STERK IN BIJZONDERE EYECATCHERS

‘Wij spelen niet op safe

Bij Bloembinderij de Kaardebol uit Schoonhoven lopen klanten de winkel uit met een echte eyecatcher voor op tafel. Ook bij bedrijven komen eigenaren Vincent en Nanneke Baars over de vloer om de warme en bonte sfeer uit hun winkel naar kantoor te brengen. Zij willen in OnderNamen vertellen waar ze voor staan: mensen iets bijzonders laten zien met mooie bloemen en planten.

Lopend door de bloemenwinkel van Vincent en Nanneke in het centrum van Schoonhoven is te zien dat hier wordt nagedacht over elke object en iedere bloem die er te zien is. De inrichting is zorgvuldig gekozen en straalt een chique, maar bonte stijl uit. “Wat een mooie winkel”, roepen bezoekers spontaan als ze hier binnenstappen. ‘Dit gebeurt dagelijks’, begint Nanneke lachend. ‘En het is het mooiste compliment wat je kunt krijgen.’ Het echtpaar begon in 1992 met de bloemenzaak in een klein pandje aan de Lange Weistraat. ‘Om te starten was dat winkeltje perfect, maar we groeiden er al heel snel uit.’ Vincent vult aan: ‘We konden daar ook niet kwijt wat we wilden laten zien. Omdat op een gegeven moment de mensen buiten in de rij stonden te wachten, besloten we na twee jaar om naar een pand aan de Haven te verhuizen. Daar zitten we vandaag de dag nog steeds.’

Veel kleur
De Kaardebol is in de loop der jaren flink uitgebreid. Zo is de winkel vorig jaar nog voorzien van een nieuwe ingang en nieuwe verlichting. De zaak staat vol met bloemen, planten en alles wat nodig is om deze in hun volste recht ten toon te stellen. ‘Wij zijn écht een bloemenwinkel. Bij ons vind je geen sierraden, tassen of andere tierelantijnen.’ Deze ontwikkeling in assortiment zien zij wel bij andere bloemenwinkels. ‘Wij blijven liever dichtbij onszelf’, aldus Nanneke. Vincent: ‘Ons doel is om mensen iets bijzonders te laten zien met mooie bloemen en planten. Daarbij houden we heel erg van veel kleur en bonte boeketten. Wij spelen niet op safe; het mag best gewaagd. Het is dan ook niet voor niets dat wij ons richten op de klanten die écht iets bijzonders in huis of kantoor willen, met grote boeketten en lange stelen.’

‘Ons doel is om mensen iets bijzonders te laten zien met mooie bloemen en planten’

Totaalplaatje
De inrichting van hun winkel is tevens hun visitekaartje. Nanneke: ‘We willen laten zien wat we kunnen. De sfeer en beleving uit de winkel brengen we graag bij de mensen thuis of op kantoor. We komen langs voor advies en richten bijvoorbeeld een vensterbank mooi in of plaatsen een bijzondere pot. Daar zijn we heel servicegericht in.’ Vincent: ‘Het zijn onze eyecatchers die we neerzetten.’ Om te zorgen dat hun boeketten het best tot hun recht komen, geven ze niet zelden ook een passende vaas erbij in bruikleen. ‘Dan weet ik tenminste zeker dat de bloemen juist afgesneden zijn, het mooist gepresenteerd worden en zo lang mogelijk staan. We bieden zo wel het totaalplaatje, omdat we meedenken en ons persoonlijk betrokken voelen bij onze klanten en hun producten.’ Dat hun service gewaardeerd wordt, blijkt uit de langdurige vaste relaties die ze hebben opgebouwd. ‘Er zitten bedrijven bij waar we al tien jaar elke keer een blikvanger neer mogen zetten.’

Speciale bloemen
Vincent en Nanneke gaan kortom voor kwaliteit en originaliteit. Daar werken zij hard aan door onder andere drie tot vier keer per week naar Aalsmeer te rijden. Nanneke: ‘Via internet kun je ook bloemen bestellen, maar bij de veiling en groothandel zien, ruiken en voelen wij de bloemen echt zelf. En we zoeken ze zelf uit. Dan pik je wel net die bijzondere soort eruit.’ Het levert ze ook goede connecties met leveranciers op. ‘Zij zetten de specialere bloemen voor ons opzij’, zegt Vincent. ‘Dat draagt ook bij aan de kracht van onze winkel. Wij kunnen altijd aan die ene exotische bloem komen.’

Kerst
Naast de boeketten en bloemstukken, zijn ze sterk in speciale gelegenheden zoals het aankleden van bruiloften en evenementen, maar ook Kerst valt daaronder; een belangrijke periode voor de winkel. Half oktober ondergaat de winkel een metamorfose, maar Vincent en Nanneke zijn het hele jaar door bezig met de gezelligste periode van het jaar. Vincent: ‘In januari bezoek ik diverse kerstbeurzen in Parijs en Frankfurt voor inspiratie en om inkopen te doen.’ Zorgvuldig worden bijzondere accessoires en ornamenten uitgezocht. ‘Onze klanten weten dat. Zij komen voor een buitengewoon kerststuk of die ene speciale kerstbal die nergens anders te koop is. Zo hadden wij vorig jaar een piek in de vorm van een ei waar los weer allemaal vogeltjes uitkwamen. We bieden onze producten en expertise ook aan bedrijven. We kleden bijvoorbeeld kerstborrels aan of zetten een mooi kerststuk op de balie. Wij onderscheiden ons van de grotere tuincentra door ook hierin trendsettend te zijn. De kleuren voor dit najaar worden bijvoorbeeld perzik en goud. Kerst is wat mij betreft weer een heerlijk vooruitzicht en ik nodig iedereen die rond oktober alvast in de sfeer wil komen uit om een kijkje te komen nemen in onze winkel!’