TIEN JAAR ADB HOVENIERS

‘Iedere tuin krijgt mijn volledige aandacht’

Arjan de Bruijn is pas 33 jaar oud, maar viert dit jaar alweer het tienjarig jubileum van zijn hoveniersbedrijf. Deze jonge, betrokken ondernemer doet het graag net even anders dan andere hoveniersbedrijven en betrekt hier zijn klanten en medewerkers bij door met veel passie en liefde over zijn vak te vertellen.

‘Na twee jaar werkervaring, was ik op mijn 23ste al voorman. Het ging snel en een gegeven moment was ik mijn eigen baas aan het leidinggeven. Op dat moment besloot ik om voor mezelf beginnen. De vraag was alleen: ben ik naast vakman ook ondernemer?’ Arjan schatte het in eerste instantie iets te rooskleurig in. ‘In het begin dacht ik de hele wereld aan te kunnen. Ik ga rijk worden! Daar kwam ik al snel van terug. Ondernemen is keihard werken en in de eerste vijf jaar, tijdens de crisis, heb ik me meer dan eens achter mijn oren gekrabd…’ Toch zette Arjan door. ‘Ik pakte elke opdracht aan die ik kon aanpakken en na die eerste vijf jaar maakte mijn bedrijf een mooie groei door. Toen werd het tijd om mijn eerste personeelslid in dienst te nemen. Doodeng vond ik dat, want ineens was ik niet meer alleen verantwoordelijk voor mezelf. Ik moest zorgen dat hij acht uur per dag rendabel zou worden. Vanaf dat moment ben ik steeds beter gaan plannen en heb ik gezorgd voor een goede structuur binnen het bedrijf.’

 

‘Toen werd het tijd om mijn eerste personeelslid in dienst te nemen. Doodeng vond ik dat’

 

Hecht team
Inmiddels heeft Arjan twee man in dienst en werkt hij dagelijks samen met twee vaste zzp’ers. Een hecht team, noemt hij zijn medewerkers. ‘Ze komen zelfs in het weekend bij elkaar op visite.’ Arjan voelt zich één van hen. ‘Ik zie ze niet als medewerkers, maar als collega’s. Ik leer ook van hen, want ze komen heel vaak met goede ideeën. Ieder heeft zijn eigen expertise en ze hebben bewezen dat ze veel verantwoordelijkheden en vrijheden aankunnen. We vormen en goed team en kunnen echt op elkaar bouwen.’ Arjan gaat ver voor zijn medewerkers. ‘Ik betaalde bijvoorbeeld het vliegticket voor één van de jongens, zodat ik zeker wist dat hij op vakantie kon gaan. Ze moeten het naar hun zin hebben bij mij, want je werkt driekwart van je leven. Zorg dan in ieder geval dat het leuk is!’

Unieke werkwijze
Zoals Arjan met zijn medewerkers omgaat, zo gaat hij ook met zijn klanten om. ‘Mijn werkwijze is in tien jaar niet veranderd, want dit werkt voor mij en voor mijn klanten. Zodra ik ben geweest, kunnen ze alles loslaten. Zo regel ik dat de tegelleverancier altijd contact opneemt met de klant om een afspraak te maken. Andere hoveniers sturen je vaak zelf op pad om tegels uit te zoeken, maar ik wil al die kleine obstakels wegnemen. Daarnaast kom ik áltijd mijn afspraken na. Op dat gebied laten andere hoveniers het nog wel eens liggen.’ In de afgelopen tien jaar heeft Arjan zo’n 150 tuinontwerpen gemaakt. ‘Daarvan heb ik er hooguit vijf aan moeten passen, want eigenlijk zeggen de mensen haast altijd: “Ja, dit is het!”’ Zijn geheim? ‘Kwestie van goed luisteren en aanvoelen wat de klant zoekt. Ik zie dat het werkt; de klant voelt zich gehoord. Vanaf het moment dat we beginnen aan een tuin, krijgt het mijn volledige aandacht. Dat begint al bij het ontwerp. Ik probeer zoveel mogelijk rust te creëren in een tuin en de lijnen moeten kloppen. Ik ben voorstander van zoveel mogelijk groen in de tuin. Ik word gelukkig van groen en ik denk velen met mij.’ Arjan is ook eerlijk: ‘Als iemand wil dat de hele tuin wordt dichtgestraat, dan trek ik mij terug. Er moet wel een klik zijn met de klant én zijn of haar ideeën. Als ik aanvoel dat dit ‘m niet gaat worden, dan bedank ik voor de opdracht, anders eindigen beide partijen met een ontevreden gevoel.’

Geen haantjesgedrag
Zijn eerlijkheid vertaalt zich ook in een goede relatie met collega hoveniersbedrijven. ‘Wat ik heb geleerd in tien jaar is dat je ondernemen niet alleen kunt doen. Dat wil ik ook niet. In mijn branche zijn heel veel baasjes op eigen eilandjes die haantjesgedrag vertonen. Ik heb dat allang laten varen, want we hebben elkaar gewoon keihard nodig. Ik werk daarom vaak met andere hoveniers samen. Als we wat nodig hebben, bellen we elkaar. In goede tijden kan je wel denken dat je het alleen afkan, maar in mindere tijden zal je samen moeten werken. Wie nooit voor een ander heeft klaargestaan, hoeft dan ook niet aan te kloppen.’ Arjan heeft geen ambities om groter te worden. ‘Het is nooit de bedoeling geweest om in tien jaar tijd te groeien naar tien man personeel. Dan gaat ook het persoonlijke eraf. Ik ben enorm trots op wat ik tot nu toe bereikt heb en dat neemt niemand me af. En dan maakt het mij niet uit dat een ander beter of sneller is, of meer personeel heeft. Dat zijn allemaal geen doelen voor mij. Ik wil een solide basis bieden zodat iedereen – klanten en medewerkers – het naar z’n zin heeft. Ik kan nu wel zeggen dat ik een goede mix heb gevonden in het ondernemer- en het vakmanschap.’