STILLER EN STERKER

Gloednieuwe, volledig elektrische kraan voor Bemmel Container Service

De klauw van een groot blauw gevaarte grijpt in een berg afval in de loods bij Bemmel Container Service in Harmelen. Het is de gloednieuwe overslagkraan van het Duitse merk Fuchs om afval te sorteren. De nieuwste aanwinst draait pas een paar dagen, maar directeur Marcel Leliveld is nu al meer dan tevreden.

Opvallend aan de kraan is het dikke snoer en het gebrek aan uitlaatgassen. ‘Deze kraan is volledig elektrisch’, legt directeur Marcel Leliveld uit. ‘De oude kraan draaide circa 2.200 uur per jaar en verbruikte daarbij 28.600 liter diesel. Dat is dertien liter per uur!’ Om de continuïteit te waarborgen, worden dit soort werktuigen na vijf jaar vervangen. Marcel heeft heel bewust geïnvesteerd in een elektrische kraan. ‘Vanwege de duurzaamheid en de schone verbranding. Dit heeft toch de toekomst. Ook de economische levensduur is naar verwachting langer dan bij een brandstofgestuurde kraan: bijna twee keer zo lang, dus tien jaar. Maar dat is natuurlijk afwachten in deze omstandigheden, want in een bedrijf als het onze, waar we met veel stof en vuil te maken hebben, wordt best wat gevraagd van zo’n machine.’

Voor de krachtige negentig kilowattmotor is ook een aparte groep aangemaakt. Net als eerder al voor de volledig elektrische sorteerlijn elders in de loods. ‘Vorig jaar verbruikten wij 130.000 kilowatt. Dat zal dit jaar wel meer zijn, maar met de circa vierhonderd zonnepanelen die we hebben liggen, wekken wij zelf jaarlijks 100.000 kilowatt op.’

Robuust
Kraanmachinist Willem Houdijk werkt dagelijks met de kraan. ‘Ik merk nu al dat deze krachtiger en stiller is dan de vorige.’ Terwijl de vorige kraan altijd even moest opwarmen, kan bij deze nieuwe machine direct de volledige kracht worden benut. De vorige kraan was eveneens van Fuchs. ‘Echt een robuust merk wat veel bij schrootbedrijven gebruikt wordt’, weet Marcel. Is er dan helemaal niets op de nieuwste aanwinst aan te merken? ‘De kraan moet uiteraard aan het snoer blijven, dus hij kan ongeveer twaalf meter voor- en achteruitrijden; langer is het snoer niet. Even naar buiten rijden zit er niet in, maar voor ons is dat geen beperking, want de vorige kraan bleef ook altijd op deze plek staan.’ De oude kraan is nu nog op het terrein van Bemmel Container Service te vinden, maar krijgt spoedig een tweede leven bij een ander bedrijf. ‘Vaak gaan dit soort machines nog naar andere bedrijven waar ze minder uren draaien en nog goed van nut zijn.’

Marcel heeft ook dertien vrachtwagens rijden. Op de vraag of die al snel vervangen gaan worden door elektrische voertuigen antwoordt hij kort: ‘Deze trucks vervoeren tonnen per keer. Er is nog geen elektrische motor sterk genoeg om dat aan te kunnen. Dat is echt nog toekomstmuziek.’