TECH CAMPUS ROCMN ZOEKT HYBRIDE DOCENTEN

ROCMN is dringend op zoek naar nieuwe docenten voor de Tech Campus in Nieuwegein. Vooral docenten die hun actuele werkervaring in een parttime docentschap willen overbrengen op Tech Campus-studenten, zijn meer dan welkom. Maak in dit artikel kennis met drie van hen.

Estella van Daalen (meubelstoffering)
Estella van Daalen is sinds 2010 de drijvende kracht achter een voor Nederland unieke mbo-opleiding: meubelstoffering. Estella heeft een eigen meubelstoffeerderij in het Gelderse Otterlo. Op dinsdag en woensdag is ze als docent op de Tech Campus te vinden. ‘Ik ben erin gerold. Ik werd wat ouder en wilde mijn vak overbrengen. Het is de eerste, de beste en laatste liefde van mijn leven.’ Er valt een korte stilte en dan vervolgt ze. ‘Niets ten nadele van mijn man natuurlijk! Het is een ambacht, het vak mag niet verloren gaan. Ik probeer het met veel enthousiasme over te brengen en krijg alle vrijheid om mijn lessen in te vullen. De opleiding wordt voor zestig procent door vrouwelijke studenten gevolgd; ik probeer er meer jongens voor te interesseren. Na afronding van de opleiding moeten studenten eerst zeven of acht jaar in loondienst gaan werken om ervaring op te doen. Daarna kunnen ze voor zichzelf beginnen.’ Is een hybride docentschap een aanrader? ‘Zeker, ik vind het geweldig!’

 

‘Hybride docenten nemen hun dagelijkse ervaring mee en dat houdt het onderwijs up-to-date’

 

Ronald van der Valk (civiele techniek)
‘Ik vind het belangrijk om kennis over te dragen aan studenten. Ik geniet van de jongeren, ik vind het erg leuk en voor het werk ontvang ik een nette vergoeding.’ Aan het woord is Ronald van der Valk, rayonmanager/ vestigingsleider Strukton Civiel West in Utrecht én ROCMNdocent. ‘Ik geef vier uur per week civiele techniek aan eerste- en tweedejaars. Je moet daarbij bijvoorbeeld denken aan constructieleer: opbouw van wegen en bruggen, boor- en heistellingsinfrastructuur en de samenstelling van beton. Op kantoor kunnen we altijd mensen gebruiken voor bouw en civiel, maar helaas hadden we weinig stagiaires. Door mijn aanstelling bij ROCMN is daar verandering in gekomen. Zo ontstond er een winwinsituatie.’ Ronalds Tech Campus-docentschap startte afgelopen september met een misverstand over het rooster. Zijn eerste les begon hierdoor meer dan een half uur te laat. Hij werd door studenten uit de docentenkamer gehaald. ‘Dat kostte me twee taarten. Bij ons in de bouw ben je namelijk een taart kwijt als je iets vergeet of laat liggen. Achteraf gezien heeft dat gelijk de juiste toon gezet.’

Vincent Hooft (docent applicatie-ontwikkeling)
ICT-expert Vincent Hooft begon als programmeur en klom op. Op een gegeven moment vroeg hij zich af wat hij nu werkelijk wilde. Dat was software ontwikkelen. Hij werkt nu als zzp’er en ontwikkelt onder andere app’s voor telefoons. Daarnaast is Vincent als docent verbonden aan het ICT College van de Tech Campus. Vincent: ‘Ik sta twee tot drie dagen per week voor de klas en ben een dag per week bezig met alles wat eromheen zit. De rest van de werkweek besteed ik aan ICT-opdrachten van mijn eigen bedrijf. Lesgeven op het mbo is leuk, maar wel intensief. Ik verwerk mijn actuele praktijkervaring in mijn lessen. Lessen bestaan uit korte stukken theorie en korte opdrachten, ik maak ze zelf. Zolang je binnen het kwalificatiedossier (dossier waarin door de minister is vastgesteld wat studenten moeten kennen en kunnen aan het einde van een opleiding) blijft, heb je hier heel veel vrijheid.’ Bij doorvragen blijken ook fulltime docenten dankbaar gebruik te maken van Vincents kennis. Mede daardoor blijven ook hun lessen up-to-date.

Rob Timmer (HR) aan het woord
‘Er zijn meer dan duizend docenten verbonden aan ROCMN. Met name door pensioneringen hebben we steeds meer lastig te vervullen vacatures. Op de Tech Campus hebben we mensen nodig die niet alleen lesgeven, maar ook hun vakkennis willen overbrengen. We kiezen ervoor om studenten hier zo breed mogelijk op te leiden. We zoeken daarom docenten met heel verschillende expertises, die op de hoogte zijn van de laatste stand van zaken.’ Mogen dat ook mensen zijn zonder onderwijsbevoegdheid? ‘Ja, wij bieden elke hybride docent op onze kosten een passende opleiding aan, gericht op het versterken van de pedagogische en didactische kwaliteiten. Daarnaast zorgen we ervoor dat ze goed begeleid worden.’

Waarom
Waarom hybride docenten? ‘Hybride docenten nemen hun dagelijkse ervaring mee en dat houdt het onderwijs up-to-date’, antwoordt Robert Koch, directeur ICT College, Tech College en Bouw & Interieur College. ‘Verder is samen optrekken met andere docenten goed voor het hele docententeam. Voor een bedrijf geldt; hoe vroeger je betrokken bent bij het opleiden, hoe beter je kunt scouten. Dat laatste is iets wat in de steeds krapper wordende arbeidsmarkt steeds belangrijker wordt.’