STOKJESOVERDRACHT BIJ VAN MOSSEL KIA AMERSFOORT ZORGT VOOR NIEUW ELAN

Er vindt volop stokjesoverdracht plaats bij Van Mossel Kia Amersfoort! Waar te beginnen? Met het nieuwe gezicht Jeroen Thiel natuurlijk, die als directeur van de Amersfoortse vestiging Frank Daalhuisen opvolgt. Op zijn beurt gaat Frank verder als commercieel directeur bij Van Mossel Kia, de rol die de eveneens Amersfoortse Bas Huijzer vervulde. En Bas dan? Die zet ook een stap en is nu divisiedirecteur.
Volg je het nog? Het verslag van het driegesprek biedt alle ins en outs.

De vuurdoop van Jeroen als vestigingsdirecteur van Van Mossel Kia Amersfoort mag er zijn. Koud een werkdag aan de slag – de drukke pinkstershow doorstond hij met glans – heeft hij op dag twee een interview met OnderNamen. ‘We laten er geen gras over groeien’, zegt Bas lachend.

Jeroen zelf is er alleen maar blij mee. Hij zit er gelijk lekker in. Het gevoel is sowieso goed bij de man die terugkeert op vertrouwde bodem. ‘Ik woon al heel lang in Amersfoort en heb van 2003 tot 2010 bij dit bedrijf mogen werken, toen het nog Blokhuis heette. Ik zie een hoop bekende gezichten. Hopelijk kom ik ook veel bekende klanten van toen weer tegen. Wat me hier vooral opvalt en direct aanspreekt, is het werkplezier dat ervan afstraalt. Dat was ik wat kwijtgeraakt en hoop ik hier te hervinden.’

‘Het maakt niet uit welke auto’s jij als ondernemer in je park hebt staan;
je belt Jeroen en hij zorgt ervoor dat je er niet naar hoeft om te kijken’

Afgaand op zijn eerste werkdagen gaat dat helemaal lukken. Het is mooi meegenomen dat hij in de voetsporen treedt van Frank, die hij al dik twintig jaar kent. Nu Frank commercieel directeur van de gehele Kia-tak van Van Mossel is geworden, gaan ze weer samenwerken. Jeroen: ‘Het is mijn ambitie om voort te bouwen op wat Frank heeft neergezet. Daar kijk ik heel erg naar uit.’

Prijzen
Vanwaar die wisselingen van de wacht? Bas geeft met veel enthousiasme tekst en uitleg. ‘Laten we beginnen bij het begin. Eind 2014 heeft Van Mossel het Kia-cluster overgenomen uit de failliete boedel van Koops Furness. Vanaf 2015 zijn we echt gaan bouwen aan het merk, waarvoor ik als commercieel en operationeel directeur verantwoordelijk was. Achtereenvolgens hebben we vestigingen geopend in Apeldoorn, Hengelo, Zwolle, Harderwijk en Amersfoort. We zijn uitgegroeid tot de grootste Kia-dealer van Nederland, één op de acht in Nederland verkochte Kia’s komt inmiddels bij Van Mossel vandaan. We hebben in de afgelopen jaren diverse prestigieuze prijzen mogen winnen, die we zien als een waardering voor onze inspanningen. Zo zijn we in ons vijfjarige bestaan vier keer tot Kia Topdealer benoemd, hebben we in 2018 de Platinum Prestige Dealer Award gewonnen, waarmee we tot de beste dealers van Europa behoren en als klap op de vuurpijl ontvingen we vorig jaar de Global Dealer Award, een wereldwijde erkenning.’

Helden dus! Met al die successen en groei neemt ook het werk toe. Om dat goed gestructureerd aan te kunnen is er nu met de directiedivisie een laag bijgekomen. Bas: ‘Ik ga mijn kindje proberen los te laten door mijn commerciële taken aan Frank over te dragen. Zelf krijg ik als divisiedirecteur Landrover en Jaguar erbij in mijn portefeuille, naast Kia en Hyundai. Doordat Frank hier al werkte, weten we wat we aan elkaar hebben. Jeroen maakt de puzzel compleet, door het stokje van Frank over te nemen. Met hem klikt het al sinds het eerste gesprek.’

Bedrijvige vestiging
Jeroen komt aan het roer te staan van ‘een van de meest actieve en bedrijvige Kia-vestigingen’, zo omschrijft zijn voorganger Frank. ‘Er is hier altijd beweging. Dat zit ‘m natuurlijk in het merk dat als een huis staat, maar ook in de locatie. We hebben bewust gekozen om hier op Calveen te blijven toen we met Van Mossel dit dealerbedrijf overnamen. Je kunt in Vathorst iets groters en nieuws neerzetten, maar deze plek is altijd al Kia geweest en is bovendien goed aan te rijden. Er is hier een heel enthousiaste, open club mensen werkzaam. Het pand is enkele jaren geleden grondig verbouwd en dat draagt bij aan een fijn klimaat om een auto te kopen én om in te werken.’

‘Mijn businessmodel is heel simpel’, haakt Bas in. ‘De basis is klant- en medewerkerstevredenheid. Dit laatste is extreem belangrijk. Immers, zonder blije medewerkers is dit bedrijf een lege huls. De kostenstructuur moet daarnaast in balans zijn en uiteraard moet het merk ook kloppen, maar uiteindelijk gaat het erom op welke manier wij mensen voorzien in mobiliteit. Met een glimlach bereik je veel meer. Je kunt bij heel veel bedrijven een auto kopen, maar bij ons doe je dat omdat het hier net even specialer voelt.’

Groot voordeel: Van Mossel Kia Amersfoort heeft een groot bedrijf met veel body achter zich staan. ‘We hebben 26 automerken in onze portefeuille en ons bedrijf telt, met België meegerekend, 3.400 medewerkers. Dankzij onze schaalgrootte kunnen we groot inkopen en een one-stop-shop voor de klant zijn. Dealerbedrijven, schadebedrijven, een financierings-/verzekeringstak, een aantal leasemaatschappijen met 89.000 auto’s in het wagenpark: we hebben ze allemaal in eigen beheer. Het maakt niet uit welke auto’s jij als ondernemer in je park hebt staan; je belt Jeroen en hij zorgt ervoor dat je er niet naar om hoeft te kijken.’

Voor beweging zorgt Van Mossel Kia Amersfoort ook op maatschappelijk terrein. Met Amersfoortse sportfanaten als Bas, Frank en Jeroen in de gelederen is het niet verwonderlijk dat het bedrijf sportevenementen in de regio ondersteunt, zoals het Van Mossel Kia Dutch Open Tennistoernooi. ‘Maar ook een muziekevent als 033Live supporten we. Wij zijn er niet alleen om zoveel mogelijk auto’s de weg op te duwen. Wij zijn een sympathiek bedrijf en blijven daarmee dicht bij onszelf.’