TECH CAMPUS ROCMN
LANCEERT VAKCENTRUM VOOR ENERGIETRANSITIE

Een antwoord geven op de energietransitie? De Tech Campus van ROCMN pakt, samen met de Topsector Energie, de handschoen op met het Vakcentrum voor Energietransitie. Afdelingsmanager Mariëtte Harmsen en projectleider René van Mourik vertellen hier enthousiast over in de personeelskamer.

René: ‘Energietransitie is een belangrijke maatschappelijke ontwikkeling en daar moet je als ROC iets mee. Daarbij zien we een sterk en snel veranderende vraag vanuit het bedrijfsleven.’ Mariëtte: ‘Er is een enorm personeelstekort. Het krijgen van technisch personeel is één, het houden van medewerkers is twee en nieuwe technologische kennis is drie. We zien bovendien dat bedrijven steeds breder en diverser opgeleide mensen zoeken.’ Op dit moment vormen het ICT College, het Automotive College, het Bouw & Interieur College en het Tech College samen de Tech Campus aan de Harmonielaan in Nieuwegein. Mariëtte: ‘Het Vakcentrum voor Energietransitie is opgericht vanuit de Tech Campus-gedachte, waar we met verschillende integrale toepassingsgebieden willen gaan werken, waarvan energietransitie er één is.’ René: ‘Vroeger volgden alle studenten opleidingen binnen één college. Denk aan een opleiding bouwkunde, waarmee je bij een bouwbedrijf of een gemeente ging werken. Tegenwoordig moet iemand die in de bouw werkt bijvoorbeeld ook dakgedragen zonnepanelen kunnen installeren waarvoor kennis van installatietechniek nodig is.’ ‘Er wordt steeds meer vanuit een gebouw gedacht,’ vult Mariëtte aan, ‘Dat is het concept waarin wij leven en werken. Daarvoor heb je echt meer nodig dan alleen gedegen kennis van bouwkunde.’

‘Studenten kunnen tussentijds hun leerroute aanpassen.
Het gaat over hun ontwikkeling!’

Ook het oude behouden
‘We moeten dus op alle niveaus een ander soort mensen opleiden’, concludeert René. Hij noemt een voorbeeld: ‘Een cv-monteur moet niet alleen kennis hebben van de huidige generatie cv-ketels, maar ook van warmtepompen en van de opvolger van de warmtepomp. Bovendien moeten zijn of haar adviesvaardigheden goed zijn. Hij of zij moet zelfstandig een dossier kunnen afwikkelen.’

Mariëtte: ‘Dat wil natuurlijk niet zeggen dat bestaande opleidingen worden opgeheven. Die blijven. Daarom hebben we drie lijnen gekozen waarlangs we gaan opleiden: de toekomstgerichte lijn, de huidige lijn en de lijn van de bijscholing van werkenden.’

Studentes
Studente Laura loopt de personeelskamer in. Ze zoekt René om nog even iets te bespreken over de workshop die ze zo gaat geven. René: ‘Als een meisje kiest voor techniek, is dat heel bewust. Dan weet ik dat ze haar studie gaat afronden.’ Mariëtte: ‘Studenten gaan bij ons een opleiding volgen en kunnen tussentijds hun leerroute aanpassen. Het gaat over hun ontwikkeling!’ René: ‘We kijken heel erg naar competentie, dat wil het bedrijfsleven en dat vraagt de maatschappij. Het leuke daarvan is, dat mbo-studenten nieuwe kennis meenemen naar bedrijven.’ ‘Waardoor,’ valt Mariëtte in, ‘bedrijven ook van ons leren. Eigenlijk kunnen we niet meer zonder elkaar.’ René: ‘Het bedrijfsleven moet verweven zijn met school. Als je dat niet doet ben je te laat en is de kennis verouderd. We hopen ondernemende studenten af te leveren!’

Staat van Utrecht
Het wordt tijd om naar de presentatie van de nieuwe editie van de Staat van Utrecht te gaan, een initiatief van de provincie Utrecht in samenwerking met de gemeente Utrecht en Netwerk Utrecht2040. De Staat van Utrecht geeft informatie over het woon-, werk- en leefklimaat van alle 26 gemeenten, is gebaseerd op actueel onderzoek, cijfers en analyses en is eenvoudig online te gebruiken (www.staatvanutrecht.nl). Nieuw is de special over energietransitie, die de aanleiding was om de presentatie op de Tech Campus te laten plaatsvinden. Na het plenaire gedeelte maken deelnemers kennis met verschillende inspirerende projecten tijdens workshops die verzorgd worden door studenten en docenten van ROCMN en de Hogeschool Utrecht. Ze gaan onder andere over energietransitie op landelijk niveau, het
Vakcentrum voor Energietransitie van de Tech Campus.

Slim en circulair bouwen
Bij de workshop “Slim en circulair bouwen” komen we Laura weer tegen. Ze vertelt over het project “De Luifelstede, kamers met kansen”, waaraan ze samen met andere ROCMN-studenten werkte. De opdracht was duidelijk: ontwerp een nieuwe inrichting voor het publiek toegankelijke gedeelte van de Luifelstede waardoor meer privacy ontstaat. Al met al een leerzame en ook lastige opdracht omdat een budget ontbrak. Daarom is gewerkt met tweedehands bouwmaterialen en oude treinstoelen. Op wanden komt isolatie en geluidwerend materiaal, de studenten van de entreeopleiding zullen de uitvoering verzorgen. ROCMN doet met dit project mee aan de nationale ontwerp/bouwwedstrijd voor studententeams van SLIMCirculair voor gebouwontwerpopdrachten die CO₂-vriendelijk, spraakmakend, vernieuwend, duurzaam en circulair zijn. De finale was op 14 juni bij ROCMN in Amersfoort, maar moest nog plaatsvinden tijdens het schrijven van dit artikel. De uitslag staat op
www.SLIMCirculair.com.

ROCMN komt graag in contact met ondernemers die iets willen bijdragen aan de opleiding van studenten in het Vakcentrum voor Energietransitie, bijvoorbeeld in de vorm van stagebegeleiding, een (innovatieve) opdracht of het geven van een gastcollege. Neem voor meer informatie vrijblijvend contact op met Mariëtte Harmsen of René van Mourik.