fbpx
Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Max Brandt

‘Samen met ondernemers onze stad laten floreren'

De kans is groot dat er bij het horen van de naam Sparkles uit Zeist niet direct een belletje gaat rinkelen. Toch werken er ruim negentig mensen binnen het jubilerende bedrijf. Het merk Sparkles staat echter nooit op de voorgrond, want de verschillende labels voor (wens)kaarten die onder Sparkles vallen stelen de show. Na tien jaar wordt het echter tijd dat ook Sparkles zelf eens in de spotlight wordt gezet, vindt medeoprichter Sietze van der Wal. 

Al ruim tien jaar zet Stichting Citymarketing Regio Amersfoort zich in voor een regio waarin het fijn wonen, werken, recreëren en verblijven is. Met haar campagne Amersfoort Business heeft ze ook ondernemers veel te bieden. Wat precies? Daarover gingen directeur Dennis Sille, accountmanager Mathilde van der Sanden van het Amersfoort Business Team en de Amersfoortse ondernemer Maarten Flikkema met elkaar in gesprek. 

Even voorstellen. Dennis voert Citymarketing Amersfoort sinds de start van de organisatie aan en heeft sindsdien met zijn team mooie successen geboekt. Mathilde en haar collega’s van het Amersfoort Business Team staan ondernemers die zich in Amersfoort gevestigd hebben of willen vestigen met raad en daad bij. Maarten is zelfstandig ondernemer; met zijn bedrijf Flikkema Innovation Management & Consultancy (FIMC) ondersteunt hij bedrijven, instituten en universiteiten bij innovatietrajecten. Daarnaast is hij fractievoorzitter van VVD Amersfoort. Dennis trapt het gesprek af. ‘Maarten vroeg mij: wat heeft de gemiddelde ondernemer aan Citymarketing? En hoe zorgen wij ervoor dat we die ondernemer bereiken? Vond ik een mooie aanleiding om daarover in gesprek te gaan.’

Wat is de uitdaging van Citymarketing met het oog op het bedrijfsleven?
Dennis: ‘Wij willen de stad zo fijn mogelijk maken en houden voor inwoners, dat is waarom we citymarketing bedrijven. Dat geldt ook voor ondernemers en hun werknemers. Daar hoort een gezonde woon-werkbalans bij, met voldoende carrièreperspectief binnen de regio. Zeker ook voor praktisch opgeleide mensen. Ondernemers hebben niet alleen behoefte aan denkers, maar zeker ook aan doeners. Wij willen talent en innovatie in de regio, op alle niveaus, vasthouden dan wel aantrekken.’

‘Dat is de kracht van Citymarketing: mooie voorbeelden eruit plukken en zorgen dat ook andere ondernemers daarvan kunnen profiteren’

Welke waarde heeft Citymarketing voor ondernemers?
Mathilde: ‘Wij verbinden ondernemers, wijzen ze via amersfoortbusiness.nl op alle zakelijke netwerken en faciliteren ontmoetingen. Wij beschikken over kanalen waarmee we onze doelgroep snel kunnen enthousiasmeren en activeren, bijvoorbeeld om mee te denken over ontwikkelingen in de regio. Op LinkedIn hebben we enorm veel exposure met onze berichten, de Amersfoort Business-pagina telt ruim zesduizend leden. Onze nieuwsbrief wordt heel goed gelezen. Daarin delen we nieuws uit – en voor het bedrijfsleven. Als ondernemers iets te vieren hebben of iets innovatiefs willen presenteren, dan delen wij dat graag.’ Maarten: ‘Kijk, dat vind ik interessant. Door regionale innovaties te promoten zet je Amersfoort op de kaart. Ook ik vind dat hartstikke gaaf om te delen, want zo kun je elkaar versterken. Dat is de kracht van Citymarketing: pluk mooie voorbeelden eruit en zorg dat ook andere ondernemers daarvan kunnen profiteren. Jullie doen jullie stinkende best, maar ik zie vooral nieuws over grote bedrijven naar buiten komen. Er liggen kansen om ook de kleinere ondernemer meer te laten zien.’ Mathilde: ‘Goed dat je dat signaal afgeeft. Soms is het zoeken hoe je iedereen kunt bereiken. We hebben een open houding. Heb je een zakelijke vraag, een probleem? Kom naar ons. Zo hebben we in coronatijd veel ondernemers in nood weer op weg geholpen.’

