SOLARPROF ZET STAP
NAAR SCHAALVERGROTING
MET VERHUIZING

‘Het nieuwe pand biedt ons de mogelijkheid om efficiënter te werken’

Solarprof in Woerden groeit uit zijn jasje. Het zonnestroombedrijf van Ignace Boreel heeft meer ruimte nodig en vond dat een paar deuren verderop. ‘We kunnen onze serviceverlening nu nog scherper neerzetten.’

Solarprof is verhuisd naar het pand waar Groenendijk Bedrijfskleding in zat, vooraan de Golf van Biskaje in Woerden, vlak achter McDonalds. ‘De reden voor de verhuizing is onze groei’, aldus Ignace. ‘We hebben simpelweg meer ruimte nodig, omdat we elk jaar duizenden panelen meer verwerken. Over de locatie ben ik zeer tevreden; het ligt vlak aan de snelweg waardoor onze monteurs het makkelijk kunnen aanrijden. In het nieuwe pand hebben we de ruimte waar ik naar zocht: 160 vierkante meter kantoor en 500 vierkante meter opslag. Er zit een mooie serre aan het kantoor waardoor de vijf commerciële binnendienstmedewerkers veel licht en een fijne werkplek hebben. Maar de opslag is het belangrijkste. We kunnen nu veel meer materiaal kwijt, waardoor het overzichtelijker wordt en we grotere voorraden van panelen en omvormers kunnen houden in deze grillige solar markt, waar vaak lang niet alles te krijgen is. Onlangs ben ik nog met twee werknemers op bezoek geweest bij een fabrikant in Slovenië om direct zaken te doen en contracten voor de volgende twaalf maanden vast te leggen.’

Service
Efficiënt kunnen werken is belangrijk in de dynamische zonnestroombranche. Ignace: ‘Je merkt dat deze markt zich aan het uitkristalliseren is. Je krijgt nichepartijen die een specifieke oplossing bieden en altijd wel zullen bestaan. Daarnaast heb je de “huisinstallateurs” die zonne-energie erbij doen, de relatief kleine partijen. De rest gaat allemaal naar grote partijen die ook alle dienstverlening rondom het installeren van panelen aanbieden. Daar moeten wij ook naar toe, want ik denk dat het de toekomst is. Met een niche kun je geen continuïteit opbouwen, omdat je niet weet welke techniek overheersend gaat worden in de toekomst. Service kun je altijd blijven uitbouwen.’ Ongeveer twaalf jaar geleden zette Ignace de eerste stappen in de zonnepanelenmarkt. ‘Ik was toen bezig met de bouw van mijn eigen huis en de aannemer stelde voor dat ik ook zelf energie kon opwekken door middel van zonnestroom. Dat leek me wel stoer, dus ik heb me er volledig in verdiept. Zes jaar geleden heb ik er mijn business van gemaakt en ontstond Solarprof.’

‘Service kun je altijd
blijven uitbouwen’

Doelgroepen
Vanaf het begin af aan lopen de zaken goed. ‘Je ziet dat er steeds weer een andere doelgroep ontstaat. Eerst waren het alleen nog de “geitenwollen sokken types” die panelen lieten leggen, vooral met de gedachte om daarmee de wereld beter te maken. Daarna werd het gedachtegoed rondom zonnestroom rationeler; er werd meer naar het rendement gekeken, met name door ouderen. Momenteel heerst een emotionele tendens; men ziet beelden van verzakte huizen in Groningen, hitterecords in Australië en extreem warme zomers in Nederland. Iedereen heeft door dat er iets gaande is en dat de urgentie van energiebesparende middelen groter wordt. Bovendien worden zonnepanelen goedkoper, waardoor het ook voor starters op de woningmarkt en het mkb aantrekkelijker wordt om een zonnestroomsysteem aan te schaffen.’

Efficientie
Ignace bedient voornamelijk de particuliere en klein zakelijke markt. ‘We krijgen bijvoorbeeld ook steeds meer aanvragen van boeren, die weer durven te investeren. Industriële daken doen we ook graag – wij vragen de subsidies aan etc. – maar projecten met meer dan tweeduizend panelen of open veld opstellingen laten we over aan anderen. We willen de beste zijn in de particuliere en klein zakelijke markt.’ Goed zijn in wat je doet is volgens Ignace niet moeilijk. ‘Eigenlijk is alle handel hetzelfde. Ik ben nu 53 en het grootste deel van mijn werkende leven ben ik zelfstandig ondernemer. Je leert dan vanzelf de kneepjes van het vak; op de juiste manier inkopen, goede producten herkennen, de juiste mensen aannemen en organiseren. Je maakt steeds minder fouten en gaat efficiënter te werk. De marges in de zonnestroombranche zijn krap. Ik denk dat de meeste bedrijven ongeveer voor dezelfde prijs inkopen en ik kan mijn verkoopprijs ook niet bepalen, want de klant gaat gewoon naar iemand anders als die goedkoper is. Daarom moet je het stuk daartussen zo efficiënt mogelijk doen. Dan houd je meer contributie over voor nieuwe investeringen, die zeker nodig zullen zijn in deze markt. We doen dat al goed; we zijn met vijf man en de rest is allemaal productie of geautomatiseerd. Onze bedrijfsvoering is heel lean en mean.’

Doelstellingen
Na de verhuizing is dat allemaal nog scherper neergezet. ‘Het nieuwe pand biedt ons de mogelijkheid om onze belangrijkste doelstellingen – continuïteit, winst en duurzaamheid – nog nadrukkelijker na te streven. Uiteraard komen er zonnepanelen op het dak, maar we installeren ook een batterij en een opslagsysteem. Dat laatste is een nieuw marktsegment dat belangrijker wordt; we krijgen in Nederland steeds meer woningen waarin de energie volledig geïntegreerd is. Op deze manier kunnen we ermee experimenteren zonder het direct op grote schaal in te zetten. In de toekomst zal zonnestroom steeds meer worden geregeld via een homemanager, eventueel gecombineerd met domotica. Ik heb er daarom ook vertrouwen in dat iedereen hier tot zijn pensioen werk heeft. Maar je moet het wel goed doen, op tijd verder ontwikkelen en je kennis goed bijhouden. Wij hebben de ervaring en kennis in huis. In de strakke aanpak zit onze toegevoegde waarde.’