.’ Rob zal zich ook richten op een stukje vermarkting. ‘Tot op heden hebben we nooit veel aan marketing gedaan omdat we, zoals gezegd, kunnen bouwen op een vaste klantenkring in onze regio. Ik wil wat meer doen aan onze naamsbekendheid. We hebben onder andere een nieuwe website, doen meer aan online marketing en krijgen nieuwe borden bij het pand. De markt van de schoonmaak gaat verder dan alleen Woerden: alle gebouwen die je ziet, moeten aan het einde van de rit toch schoongemaakt worden. Waarom zouden we met de service die we leveren, niet ook in Utrecht of Amsterdam groter kunnen worden? De markt van de schoonmaak is gigantisch, dichtbij huis én verder weg.’

‘Juist door dat persoonlijke contact kunnen we de verwachtingen van onze klanten waarmaken’
Persoonlijk contact is en blijft absoluut de belangrijkste kernwaarde bij Wiegmans. ‘Persoonlijk contact zit hem voor ons in het kennen van onze klanten en transparant zijn. We leveren wat er is afgesproken. Het gaat bij veel schoonmaakbedrijven – ook al maken ze dat bureau nog zo goed schoon – mis op de communicatie. Daarom hamer ik daar intern ook constant op. Onze projectleiders komen regelmatig op informele basis langs om te kijken hoe het ervoor staat en om desnoods zelf mee te helpen. Juist door dat persoonlijke contact kunnen we de verwachtingen van onze klanten waarmaken. Het is niet zo dat er bij ons nooit is misgaat, maar we staan dezelfde dag nog op de stoep om het op te lossen. Ook als een klant ons belt dat – bij wijze van – de koning vanavond onverwachts op bezoek komt, dan zijn wij er snel. We hebben twaalf bussen rijden die dagelijks eenmalig werk doen. Bij andere schoonmaakbedrijven wordt dat nog wel eens uitbesteed, waardoor de reactietijd op calamiteiten vaak langzamer is. We merken dat klanten die snelheid en persoonlijke benadering prettig vinden; we hebben een heel laag verloop.’ Ook tijdens deze coronatijden probeert Rob in nauw contact met zijn klanten te blijven staan. ‘Dit is een tijd om elkaar een beetje te helpen. Wij werken veel in gebouwen die nu zo goed als dicht zijn – denk aan de horeca en evenementenlocaties. Voor de horeca crediteren we honderd procent of we zorgen dat onze mensen die op zulke locaties werken, ergens anders aan de slag kunnen. Dan geef je je klanten ook lucht. Ons apparaat aan de achterkant blijft staan, zodat we straks weer meteen aan de slag kunnen zodra ze opengaan. Zo proberen wij er voor onze relaties te zijn; we groeien mee als zij groeien, maar zijn ook flexibel en creatief als er afgeschaald moet worden.’
Rob heeft na een roerige periode zin in de toekomst. ‘De laatste jaren hebben we veel gezaaid en het oogsten begint nu zijn vruchten af te werpen. Verder wil ik dat zo min mogelijk mensen merken dat ik het heb overgenomen. Personeel en klanten mógen het eigenlijk niet merken. We willen vooral continueren en doorgroeien door bekender te worden bij het publiek dat ons nog niet kent. Ik wil gewoon de beste zijn.’

OntwikkelingenDienstverleningFacilitaire dienstverleningUtrechtWoerden