TECH CAMPUS ROC MIDDEN NEDERLAND ZET WATERSTOFTECHNOLOGIE VERDER OP DE KAART

Tijdens de zomervakantie wordt op de Tech Campus van ROC Midden Nederland in Nieuwegein hard gewerkt aan de voorbereiding van het nieuwe collegejaar. Voor docenten Marcel Wiebes en Sander de Wijer betekent dit waterstoftechnologie verder op de kaart zetten. OnderNamen wil er alles van weten. Tijd voor een interview in het gloednieuwe Xperience Lab met hen en student Jaron Klerks.

Wat heeft ROCMN tot nu toe aan waterstoftechnologie gedaan?
Marcel: ‘Zoals je weet, hebben we een raceteam en drie RC (Radio Controlled) raceauto’s. We hebben al twee jaar meegedaan aan races en ook in april van dit collegejaar doen we weer mee. Het is booming geworden binnen het mbo-onderwijs; er zijn inmiddels al meer dan 26 teams. Vanuit het Excellentieprogramma hebben we extra budget gekregen om de komende vier jaar mee te doen. We willen eerste worden, zodat we mee mogen doen aan de wereldkampioenschappen.’ Tijdens de opening van de Tech Campus begin dit jaar heeft Marcel samen met een aantal studenten koning Willem-Alexander in het Xperience Lab bijgepraat over de ontwikkelingen in de waterstoftechnologie. De raceauto die toen over de grond reed, staat nu op een tafel. Hij is overduidelijk toe aan reparatie.

Wat is een waterstofauto en wat hebben jullie nodig?
Marcel: ‘Eigenlijk is een waterstofauto hetzelfde als een vierwielaangedreven elektrische auto. Er zit een accu in en een brandstofcel die gevoed wordt door waterstof. Zo’n waterstofauto kan in theorie een snelheid halen van vijftig à zestig kilometer per uur. Dat haal je er vanwege de bochten in het circuit nooit mee, het komt vooral aan op goed kunnen sturen. De auto’s zijn kwetsbaar, er moeten regelmatig nieuwe onderdelen in. Het zou erg mooi als een lezer van OnderNamen ons hiermee zou kunnen helpen. Waar we bovendien naar op zoek zijn, zijn technische verbeteringen, waarmee de auto nog sneller en wendbaarder wordt.’

‘We vinden het belangrijk om studenten naast het reguliere curriculum  kennis
te laten maken met de nieuwste technologieën en innovatieve projecten’

Hoe gaan jullie de professionaliseringsslag maken?
Marcel: ‘Via Facebook hebben vierdejaars vwo-leerlingen ons benaderd. Ze willen graag gebruikmaken van onze kennis en hebben de ervaring om een team naar een hoger niveau te tillen. Volgende week beginnen we weer met de colleges en dan nodigen we ze uit. We hebben onder andere contacten bij de TU Delft en we zullen de vwo’ers er, als dank voor hun inzet, introduceren.’

Waar willen jullie naartoe met waterstoftechnologie?
Sander: ‘Waterstoftechnologie is bij ons begonnen als Excellentieprogramma. Het Groningse Noorderpoort College heeft het initiatief genomen om waterstoftechnologie binnen het mbo verder te ontwikkelen tot keuzedeel. Dit keuzedeel richt zich op kennisontwikkeling van de fysieke eigenschappen en de veiligheid bij de toepassing van waterstoftechnologie. Verder komen het ontwerp, de installatie, de monitoring en het onderhoud van brandstofcellen en verbrandingstoepassingen van waterstof aan de orde. Het keuzedeel biedt daarnaast de mogelijkheid om de toepassing van waterstoftechnologie te verkennen in relatie tot de door de student gekozen studierichting. We hebben meegewerkt aan de ontwikkeling van het keuzedeel. Er komen nog vier verdiepende keuzedelen bij: Waterstof en Mobiliteit, Waterstof en de Gebouwde omgeving, Waterstof en energieketen (Power to Gas) en Waterstof en industrie. We vinden het belangrijk om studenten buiten het verplichte curriculum een technische innovatie te kunnen aanbieden. We starten er dit collegejaar mee in het derde leerjaar mbo-niveau 3/4.’ Verder wordt er ook externe voorlichting over waterstoftechnologie gegeven, bijvoorbeeld aan basisscholen of gemeenten. Tijdens het interview loopt student Jaron Klerks binnen. Hij heeft vorig jaar examen gedaan en begint nu aan de opleiding middenkader-engineering. De volgende vraag is voor hem.

Waarom kies jij voor waterstoftechnologie?
Jaron: ‘Ik heb vorig jaar meegedaan aan het waterstofproject, dat was erg leerzaam en vooral het racen was leuk. Daarom heb ik het gekozen. Ik heb net mbo-niveau 2 afgerond en ben nog aan het denken wat ik wil gaan doen als ik de opleiding middenkader-engineering heb afgerond. Wat ik hier leer, kan ik vaak thuis toepassen. Ik heb in onze achtertuin lampen geplaatst en elektriciteits- en wifi-kabels getrokken. De tuin is nu één groot feest! Ik weet zeker dat waterstoftechnologie ook thuis van pas zal komen.’

Bij welke opleidingen sluit het keuzevak waterstoftechnologie goed aan?
Sander: ‘Binnen mobiliteit past het altijd. Verder vormt het in elk geval een prima aanvulling op het curriculum van installatietechniek, bouw, infra, elektronica en mechatronica.’ Marcel: ‘Misschien kun je zelfs zover gaan, dat iedere student er ook privé zijn of haar voordeel mee kan doen. Ik heb in het voorjaar contact gehad met TU Delft-hoogleraar Ad van Wijk. Hij is ervan overtuigd dat de energietransitie niet zonder waterstof kan. Waarom zou het niet thuis kunnen worden opgewekt van de energie van de zonnepanelen op het dak?’

ROCMN komt graag in contact met ondernemers die iets willen bijdragen en kansen zien in samenwerken aan het keuzedeel waterstoftechnologie of aan het onderhoud/de verbetering van de drie radio controlled raceauto’s van het waterstofraceteam.