TechnoHUB inspireert, verbindt en biedt kansen

‘Hier worden mensen opgeleid die we hard nodig hebben’

Dertien jaar na de eerste gesprekken, heeft TechnoHUB in Woerden onlangs haar deuren geopend. Het leer- en innovatiecentrum brengt technisch onderwijs en het bedrijfsleven dichter bij elkaar. ‘Hier kun je ervaren hoe leuk techniek is!’

‘Het is een droom die uitkomt!’, vertelt directeur van TechnoHUB Marlous Birkhoff. De afgelopen jaren heeft ze alle zeilen bijgezet om een plek voor Woerdens Techniek Talent te realiseren. Sinds vrijdag 4 september wordt er dan eindelijk lesgegeven in het leer- en innovatiecentrum. Ook voorzitter van Woerdens
Techniek Talent (WTT) Paul Oosterlaken vindt het fantastisch dat de TechnoHUB open is. ‘Ik vind het echt heel mooi dat we dit met alle bedrijven en partners van WTT voor elkaar hebben gekregen. Dat we hebben gezegd: we gaan het gewoon doen, ook al waren nog niet alle vergunningen en financiën rond. We geloofden er samen in!’
Paul en Marlous geven trots een rondleiding door de TechnoHUB. Het industriële pand uit 1938 werd tientallen jaren door Defensie gebruikt. Het werd gebruikt als magazijn, wasserij en tentenopslag. Later gebruikte Gerritse IJzerwaren het pand als magazijn. Dim Gerritse is van het begin af aan betrokken bij WTT en hij leidde op deze locatie zijn eigen mensen op. ‘Dat heette de Spijkeracademie’, vertelt Paul.

Paul vervolgt: ‘Het was de laatste van twaalf locaties die we hebben bezichtigd. We wisten het meteen: hier gaan we het doen! Deze locatie en dit pand voldoen aan alle wensen. Daarnaast was het een open ruimte, waardoor we deze volledig naar wens en behoefte in konden richten. De prachtige authentieke houten dakconstructie straalt een en al techniek uit. Deze is geïntegreerd in de nieuwe inrichting, waardoor oud en nieuw met elkaar verbonden zijn. Er zijn veertien bronnen geslagen voor koude- en warmteopslag waardoor het volledige pand wordt verwarmd en gekoeld door vloerverwarming. De leslokalen zijn gebouwd met geprefabriceerde wandconstructies en glas en er is veel duurzaam materiaal (her)gebruikt.’

‘Hier worden mensen opgeleid om dingen te maken die wij nodig hebben’

Verbinding
Marlous neemt ons mee naar de centrale hal. ‘Hier volgen dit kwartaal zevenhonderd basisschoolleerlingen techniekworkshops. We verzorgen deze samen met partners van de WTT, toekomstige onderwijsassistenten en techniekstudenten. Zij leren zo om instructie te geven.’ Binnen de TechnoHUB worden leerlingen, docenten en het bedrijfsleven zoveel mogelijk met elkaar in verbinding gebracht, legt Marlous uit. ‘We richten ons onderwijs in op basis van multilevel en multidisciplinair. We merken dat leerlingen het hartstikke leuk vinden als ze worden betrokken bij het geven van onderwijs. Bovendien kan een mbo-student voor een basisschoolleerling een voorbeeld zijn. “Goh, als ik door blijf leren, dan kan ik dat ook doen of worden.”’
 
We lopen naar een van de twee achterste leslokalen, waar praktijklessen worden verzorgd voor het profiel Mobiliteit & Transport. Twee auto’s staan op de brug. Paul: ‘Je begrijpt wel wat hier gaat gebeuren. Leerlingen kunnen hier ervaren hoe het er echt aan toe gaat in een autowerkplaats. Ook leren ze over de nieuwste technologieën zoals elektrische auto’s en water- of waterstofaandrijving.’ Met gepaste trots laat Paul alle nieuwe gereedschappen zien. ‘Alles is spiksplinternieuw en daar word ik als techneut heel blij van.’  

Arbeidsmarkt en onderwijs
We steken over naar het lokaal van het profiel Bouwen, Wonen & Interieur. Leerlingen maken hier kozijnen, deuren, meubels en dakconstructies. Ze leren metselen, timmeren en zagen. Wanneer Paul vertelt wat er allemaal kan in TechnoHUB verschijnt er een twinkeling in zijn ogen. ‘Wat ik zo mooi vind? Hier worden echt dingen gemaakt. Het is niet fröbelen achter de computer of met een potlood wat schetsen op een stukje papier. Nee, hier worden mensen opgeleid om dingen te maken die wij dagelijks nodig hebben.’

TechnoHUB faciliteert techniekonderwijs voor primair onderwijs, voortgezet onderwijs en het mbo. Een groep tweedejaars leerlingen van mboRijnland is in de TechnoHUB begeleid naar een passende stageplek. Vanwege de coronacrisis zijn minder stageplekken beschikbaar. Door ze vanuit de TechnoHUB te verbinden heeft bijna iedereen ondertussen een passende plek gevonden. Marlous: ‘We verwachten dat deze jongeren dan ook bij lokale bedrijven aan het werk gaan. Want dat is waar we het uiteindelijk allemaal voor doen: een gezond, lokaal economisch klimaat, met goede afstemming tussen arbeidsmarkt en onderwijs.’ Ook Hogeschool Utrecht heeft interesse getoond voor praktijkonderwijs in TechnoHUB. ‘We zijn aan het verkennen wat de mogelijkheden zijn. Dat zal ook mbo-studenten kunnen stimuleren om verder te studeren. Dat brengt ook voor hen het vervolgonderwijs weer dichterbij.’

Vanaf 2021 wordt in TechnoHUB ook het praktijkonderwijs gefaciliteerd voor de profielen Produceren, Installeren & Energie en Metaal, Mechatronica en Robotica.

Enthousiast
Paul vertelt nog eens hoe belangrijk het is dat jongeren de kans krijgen om kennis te maken met techniek. ‘Er is een gigantisch tekort aan technische arbeidskrachten. Technische opleidingen zijn de afgelopen dertig jaar steeds verder ingeperkt. We willen jongeren weer enthousiast maken voor techniek door ze te laten zien wat er allemaal mogelijk is. We willen laten zien dat techniek leuk is en dat het overal in zit.’ Marlous vult aan: ‘We zijn ook op bestuurlijk niveau met middelbare scholen in gesprek. We willen dat de manier waarop profielkeuzes worden gemaakt verandert, zodat leerlingen gemakkelijker kunnen kiezen voor techniek-
opleidingen.’

Marlous en Paul verwachten dat TechnoHUB over tien jaar een onmisbare schakel is geworden tussen het onderwijs en de arbeidsmarkt. Marlous: ‘Het zou mooi zijn, als we over vijf tot tien jaar kunnen vaststellen dat je met een “opleiding” vanuit de TechnoHUB meer kans maakt op de arbeidsmarkt, omdat het bedrijfsleven weet dat deze leerlingen goed zijn opgeleid met een verrijking van het praktijkdeel van hun studie door het bedrijfsleven.’