Sterker in de markt door rebranding
‘Met onze unieke wervingsmethode zijn we transparant, waardoor opdrachtgevers gemotiveerde medewerkers krijgen die écht voor het bedrijf en de functie kiezen’
Ondernemer Niels Klabbers en zijn rechterhand Ilias Kaamouchi zijn ambitieus. Met TeamQ14 het grootste uitzendbureau van Utrecht en zelfs Nederland worden? Een droom die als het aan de mannen ligt slechts een kwestie van tijd is. Het bedrijf is de afgelopen jaren flink geprofessionaliseerd en zit nu in de scale-up fase. Daarom is het hoog tijd voor een rebranding. Zo staat het uitzend- en detacheringsbureau nog sterker in de markt en is voor iedereen zichtbaar waar TeamQ14 voor staat.
Een match op basis van persoonlijkheid is duurzamer dan een match op basis van een cv. Dat is de overtuiging van TeamQ14. ‘Wij willen niet alleen op basis van uurtje factuurtje werken, zoals vaak het geval is binnen de uitzendwereld,’ vertelt Niels. ‘Wij zijn pas écht blij als een opdrachtgever en kandidaat zich zó goed voelen bij de samenwerking, dat ze uiteindelijk met elkaar een contract aan gaan. Dan hebben we ons doel bereikt. Om dat te bereiken, willen we zowel de kandidaat als het bedrijf goed leren kennen.’ Ilias voegt toe: ‘Alleen als we de bedrijfscultuur écht kennen en weten waar het binnen een organisatie om draait, kunnen we een match maken met perspectief op een vast dienstverband voor de kandidaat. Het is voor ons belangrijk om duurzame relaties aan te gaan met onze klanten. Zo kunnen wij als het verlengstuk van HR fungeren. We werken dan niet voor, maar met onze opdrachtgever. Dat vind ik fantastisch.’
Tegen de stroom in
Eén ding is duidelijk: TeamQ14 is geen doorsnee uitzendbureau. Dat is precies wat Niels voor ogen had toen hij het bedrijf jaren geleden startte. ‘De uitzendbranche heeft geen al te beste naam. Kandidaten worden vaak niet heel goed behandeld en commercieel belang staat voorop. Ik wil tegen de stroom in zwemmen en laten zien dat het ook anders kan. Kandidaten zijn voor ons geen nummertjes, maar mensen met dromen en ambities.’ Niels is een standvastige pionier die altijd zijn doel nastreeft. ‘Een tijdje geleden wilde een opdrachtgever dat we TeamQ14-kleding regelden voor de uitzendkrachten. Dat hebben we pertinent geweigerd. Want de kandidaten komen niet voor ons werken, maar voor de opdrachtgever. Ik wil dat ze écht onderdeel worden van dat bedrijf en dus ook hun bedrijfskleding dragen. Dat doet iets met het gevoel en daarbij de motivatie van de kandidaat.’
Tijd voor rebranding
In de afgelopen jaren zijn de diensten van TeamQ14 flink uitgebreid. Waar het bedrijf ooit begon met werven voor de horecabranche, kan het bureau nu kandidaten werven voor alle denkbare functies. Ilias: ‘Wij hebben geen pool van arbeidskrachten, maar we werken met een bijzondere, eigen wervingsmethode: we trekken kandidaten aan door hele specifieke online campagnes in te zetten voor onze opdrachtgevers. Daardoor zijn we heel transparant; werkzoekenden weten precies om welk bedrijf het gaat en wat er van hen verwacht wordt. Ze reageren alleen als ze echt geïnteresseerd zijn. Dat is een win-winsituatie: wij hoeven geen onzinverhalen op te hangen richting de kandidaat en onze opdrachtgevers krijgen gemotiveerde werknemers die écht voor het bedrijf en de functie kiezen.’
De mannen merkten dat (potentiële) opdrachtgevers net iets te vaak niet op de hoogte waren van de brede dienstverlening van TeamQ14. Daarnaast is het team gegroeid. Niels: ‘We vonden het belangrijk om met het hele team onze merkidentiteit opnieuw te bepalen. Zo worden de missie en visie door iedereen gedragen.’ Om dat voor elkaar te krijgen én meer (naams)bekendheid te creëren, zijn Niels en zijn zakenpartner samen met Marketingcommunicatie & Sales adviseur Jolanda van Schaik een rebranding-traject ingegaan. Zij organiseerde creatieve workshops om met het hele team terug te gaan naar de kern van het bedrijf, om van daaruit de externe communicatie te kunnen opbouwen. Daar zijn helderde boodschappen voor de drie verschillende doelgroepen uit naar voren gekomen. Niels: ‘Allereerst willen we dat bedrijven weten dat wij een duurzame samenwerking willen aangaan, waarin we – op aanvraag – voor álle functies werven, middels onze unieke wervingsmethode. Ten tweede laten we aan “kenniskandidaten”, zien dat wij de opstap naar een mooie toekomst zijn. Tot slot is het voor ons belangrijk dat “beschikbaarheidskandidaten” voor productiewerkzaamheden weten dat we voor hen door het vuur gaan. Ook deze kandidaten willen wij perspectief bieden en ons er hard voor maken dat ze echt onderdeel worden van het bedrijf waar ze voor werken.’
Grootste van Nederland?
Met de nieuwe branding die vanaf 2022 wordt uitgerold gaan de mannen vol enthousiasme de toekomst tegemoet. Niels: ‘Elke dag is bij ons een feest. We hebben ontzettend veel lol, maar werken tegelijkertijd ook hard om te groeien. Wij zeggen altijd dat onze concurrenten Randstand en YoungCapital zijn. Zij hebben natuurlijk geen enkel idee wie wij zijn, maar dat maakt ons niets uit. Wij denken en dromen groot.’