fbpx
Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Max Brandt

Schitterende combinatie van kennis, kunde en beleving

‘Bij ons heeft een aankoop vaak te maken met emotie’

Bij Rikkoert Juweliers blinkt de liefde voor het vak je tegemoet. Met twee filialen in Schoonhoven en Lekkerkerk voert het familiebedrijf de grootste juwelierscollectie van Nederland, met sieraden, horloges, zilveren (gebruiks)voorwerpen en klokken. ‘Ieder product heeft een eigen presentatie binnen een passende omgeving’, aldus eigenaar Ab Rikkoert.

Na een grote verbouwing en uitbreiding van het
Silverhuys in 2019, hebben jullie zo’n twee jaar geleden een grote re-styling van het juweliershuys achter de rug. Hoe bevalt deze?

Ab: ‘We zijn erg blij met de eigentijdse uitstraling die de winkel heeft gekregen. Met de nieuwe inrichting volgen we de hedendaagse trends en hebben we de juiste presentatie weten te creëren voor de artikelen. De display presentaties voor de vitrines zijn op maat gemaakt door een gespecialiseerde firma in Duitsland. Er is eenheid en rust en er zijn klanten die een hele tijd lekker rondkijken. De presentatie moet uiteindelijk resulteren in extra verkoop en dat is gelukt.’ We lopen langs de vitrines met exclusieve horlogemerken. ‘Hier kan men in alle rust een exemplaar bekijken en geven we vakkundig advies. Op de website kun je de hele collectie terug vinden en alle horloges zijn ook op voorraad.’

In eigen huis worden speciale (uurwerk)reparaties uitgevoerd en werken zilver- en goudsmeden aan sieraden en zilveren voorwerpen. Denk aan trouwringen en het omwerken hiervan naar een nieuw sieraad met bestaand en eventueel nieuw materiaal. Ook ontwerpen zij grotere objecten. Ab: ‘Zo maakten we een zilveren Friese doorloper voor de meest sportieve schaatser van de Elfstedentocht. Nadat het sein ‘It Giet Oan’ werd gegeven, lukte het ons deze in één dag te leveren! Koning Willem Alexander kreeg hem uitgereikt.’

De collectie is indrukwekkend groot. Hoe maken jullie de klant wegwijs in het aanbod?

‘Wanneer mensen binnen stappen, zoeken we naar een aanknopingspunt. Door vragen te stellen weten wij al snel in welke hoek we moeten zijn.’ In het pand helpt de routing. Van zilveren sieraden en (kraam)cadeaus naar vintage en modemerk- en trendartikelen. ‘Met onze kennis van het aanbod en de mogelijkheden voelen we goed aan wat bij hen past.’

‘Een bijzonder cadeau voor elke gelegenheid’

Naast de winkel is er ook een online webshop. Wat merken jullie hiervan?

Ab: ‘De traffic van de webshop naar de winkel is groot. Mensen oriënteren zich vaak op internet en kunnen bij ons online artikelen reserveren. Dankzij het logistieke pad en de twee collecties zijn deze één dag later in de gekozen winkel aanwezig. Zonder koopverplichting uiteraard.’ Het online verkoopkanaal is een extra afdeling waar dagelijks zes mensen mee bezig zijn. De fotografie wordt zelf gedaan en de specifieke artikelinformatie luistert nauw. ‘Het is een vak apart. Onze zoon Herjan en dochter Carlein hebben dit goed in de vingers’, zegt hij trots.   

Welke maatschappelijke trends zien jullie, die van invloed zijn op de collectie?

‘Op het gebied van duurzaamheid zien we veel hergebruik van sieraden. Denk hierbij aan het polijsten en controleren van sluitingen en steenzettingen. Door ons werk krijgen vintage sieraden een nieuwe kwaliteit met een lage druk op het milieu. Het sieraad is er al en wij kijken wat we ermee kunnen zodat het weer bij iemand terecht komt die er blij mee is. Na corona heeft het gebruik van een Smartwatch een grote vlucht genomen. Mensen willen graag hun sport-, beweeg-, en slaapprestaties zien en hoe het lichaam daarop reageert. Wij verkopen onder andere alle versies van de Garmin Smartwatch, waaronder de Marc-serie en de nieuwste Fenix 8. Bij dit horloge is de oplaadcapaciteit met een periode van twee weken tot een maand veel groter. Het saffier glas is helder en heeft hardheid 9. Het enige hardere materiaal is diamant. Er is zelfs een versie waarin GPS-fietsroutes en alle golfbanen ter wereld staan.’ 

Jullie doen ook veel voor de zakelijke markt. Wat zijn daar de nieuwste ontwikkelingen?

‘Hier zien we veel vraag naar decoratieve items die het goed doen in een zakelijke omgeving. We bieden een bijzonder cadeau voor elke gelegenheid. Denk aan twaalf soorten champagnekoelers, contrabarometers, gepersonaliseerde horloges en de unieke klokken van Qlocktwo. Mooi bij deze geschenken is dat men een boodschap kwijt kan op hetgeen je weggeeft. Hiervoor is kennis over het materiaal nodig en inzicht in de mogelijkheden. In onze werkplaats doen we klassiek handgraveerwerk en gebruiken we de nieuwste lasertechniek die tot op de tiende millimeter nauwkeurig werkt. We kunnen veel, in korte tijd.’

Tot slot: Wat is er bijzonder aan Rikkoert en aan jullie vak?

‘Dat is dan toch wel dat alles uniek is. Elke klant, elke vraag en aankoop. Geen stuk is hetzelfde. Je leert permanent in materialen en technieken. We maken een gezamenlijk feestje van elk moment dat een klant het eindresultaat ontvangt. Van het advies tot aan de verpakking. En dat al zes generaties lang!’ 

 

www.rikkoert.nl

OntwikkelingenGroothandelRetail (groothandel)Lopikerwaard