SAMEN DE HOOGSTE SCORE HALEN

Het doel van jeu de boules is om de boule zo dicht mogelijk bij het but te werpen. Het team dat als eerste dertien punten haalt, wint de pot (bron: Wikipedia). Laat dat nu net datgene zijn wat BHG (Brothers Horeca Groep) en ING proberen te doen: samen het maximale bereiken. De bank ondersteunde BHG onder andere bij de uitrol van haar nieuwste concept: JEU in Utrecht.

De broers Marco en Rob Peek van BHG zijn geen doorsnee ondernemers. Ze hebben in de afgelopen jaren maar liefst vijftien horecabedrijven opgezet, waaronder Down Under in Nieuwegein, restaurant Zuiver in Utrecht, Studio A12 in Bunnik en The Basket in Utrecht en Amsterdam. Stuk voor stuk unieke concepten waarmee een brede doelgroep wordt bediend. Het nieuwste paradepaardje is JEU: een zeer ruim opgezet etablissement met bar en keuken én voorzien van elf jeu de boules banen. Het ligt tegen het centrum van Utrecht aangeplakt en is het nieuwste paradepaardje van BHG. De broers vonden voor de uitrol ondersteuning bij ING, met name in de persoon van Patrick van Jaarsveld, Senior Adviseur Zakelijk bij ING. ‘Voor ons draait in de keuze van een bank alles om een goede relatie’, zegt Marco. ‘Ik kende Patrick al via zijn vorige werkgever en op een gegeven moment belde hij ons met het voorstel om bij te praten onder het genot van een bak koffie. Hij wilde samen sparren en voorleggen wat ING voor ons kon betekenen. Als BHG hebben we sinds vorig jaar nadrukkelijk ingezet op groei. Dat kan deels uit eigen middelen, maar daar heb je ook ondersteuning bij nodig. Zo zijn we in gesprek geraakt. Patrick en zijn collega’s gaven een bepaald laagdrempelig gevoel dat ons aansprak. Niet te ingewikkeld en met voldoende ruimte voor ons om gewoon lekker te kunnen ondernemen. Dat past bij ons.’

Concepten
‘We willen ons niet bemoeien met de exploitatie’, legt Patrick uit. ‘Dat is iets waar Marco en Rob goed in zijn en een bewezen trackrecord in hebben. Het gaat ons erom vertrouwen uit te spreken in de ondernemers en hen te ondersteunen in hun ambities. Dat moet wel simpel en laagdrempelig blijven. Als Rob en Marco in vestigingen willen uitbreiden, dan willen wij dat graag ondersteunen.’ In de ondernemingsstrategie van BHG ligt de focus inmiddels expliciet op het creëren van concepten. Patrick: ‘Bij ING staan we achter de visie van deze ondernemers dat het bouwen van concepten de toekomst is en daar kansen liggen voor een goed verdienmodel.’ Marco vult aan: ‘We hebben ingezien dat als we wilden groeien, we in concepten moesten gaan denken. Op die manier is iets makkelijker uit te rollen, ook naar andere steden. Meneer Smakers, dat we hebben overgenomen, heeft momenteel vier vestigingen in Utrecht en breidt in het najaar uit naar Arnhem, JEU gaat daar dit jaar naar toe en restaurant Zuiver krijgt dit jaar een tweede locatie in Leusden.’ Het idee voor JEU kwam tijdens een rondreis door Scandinavië. ‘We waren daar eigenlijk om andere concepten te bekijken, maar kwamen bij toeval bij een jeu des boules bar terecht. Daar hebben we ons eigen sausje overheen gegoten om het vervolgens hier in Nederland op te zetten.’

‘Als de relatie open en makkelijk is, dan deel je ook alles met elkaar’

Breed aanbod
Met de uitbreidingen naar Arnhem en Leusden groeit BHG door en heeft het de ambitie om medio 2020 in totaal twintig vestigingen te exploiteren. Dat is volgens Patrick een mooie ontwikkeling. ‘BHG heeft het voor elkaar gekregen om een horeca-aanbod te creëren met voor ieder wat wils. Van een pannenkoekenhuis in Driebergen tot Bistro HFSLG in Bosch en Duin. Ook voor feesten en partijen is bij hen alles mogelijk. Je kunt een bruiloftsfeest met een klein budget geven, maar ook kasteel Cammingha in Bunnik afhuren. Door dit ruime aanbod zijn Marco en Rob minder afhankelijk van economische schommelingen en de portemonnee van de doelgroep. Doordat ze zoveel mogelijkheden te bieden hebben, hoeven ze nauwelijks nee te verkopen.’ ‘Het klopt wat Patrick zegt’, aldus Marco. ‘Je kunt met twee personen bij ons komen eten, maar groepen van vierduizend mensen of meer zijn ook welkom. We kunnen ook nog steeds snel schakelen. Laatst kregen we op donderdagochtend een aanvraag binnen voor 1.200 man in Down Under en dat hebben we op vrijdag uitgevoerd. We zorgen altijd dat het lukt.’

Relatie
Tijdens het gesprek valt op dat Patrick en Marco (zijn broer Rob kon er vandaag niet bij zijn) goed met elkaar overweg kunnen. ‘Zoals ik eerder al zei is de relatie met elkaar essentieel’, aldus Marco. ‘Als de relatie open en makkelijk is, dan deel je ook alles met elkaar. Wij hebben geen geheimen voor ING en andersom. Dan krijg je een goed werkbare situatie. Patrick: ‘Ik vind het mooi om te zien hoe Marco en Rob vertrouwen hebben in hun mensen. Ze hebben een ervaren team dat korte lijnen hanteert. Dat is ook prettig voor ons: wij doen het strategische voorwerk, terwijl gespecialiseerde betrokkenen vanuit zowel BHG als ING de werkzaamheden verder monitoren. Op die manier komen we er altijd samen uit. Het is een partnership waar beide partijen baat bij hebben en vertrouwen in elkaar hebben uitgesproken. Ons teamuitje organiseren we straks bij JEU.’