Hoe brengen jullie ondernemers samen?
Van der Sanden: ‘We organiseren het Amersfoort Business-event voor in de regio Amersfoort gevestigde ondernemers. Zo kunnen nieuwe en al gevestigde ondernemers elkaar ontmoeten, klein of groot. Voor ondernemers die zich nieuw in Amersfoort vestigen faciliteren we een rodelopermoment, zodat het hele bedrijf zich direct welkom voelt in Amersfoort. Ook organiseren we twee keer per jaar Ambassadeurs-bijeenkomsten. Dat zijn ontbijtsessies voor geselecteerde bedrijven, klein en groot, die in Amersfoort gevestigd zijn, daar trots op zijn en de stad op de kaart willen zetten. Zulke ambassadeurs koesteren wij, want we hebben elkaar nodig.’ Dennis: ‘Ondernemers die hiernaartoe verhuizen zeggen: we zijn in een warm bad terechtgekomen. Je proeft de menselijke maat van deze netwerkstad. Een leuk voorbeeld van bedrijven die elkaar opzoeken met ons als facilitator is de geosector. Die is relatief sterk vertegenwoordigd in Amersfoort, niet toevallig het geografische middelpunt van Nederland. Ze kwamen bij ons: kunnen we ons als geo-middelpunt profileren? Fantastisch, werken we graag aan mee. De energie zit bij de bedrijven, wij organiseren de events, waarbij andere ondernemers uit die branche worden uitgenodigd. Zo laten we samen zien: het gebeurt in Amersfoort als het om geo-bedrijvigheid gaat, ook wel Earth Valley genoemd.’  

Mathilde: ‘Ik ben van de tegeltjes: alleen ga je sneller, samen kom je verder. Geldt ook voor de werklocaties in Amersfoort, van de Wieken-Vinkenhoef tot Isselt. Als je elkaar kent en opzoekt, wordt iedereen daar beter van. Dat faciliteren wij graag.’ Dennis: ‘Vanuit die netwerkrelaties kunnen we heel Europa bereiken. Als ambassadeurs hun branchevereniging erop attenderen: Amersfoort is een leuke stad om de volgende jaarvergadering te houden, dan geven we de economie hier een boost. En goed voorbeeld doet volgen.’ Maarten: ‘Ik weet nog dat we een vergadering moesten houden met de grootste Europese scheepsbouwers. Ik zei: waarom niet in Amersfoort? Kwamen ze hier 2,5 dag, dat is fantastisch goed gegaan. De kracht van Amersfoort is ook: vanuit Schiphol ben je net zo snel hier als in Amsterdam. Ze waren erg onder de indruk van die bereikbaarheid en de historische binnenstad.’

Waarom zouden gemeente en bedrijfsleven investeren in Citymarketing?
Maarten: ‘Omdat het goed is inzichtelijk te krijgen hoe ondernemers elkaar kunnen versterken in Amersfoort. En omdat we samen kleur kunnen geven aan Amersfoort. De regio heeft niet echt een werkprofiel, geen sector die er bovenuit springt. Dat brede spectrum kan ook je profiel zijn. Laten we dat dan gebruiken. Alles wat je zoekt, kun je halen in het Amersfoortse netwerk. Daarnaast: door bedrijvigheid naar Amersfoort te halen creëert Citymarketing regionale werkgelegenheid. Daardoor hoeven mensen niet elders te werken. Dat gebeurt nu nog te veel, met verkeersproblematiek tot gevolg.’ Dennis: ‘We koppelen het bedrijfsleven net zo goed aan onderwijs als aan het culturele veld. Net wat de behoefte is. Dat is ook goed voor onze inwoners. Dat is het mooiste: samen onze stad laten floreren.’

Wat kan een ondernemer doen voor Citymarketing?
Sille: ‘Wij zijn een kleine organisatie met een relatief klein budget. De kracht van ons beleid is dat we het met heel veel partijen doen. Samen dragen we uit dat het hier fijn wonen, werken en recreëren is. De eerste concrete actie die je als ondernemer kunt uitvoeren is ons bellen om te kijken wat je kunt bijdragen. Dat kan plat zijn, promotiestickers op je bedrijfswagen, maar we kunnen je ook in contact brengen met een praktijkbureau van een opleiding of culturele instelling, als je de krachten wil bundelen. Wij kennen de weg. Ons werk zit er overigens nog lang niet op. Nog veel te vaak zijn Nederlanders verrast door de mooie binnenstad, maar ook gebieden als de
Wagenwerkplaats en de Kop van Isselt, waar veel dynamiek is, én de centrale ligging. Dus we hebben met elkaar nog een wereld te winnen.’

‘Wij verbinden ondernemers, wijzen ze op alle zakelijke netwerken en faciliteren ontmoetingen’
InterviewOntwikkelingenCommunicatie & MediaMarketingEemvallei